5 561 läst ·
28 svar
6k läst
28 svar
Karmskruv till innedörrar ?
d^_^bMikael_L skrev:
...och glöm inte att skaffa insexbitten som passar i karmhylsan. Du vill kunna dra i dessa med skruvdragaren, annars får man lätt hjärnblödning och hålet för hylsan blir bara större och större....
Tänk på att köra med rätt skum. Inte den som sväller för mycket utan den som är till för just fönster och dörrar.Mikael_L skrev:
Dessa hylsor du pratar om hur ser de ut?MathiasS skrev:Eftersom ingen verkar vilja säga att du är löjlig så säger jag det. Du är löjlig. Borra som vanligt, sätt vita pluppar när du färdigmålat. Skippa karmskruv, använd hylsor.
Om du inte vill ha pluppar, plugga då istället....
EDIT: Eftersom du kommer använda hylsor så behöver du inte kila. Att kila är ett hantverk som gått ur tiden.
http://www.jula.se/karmhylsa-300088
Nuförtiden har nästan alla en karmhylsa, själv har jag mest använt Essves hylsor men jag antar att dom är relativt likvärdiga. Det jag uppskattar med Essve är att dom också har skruvar för olika material som matchar dessa hylsor. Har man trä kan man dock använda vilken skruv som helst egentligen (som passar i hålet).
Nuförtiden har nästan alla en karmhylsa, själv har jag mest använt Essves hylsor men jag antar att dom är relativt likvärdiga. Det jag uppskattar med Essve är att dom också har skruvar för olika material som matchar dessa hylsor. Har man trä kan man dock använda vilken skruv som helst egentligen (som passar i hålet).
Tack. Denna är den jag kört med hela tidenMathiasS skrev:[länk]
http://www.beijerbygg.se/ImageVault..._300/id_9412/scope_128/ImageVaultHandler.aspx
SBH skrev:du slipper hålla på med kilar.
Jag använder aldrig kilar när jag monterar dörrkarmar med karmskruv, jag fäster ena sidan först (kloss mot regeln), och sedan justerar jag ut skruvarna så mycket att motsatt sida tar i sin regel, justerar i höjd och skruvar fast med karmskruv där också, sedan justerar jag in karmen så den hamnar i mitten.
OK då gnällspikar, jag var och köpte karmhylsor på gubbdagiset* idag .... :O
*Jula.

edit:

*Jula.
SOCKEPLAST skrev:
edit:
Också ett inlägg som visste var det träffade.Forbo skrev:
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden