Fönster & Dörrar
floppy: [citat] Jag letar efter dörrar till min brf och en kompis skickade denna - lite stressigt bara eftersom det är tidsbegränsat. Som jämförelse vill Daloc ha 15500 för sin billigaste dörr i laminat - frågan är hur bra groupon-dörren är. Någon som använt sakerbostad.se? Vad tror ni? http://www.groupon.se/deals/stockhol...Bostad/7488732
floppy: [citat] Vi tittar just nu på dörrar i min brf och en kompis skickade denna - lite stressigt bara eftersom det är tidsbegränsat. Som jämförelse vill Daloc ha 15500 för sin billigaste dörr i laminat - frågan är hur bra groupon-dörren är. Någon som använt sakerbostad.se? Vad tror ni? http://www.groupon.se/deals/stockholm/Saker-Bostad/7488732
Sophie: Ja det är ganska smart att göra det faktiskt. Ibland när jag har möjlighet (alltså inte behöver hänga i bågen snabbt igen och inte har lagt i tryckkitt) så målar jag insidan klar innan jag glasar och kittar så slipper man vara försiktig med att få färg på glaset. Jag har aldrig använt Cascos linoljekitt, bara Tremcos, men om det bara innehåller linolja och krita så borde det ju
AndersS: De flesta dörrar och fönster har förborrade hål för karmskruv eller karmhylsa (14mm som man själv får borra genomgående). Men dörrar brukar har 4st per sida. Våra dörrar är står på plastkilar (även för justering) och sedan sedan drevning med en mjukfog utvändigt. Det är aluminiumtrösklar i våra pardörrar/altandörrar och där finns spår för plåten. Plåten är sedan 90
Almson: Hej! Här är en bild på ett av fönstren, när vi just satt in det. Ingen jättenärbild på kittet, men håll till godo.
BennyK: När jag målar snickerier med linoljefärg inomhus brukar jag använda sickativ för att skynda på torkningen en aning. Men nu undrar jag om det är okej att göra detta även på utvändig målning, åtminstone på första strykningen? Jag har hört nånstans att man skall undvika detta utomhus eftersom det påverkar färgen negativt. Stämmer detta, och vad händer i så fall med färgen? Jag
MUSS: Tack för tipset, ska försöka lägga det på minnet nästa gång jag tabbar mig vid ett dörrmontage :)
naglo: Hej, Jag upptäckte nyss att den ena av mina ytterdörrar - en Addera Plus 40 G1 med glasruta - som levererades i februari förra året också har delaminerats i de nedre hörnen i glasrutan. Nu har jag ännu inte hunnit kontakta Dooria, men det ni berättar låter oroväckande. Har ni några tips hur man bör hantera dem?
jerydh: Tack, både för lösningen och för tipset om låskompaniet! Supersite! /Joel
Sommartorparn: Min personliga uppfattning är att den artikel du citerar överdriver. Man behöver inte lyfta ut glaset bara för att kittet har varit sprucket. Vad tycker ni andra? Det finns olika slags fönsterunderhåll. 1. Dels det ständiga underhållet där man ser över sina fönster och eventuellt ersätter kitt som sitter löst och bättringsmålar där det behövs. Detta kan behövas göras varje år
VillaAnna: Köpte mina på skånska, alu utsida. Jag är väldigt nöjd! Jämförde med en offert på fönster i samma mängd och storlek ifrån Tanums fönster och skillnaden var väldigt stor. Ett par saker att tänka på innan monteringen, fönsterblecket monteras väldigt dumt och görs med fördel innan montering av fönstret, storleken på öppningen tycker jag man kan öka med med en centimeter åt
skosulan: På det nya vredet som jag ska montera finns det en liten skruv på en hylsa för att låsa fast axeln i persiennen till vredet. Tyvärr finns det ingen sådan skruv på det befintliga vredet.
grävaren: Jag menar brandförsäkring. En begagnad lägenhetsdörr från hyreshus håller brandklass Ei30 och är dessutom billig.
lunxer: Aha, funderade på att sätta den längre in så då var jag inte helt ute. kan jag inte sätta nya dörren så att karmens utsida vilar på teglets insida?
verktygsgurun: Allmogefönster och Allmogesnickerier är väl inte samma sak, Allmoefönster finns väl dessutom inte längre utan heter Outline.
jesper_tranås: Vi köpte nya Allmogefönster som det visade sig bara hade 2 års färggaranti och de såg ut så här efter 3 år se denna tråd: http://www.byggahus.se/forum/fonster-dorrar/26969-allmoge-fonster.html Så det är alltså lika bra att renovera gamla om trädet är fint och om man inte vill ha bättre glas annars får man alltså renovera de nya efter 3 år igen...
Henrietta70: Har beställt ett stallfönster som kommer att ha ett utfräst spår och från samma ställe ska jag ha blecket. Så fönstret och blecket kommer samtidigt. Tack för ditt svar Verktygsgurun
Kalle Johanson: Oj, grov felsyftning. 1100 mm och fyra fästpunkter gäller. Är däremot osäker på hållfasthetsreglerna. Sunt förnuft räcker nog privat. Är huset tvåplan med 'normal' våningshöjd, 240 cm (?), kan det räcka med höjden 900 mm. Avståndet från horisontell underliggare och tröskel eller motsvarande får vara max 50 mm. Detta för att flaskor och dyl inte så lätt ska åka ner den
Lindgrenski: Det har säkert avväxlats redan när väggen byggdes och dörren sattes i.
ChrilleK: Tack för ditt svar och förslag, men det känns som att dörren sitter för lågt inifrån huset! Både handtaget och fönstret känns väldigt lågt. Tänkte mig att plocka ut allt och såga upp hålet uppåt men det kanske blir konstigt? (Kanske kan sänka golvet?, tänkte lägga ny klinker snart ... )
baljbalj: Inte helt ovanligt att parkettgolv osv har lagts efter dörrarna och det blir en väldigt liten frigång mellan dörr och golv (perfekt för små barnfingrar att klämma sig mellan golv och dörr).. Skulle nog själv lägga någon distans så tröskeln hamnar ovanpå golvet istället för i liv med det. Men då ryms kanske inte en lika hög dörrkarm så då får man göra ingrepp i väggen eller
Sommartorparn: Jag vill förtydliga: det som ser ut som en platta är trappen. Det gjöts efter dörrbytet. Dörren står på grundmuren, men exakt vilka material som finns mellan dörrkarmen och grundstenarna vet jag inte. Lockas inte av tanken att bädda in tröskeln bakom en backe av spackel...
jojjeblom: Övre bilden så ser dom ut att vara målade med täckande färg, den nedre bilden någon lasyr. Slipa ner till trärent blir ju lite pyssel men det går ju.
S_Jonsson: Har du någon inzoomad bild? Behövde du kapa dem eller? Sitter dom i fönstret eller karmen?