Fönster & Dörrar
Stefan N: Sist jag beställde en kasett (iofs 3-glas) så gick dom enbart på kvadratmeter. Tror runt 1000:- men då som sagt 3-glas.
freddev: [citat] Okej, får ta tag i det.. nu har ju alla plåtslagare semester så får väl täta med fog tillfälligt.. ska regna rätt rejält i övermorgon.. Hjälper inte detta får jg ta lös fodret för att kolla hur det ser ut
Sommartorparn: Är det någon som vet hur lindrev funkar i ett putsat hus från mitten av 1800-talet med tendens till fukt i väggarna? Under putsen är det ett mellanrum mellan fönsterkarm och mur. Bör det drevas? Funkar lindrev? Eller finns det risk för mögel/röta i drevet om det blir fuktigt? Finns det något annat material som är lämpligt?
berne88: [citat] så då borrar man ett håll igenomväggen, fästplattan och brybeslaget sätter jag upp utsidan? har jag tänkt rätt då? vet att svärfar prata om man att man ska som små rullar i hålet där bandet går igeom för att inte den ska skadas av tex vassa kanter, men den kansce klarar sig än då?
Sophie: Det fungerar utmärkt att lägga kitt istället för latex eller nåt sånt. Framförallt underlättar det betydligt den dag man av någon anledning måste ta bort glaset igen. Latex och silikon är fruktansvärt svåra att få bort medans linoljekitt (som jag använder) går att värma upp så det blir mjukt och lätt går att få bort. Jag hade gjort som Sommartorparn tipsar om.
Matti_75: Butylfog fäster mot det mesta och torkar inte och blir hård som vanliga fogar.
Stefan_hallsberg: Skriv ut måtten, vilket material det ska vara av så får man lite mer information att söka efter.
Lantbrukarparet: [citat] Ska kolla med dessa, fick tag på Wisy och de skulle ha drygt 2000:- mot för XL Bygg´s 8500:-. :O
galnegunnar: Hej, undrar om någon vet var man får tag på låsknoppar för skjutdörrar till uterum? Letar även efter nyckellås med knopp? Mvh/ Gunnar
verktygsgurun: Just velfac fönster är ju lite speciella, ingeting att lägga putsen emot.
Bestrix: Hej, Funderar på att sprutmåla våra fönster. Har sedan tidigare med helt ok resultat sprutmålat utemöbler, spåntad väggpanel och köksluckor. (Använder en Bosch PF65.) Men fönster vill man inte göra något dumt, speciellt inte eftersom vi har många fönster ... Någon som har erfarenheter att dela med sig av?
gullegrizen: Tack. Hittade en sats på Jula innehållande 100 plastkilar med tjocklekar från 1 till 6 mm. Endast 59 spänn, testar nog med den. Art.nr 349002 om någon är intresserad.
fubar: Vi har två Velux takfönster, med markiser liknande rullgardiner som fästes med ett par krokar i nedkant av fönstret. När det blåser ligger den ena still, klistrad mot fönstret, medan den andra lyfter och ser ut som en spinnaker på en båt. Jag funderar på om den kan behöva spännas. Nån som vet hur, eller om det kan finnas något annat att göra?
verktygsgurun: Har aldrig monterat en Ytterdörr där inte karmen redan är ihopsatt. Tycker det grymt snålt av tillverkaren att inte bygga ihop karmen innan. Dessutom skyddar ju karmen dörrbladet vid transport.
Stefan N: 2cm är gränsfall. Jag skulle nog passat mig för att borra där.
Nimajneb: [citat] För att tolka den artikeln så måste man förstå helheten i den tyska energipolitiken samt även förstå hur dagens solenergistöd är uppbyggt. Om vi börjar med det sistnämnda så har Tyskland ett väldigt generöst stödprogram där man i princip kan sälja sin överskottsel till ett pris som ligger om jag inte minns fel 3ggr högre än det man köper el för. När det kommer till
Lantbrukarparet: Blästra med bakpulver! Klart lättaste sättet att få bort det UTAN att repa underliggande. :)
Drövel: Är ute i samma ärende. Hittade ni någon bra tillverkare / bra montör i Umeåområdet?
fgo: Inget fönster av de nya är trasigt. Jag ska köpa 5st nya bara för att slutföra bytet av fönster. Men jag har kontrollerat både altandörr och fönster, inte monterat lös dem och kollat utsidan av karmen. Och det står ingenstans vem som tillverkat dem
bafs: 6 mm, specialtillskuret för att passa en bordsskiva på ungefär 0,5 kvm, med rundade hörn och kanterna avfasade, kostade 500 kr för ett par år sedan när jag fick det gjort.
nanowire: [bild] Tack Gjorde en grundligare undersökning och det som såg så massivt ut var i delar som du sa.
eviljava: [citat] Hmm... Ebay har jag faktiskt inte kollat! Tack för tipset!
Stefan N: Nu har jag vart på en liten turne och kollat priser. Byggma skulle 323:- för CC. :x Hittade ett pris på T-embalage och det var 1860:- för en rulle på 20m vilket inte är ok. Men till sist blev det K-Rauta som tog 99:- för CC. :)
verktygsgurun: Fanns halvmodul förr i tiden, då borde ditt fönster vara 1250mm. Men sen finns det ju specialmått då precis som nu.
Drosen: Jag fick en bra deal. Lämnade dörrarna till pappa som renoverar dem medan jag är på utlandssemester.
mexitegel: På två av fönstren i sutterängplan har det trängt in små mängder vatten vid extrema väderförhållanden här på västkusten. Tänkte försöka åtgärda detta nu i sommar och lyfte på fönsterfodren i går och blev lite fundersam på att det inte läckt in mer under de 35 åren som huset stått här.... så här ser det ut idag: [bild] Min tanke är att låta tillverka överbleck enligt
floppy: [citat] Jag letar efter dörrar till min brf och en kompis skickade denna - lite stressigt bara eftersom det är tidsbegränsat. Som jämförelse vill Daloc ha 15500 för sin billigaste dörr i laminat - frågan är hur bra groupon-dörren är. Någon som använt sakerbostad.se? Vad tror ni? http://www.groupon.se/deals/stockhol...Bostad/7488732
floppy: [citat] Vi tittar just nu på dörrar i min brf och en kompis skickade denna - lite stressigt bara eftersom det är tidsbegränsat. Som jämförelse vill Daloc ha 15500 för sin billigaste dörr i laminat - frågan är hur bra groupon-dörren är. Någon som använt sakerbostad.se? Vad tror ni? http://www.groupon.se/deals/stockholm/Saker-Bostad/7488732