8 071 läst ·
4 svar
8k läst
4 svar
Franskbalkong regler?
Medlem
· Östergötland
· 90 inlägg
1100 mm från befintligt golv. Fyra fästpunkter. Sedan finns regler som gäller hållfasthet. Inga av dessa regler behöver dock uppfyllas om det är privat uppsättning. Om jag förstått saken rätt.
Moderator
· Stockholm
· 57 861 inlägg
Även att räcket får inte vara "klättringsbart". Avståndet mellan spjälorna skall vara mindre än 10cm för att ett litet barn dels inte skall kunna ta sig helt igenom staketet, men också inte kunna fastna med huvudet.
Jag är övertygad om att reglerna gäller även i privata fastigheter, just räckens utformning var det som vår KA tryckte hådast på när vi byggde på en våning.
Jag är övertygad om att reglerna gäller även i privata fastigheter, just räckens utformning var det som vår KA tryckte hådast på när vi byggde på en våning.
Medlem
· Östergötland
· 90 inlägg
Oj, grov felsyftning. 1100 mm och fyra fästpunkter gäller. Är däremot osäker på hållfasthetsreglerna. Sunt förnuft räcker nog privat. Är huset tvåplan med 'normal' våningshöjd, 240 cm (?), kan det räcka med höjden 900 mm. Avståndet från horisontell underliggare och tröskel eller motsvarande får vara max 50 mm. Detta för att flaskor och dyl inte så lätt ska åka ner den vägen.
Klicka här för att svara