Fönster & Dörrar
Skumpen: Moki du vet ej vad du talar om när du påstår att tidningspapper ihop med fönsterputs inte fungerar, får du det inte bra med det så har du tummen mitt i näven.
johangr: Hej, Jag funderar om jag ska välja hel aluminium fönster eller trä med aluminium på utsidan. Är det prisskillnader? Varför ska jag välja helaluminium resp aluminium enbart på utsidan? Tacksam för synpunkter. //Johan
Almson: 165 000 för 10 st 10x12, 9 st 10x8, en dubbeldörr med fönster till golv och en enkeldörr med fönster i övre halva. Det är 2+1glas, äkta spröjs i ytterrutan, kulturglas i ytterbågen (känns som att vi kunde klarat oss utan), mässingshaspar, handtag och uppställningsbeslag i gammal stil. Målade gröna på utsidan och vita invändigt. U-värde 1,2. Exkl montering. Från
kardborren: Satt persiennerna på plats vid visningen så skall de väl ingå?
pl1000: Jag har sett lite kommentarer ibland om ASSA3000 och nu har jag just installerat ett själv. Detta är mina erfarenheter. Installationen var inte alls omöjlig, men lika svår som det alltid är när man skall stoppa in något nytt i en 50 år gammal dörr. Manualen var bra nog för någon som är mekaniskt händig, men inga mallar för borr eller urtag för mothåll. Paketet innehöll däremot
JanneSjo: ok såg att det fanns flex7 också som inte samtidigt är lim men kanske klarar fler fogrörelser. använder ni diskmedelsvatten för att släta ut denna också eller något annat?
Stew: Det är riktigt dyrt med dörrtillbehör som trycken. Vi bytte ut alla trycken på våra innerdörrar. Nu blev det en "billig" sort, men det landade ändå på över 5000:-
maimah: Jag funderar på att anlita dem, har någon information om företaget? Är dem seriösa, dem verkar ha ganska bra priser.
KungAnka: Nej, inte såna där gula platta i madrass-gummi, utan helt vanliga M och P lister för dörrar och fönster. Typ 3M på Bauhaus. Det är också skumgummi, om än ganska kompakt. Leif Arvidsson, det ser kanon ut! Synd bara att man inte kan klämma på dom, men det är bara att mäta och fundera.
KungAnka: Linoljekitt är lättast att jobba med och kan målas direkt med linoljefärg. Se till att ha linoljat trät under bara, annars sugs oljan ur kittet så det inte vill sitta. Modernt kitt som är som silikon torkar snabbare och uppskattas inte lika mycket av fåglarna. Jag tycker att det är lite svårare att få snyggt som amatör, själv körde jag masktejp på glaset (där jag inte ville ha
verktygsgurun: [citat] En 750ml flaska räcker till ca 4-7 fönster, det blir ca 40 liter skum på en flaska. Jag köper skum av Berner men de finns inte i handeln men Essve har flex skum de med.
CaptR: Jag letar efter en tvådelad altandörr som skall passa i ett "standarhål", dvs bredd 10 om jag förstått fönstermått rätt. Vet att det blir väldigt smala dörrblad, men tanken är att spara plats på balkongen när dörren är öppen. Helt enkelt för att få plats med grillen. Någon som sett en tillverkare som kan leverera en sådan altandörr? Morgan
market-poland: hi, if you are thinking about PVC Windows, it will be better to choose PVC windows with profiles from Aluplast or VEKA. Also look for the mechanism, the hooks and so on, this shall be from MACO, Winkhaus or ROTO. ALUPLAST and VEKA are german profiles, MACO is from Austria, Winkhaus and roto again german suppliers. best regards
pelpet: Finns det några vädringsbeslag som tål rejäl blåst? De vanliga vädringsbeslagen av vit plast är ju rätt klena och tål inte att det blåser en del och de vanliga kasthakarna gör att fönstret är helt öppet. Det jag är ute efter är någon slags vädringsbeslag som man kan ställa upp fönstret ungefär en decimeter med. De får gärna vara barnsäkra också. [bild] Mina fönster är
norrbottenstorpet: Nej, de jag tittat på när jag köpte dörr för något år sedan var i princip identiska in/ut. Ska du ha spark/stänkskydd så får man väl som sagt sätta dit ett nytt. Tröskeln däremot lär ju inte ha någon förberedd avrinning på det som normalt är insidan av dörren, så där får du kanske modifiera/fixa till något så att du får korrekt avrinning och dropplåt.
verktygsgurun: [citat] Massiva material ljuddämpar mer än ihåliga, glöm inte tätningen runt fönsterna, den är viktig. Vid ljuddämpning skall stenull användas.
Trasselkalle: Våra fönster som sitter på vedboden har gått sönder, alternativt alltid varit trasiga (var det när vi köpte huset). Det sitter ett 'okrossbart' glas innerst (som det bara är en spricka i), samt ett trasigt vanligt glas utanför. Lagom till att vi ska sälja är vi sugna på att åtgärda detta... Vad säger ni? Ska man snåla och köra plexiglas (fäst från insidan) bara, eller kommer
Raukman: joho du, titta där jag, det där lär hålla länge nog... Så där brukar jag med laga där det inte ska tillverkas nya fönster. Men jag vet inte om det är nån "quick-fix" direkt, det där tar en liten stund att få till snyggt, å att putsa till efteråt. Men det blir en tidsenlig lagning, i dagens köp-å-släng-samhälle så känns det trevligt att reparera saker istället.:thumbup:
gafsan: Högst osannolikt, vad skulle hända tror du? Tror inte att kittet torkar snabbare eller att färgen åldras snabbare. Har aldrig hört talas om missfärgningar. Färgen är förresten offerskiktet på våra målade hus och fönster, lätt att glömma det i jakten på det underhållsfria huset.
Klicka: Innan du monterar ihop styckena, kolla så alla bitar är raka och är lika tjocka. Hade otur och fick en skitkarm när jag köpt billigt.
Matti_75: Du ska använda bottningslist och fog på insidan för att få det lufttätt, eller så kan du använda svällband.
valter53: Kittfalsen skall grundmålas innan man kittar ruta, så du kan utan vidare måla en gång.
baljbalj: Detta lyckades jag komma fram till. Ifall någon annan undrar. "Ljudpaketet som finns med i prislistan (Rw 39 Ratr 33) innehåller glas i olika tjocklekar (6 mm, 4 mm, 4 mm). Inget av dessa glas är laminerat, utan det måste man beställa separat om man vill ha det. För bättre ljuddämpning kan man beställa glas som klarar högre ljudkrav, men då bör man som kund specificera vilken typ av
AnnelieT: Hej! Vi står i begrepp att köpa alu/trä-fönster med montering. Har försökt hitta bra, "nyare", sidor på webben för att kolla efter testresultat. Är det någon som har bra tips om vart man hittar de senare testerna? Kan ni även tipsa om bra sidor för rekommendationer av fönstermontörer?
Zero: [citat] Vägg gipsen går enda fram så det är inget problem. :) Däremot är frågan hur man gör med en altandörr som är bredvid ett fönster? Runt dörrar måste man ju ha en stabilare konstruktion antar jag?
Robert 75: Jaha då är det dags att måla om våra 13-åriga elitfönster. Har börjat planera lite för projektet och genast så insåg jag att jag hade ett problem... Fönsterlisterna i plast som sitter runt glaskassetten är förstärkta med envägsskruv (typ 6 st i varje fönster) varför jag inte enkelt kan ta bort denna list för att måla karmen fullständigt. Frågan blir hur ska man lösa detta???
verktygsgurun: Det är samma fönster, det kan skilja på handtag och om du har en annan färg än vit på utsidan så kan färgen på droppblecket också skilja.
strevert: Våra fönster livar med panelen. Det finns spår i aluminium karmen på sidorna och på toppen. Där har vi stuckit in en vitlackad Aluminium ( 1mm ) remsa och spikat foder utan på denna.