Fönster & Dörrar
pwrdesign: Vi skippade vindsensorer då vi är hemma när de används och att vi vaknar om det blåser så pass mkt att det skulle kunna skada markiserna. Bor rätt högt så det kan blåsa ganska rejält här med. Men även vindsensorer var inte speciellt dyrt att lägga till i sammanhanget. Du ska nog dock titta närme på markiserna om det blåser ofta hos er. Nedre delen av markisen rullar i skenorna
norrbottenstorpet: Lättbetong rör sig minimalt, så bäst blir väl att mura upp hålet med någon form av lättbetong, leca eller annat lättbetongblock. Annars gör du som föreslaget ovan, en regelstomme med skivor utanpå. Det går att bygga den i trä, även med OSB skiva + gips ytterst, eller så bygger du med plåtreglar och dubbelgips. Då har du skapat en konstruktion helt utan trä som lär vara still
cecar33: För den som orkar läsa http://www.raa.se/publicerat/9789172094604.pdf
tharnstrom77: Hej! Vi är i tagen att renovera ett badrum/duschrum på övervåningen. Badrummet är litet, ungefär 4 kvadrat med lutande tak. Vår önskan är egentligen att sätta dit en takkupa med det tillåter inte ekonomin i nuläget. I detta rum finns det inget fönster och vi har en tanke på att montera ett takfönster. Jag vet att det förr var ganska många sådana fönster började läcka efter
Thom@s: Hejsan alla. Tack för snabba svar o tips. Har hittat en firma. Bostadens dörr o fönster som har måttet. Tack än en gång för tipsen.
b8q: 50x50 låter egentligen lite för litet för en öppning att ta sig in i "bekvämt", men om du inte har större utrymme så... Jag skulle tro att de flesta vindsluckorna i det formatet bygger man själv. Men ett alternativ jag just kom på kunde ju vara att köpa ett billigt skräpfönster typ 5x5 eller så på Blocket, ta bort glaset och ersätta det med en träpanel eller liknande. Då får du
JanneSjo: jag måste öppna och ta bort en skiva för jag vet inte hur det ser ut men förhoppningsvis är det en kortling mellan två stående reglar - köpt tigersåg så nu blir det att såga upp
Suhagg: [citat] Ja just det. Kikade på mina bilder nu och såg detta. Annars kan det inte vara mycket som skiljer. Såg att märkningen på glaset var lika, glasdistanserna för varmkant verkar vara samma lika också.
Heureka: Sant PeterH-. Bordörren börjar nu erbjuda passivdörrar men bara i modernt stuk.
verktygsgurun: Knappen är till för att tryckas ner och sedan låser man dörren utifrån. Då funkar inte vredet på insidan och inbrottstjuvarna kommer inte ut den vägen. Att trycka ner den och låsa med nyckel från insidan är dumt ifall det börjar brinna och man vill komma ut.
mexitegel: Det spelar ingen roll men oftast används inomhusfärgen eftersom den flyter ut bättre och det blir snyggare finish.
Torpartrollet: Och fjädrar kan man köpa nya på Clas Ohlson eller byggvaruhus? Jag är okunnig men lär mig... Tack för era svar.
synpunkter: Man kan tycka vad man vill om priser men om man vill ha en Velux-certifierad installatör i Sthlm så kostar det ca. 10.000 per fönster i montage och då med tio års garanti på montaget. Den frågan har jag nämligen utrett. Angående priser så kan man också konstatera att Velux själva inte direkt är ett lågprisföretag. Men dom är ju helt dominerande och det finns ju inga bättra
beque: Intressanta noteringar. Dom verkar ju vara ganska säkra på sina konstruktioner själva då vissa (ex. Outline) ger 20 års garanti. Men man vet ju aldrig.
balou: Glömde säga att tar gärna tips på fysiska butiker också men billigast blir väl att beställa på nätet?
sir_daniel: Silvertejp så kommer du bli påmind varje gång du ser det och få dåligt samvete och tillslut fixa det ;)
namor: Anlitade Plastico när vi bytte tre takfönster hemma. Ingenting att anmärka på, bra pris, killarna som monterade skötte sig och städade undan när de var klara, forslade bort allt skräp. Tre andra familjer på sonens dagis har anlitat de för kompletta förnsterbyte, alla har varit nöjda.
multix: Jag har samma problem och funderar på om det inte går att byta lås med någon annan. Priset blir då 30 kr för ett grönt post-kuvert istället för runt 800 kr till låssmeden. Det borde gå lika bra att använda ett begagnat lås, så länge förra ägaren inte vet var låset ska användas. Men det är kanske ingen bra idé att ett lås skickas till den adress det ska användas på. :o Jag
camaro1969: hej! har tyvärr inte hunnit ringt dem, det var ju synd då att frakten tillkommer... jag antar att de inte vill sälja dessa prylar=) ska se om jag ändå kan pussla dit en dörr med 210 höjd, blir nog snyggare om alla dörrar i rummet är lika stora, btw kan man få in ett hörnbadkar i en dörr som är 80 bred tror ni? :D
Alvenkrona: [citat] OLJA tokar inte, den OXIDERAR med luftens syre så att langa in i bastun hjälper inte! Att värma oljan är inte lämpligt eftersom oljan föroxideras genom att molekylerna klumpar ihop sig och får sämre inträngning.
KnockOnWood: [citat] Haha, viss fattar jag trögt! :o :o :o Jag tror dock att bästa sättet att gömma något är att inte försöka gömma det. Läs Allan Edgar Poe's The Purloined Letter http://www.voanews.com/learningenglish/home/a-23-2009-12-25-voa1-84658752.html Försöker du gömma dörren kommer den kanske bara att dra mer uppmärksamhet till sig. Lite diskretare foder så blir det nog bra.
Anonymiserad 48587: Kolla http://www.kreatima.se de kanske har.
JPM: Bilder är bra... Har du en distans att sätta bakom låscylindern? Den måste finnas. Distansen har en liten öppning eller urtag den ska vara vänd MOT fönstret. Sedan får du klippa av medbringaren ca 5mm efter distansen. Kanske får du även ta av lite på vredpinnen på insidan. Det är viktigt att de inte går emot varandra i låskistan. Kan behövas att du filar lite för finjustering...
JPM: Alltid lättare att ge svar om du tar en bild... ja det går!
JPM: Du har fått fel trycke till din låskista. Byt dem mot ett par för innerdörrar eller får du ta bort returfjädern...
Peter_K: Gick bra med explorer men inte firefox :x
andreasimner: Försöker hitta en pardörr med helglasade dörrblad (altandörr) med bredd 160 som finns i lager. Dessa är det annars 6-8 veckor leveranstid på men jag vill ha en nu! Har någon sett någon sån någonstans? I affär eller på nätet?