Fönster & Dörrar
tjena: sitter här och kollar på en ny altandörr den gamla har glas halva resten masonit...med kanske 2cm isolering mellan.. trodde den sortens dörr hade ur dåligt u värde...mot en dörr med glas hela dörren.. var samma u värde på dessa nya dörrar...är det nån sorts super isolering i dessa ? borde ju vara lätt att göra inbrott genom att sparka in masoniten...tyvärr
Kaboj: Svara på en äldre tråd. Fick be en snickar tillverka en tröskel med exakt mått. Blev nöjd med resultatet. Jag limmade dit den. Synliga skruvar är inget snyggt enligt min uppfattning.
Stefan N: Bara det inte blir så här. http://www.youtube.com/watch?v=nRtDc2_SI40&feature=player_embedded#!
Globetrot: Jag har försökt surfa runt och min slutsats av det är att djupet bestäms av smaken.......bara det ser snyggt ut. Kan det stämma? Det finns inga generella mått....
Jonstorp: Köp planhyvlad ek, bättre motstånd mot röta och försvarbart dyrare för den volymen det gäller.
norrbottenstorpet: Isolermässigt är det ju klokt om fönstren sitter åtminstone delvis i den isolerande delen av väggsektionen. Estetiskt tycker jag att fönster ska sitta långt ut, i många fall i liv med yttervägg, kan annars se hålögt ut. Vädermässigt är det ju inte fel för fönstrens livslängd (om träfönster) att de inte sitter absolut längst ut. Mindre regn och snö på dem. Tänka på: att det
hantverkare1: Enda problemet är att om du har dörrfoder tex så möter det inte golvsockel ordentligt, dvs ändträt på sockeln syns.
eviljava: En vertikalmarkis kanske kan passa? De är ju lite mer diskreta och kanske "smälter in" bättre? [bild]
fönsterpåven: Jag får inte ihop siffrorna, hur kan det bli 35000 kr efter ROT?
50talshusBlg: Hej! Köpte du dörrarna,, eller någon annan som gjorde det? Nu har de "ekdörrar" på rusta för ca 500kr styck, kan de vara nåt bra tro? Har klämt lite på dem i affären o de känns rätt så bra. Hur är det föresten ifall man skulle tröttna på ek-looken,, går det att måla om? Ifall man sprutmålar? /A-K
motives: Ja, det får bli ett projekt till våren. Med tanke på de 500 lagren oljefärg fönstret är målat med betraktar jag just nu det utrymmet emellan som ett eget ekosystem :D
Nimajneb: Förstör ni inte dörrkarmen så är det ju bara att göra allt baklänges
Noseone: Det kostar med måttbeställning..... Kolla om du kan beställa på nätet å montera själv, brukar skilja en del.
hwsoderlund: Tack för svaren. Nu är rutan bytt. Det kändes bäst att göra det när vi ändå höll på, och det kostade bara 200 kr inklusive montering och kittning.
Globetrot: vi har besiktning imorgon. Vi går på vad besiktningsmannen säger. Hantag kostar ju ett par hundringar så de köper vi in själva....
JOW: Ja, så verkar en del snickare göra...riktigt varför förstår jag dock inte. Själva finessen med modulmått är ju att man får nån cm spelrum. Visst, det är lättare att dreva 15mm än 5mm, men så länge yttermått på karm är 15-20mm mindre så kör åtminstone jag på modulmåttet.
VillaAnna: Jag är nöjd med mina! Tycker dock spåret för plåten sitter lite för långt in!
KnockOnWood: Det ser ut som att det står 130/140 men men... Nu stämmer inte alltid ritningen med verkligheten, så din enda möjlighet att få rätt mått är nog att mäta på befintliga fönster. Bänd ut fodret liite grand längst ned så kan du kanske komma åt att mäta på karmen utan att sabba hela infodringen. Det vore ju idiotiskt att beställa nya fönster utan att ha kollat upp måtten ordentligt
RobZombie: Hmm... Jag tror jag har monterat ett 50-tal dörrar och fönster genom åren och har aldrig varit med om att en karmskruv spruckit. Än mindre 3st på samma gång. Om det inte är något allvarligt fel på skruvarna så måste du gjort något galet. Är hålen i fönsterkarmen helt genomborrade? Till standard karmskruv ska det var 14mm hål rätt igenom.
Nimajneb: Finns väl hos dom flesta, du kan ju tex kolla bygglagret.se, ska du ha plast så kan man väl nästan få vad man vill.
Linisen_01: Vad rekommenderar ni för list emellan fönstren för att hålla spindlarna borta? Har extremt mycket spindelväv mellan våra fönster. Räcker dammlist?
verktygsgurun: Kallar det förankringskruv, nej det är ingen speciell skruv bara den är tillräckligt lång så den går igenom karm och in i regeln. Sen är det bra om skallen är lika stor som den skuv som sitter i gångjärnet nu.
Raukman: jag kör med samma glasskärare, jag trivs väldigt bra med den. inga problem att skära smala remsor med den. jag satte den i händerna på frun som aldrig skurit glas förr och hon kunde lätt skära till en liten halvmåneformad ruta( dock 3mm glas) till vår moraklocka. Duktig tjej. Edit: Mitsuboshi är fabrikatet på verktyget. //Peder
H: [citat] Förtydligande: Jag la Isover Tätfiber med plasten kvar under nya dörrkarmen.
havredryck: Det går utmärkt att få välisolerat med äldre fönster också. Bra tätningslister och välunderhållna fönster räcker långt. Finns behov av ytterligare isolering så är rekommenderas det att sätta in en innerbåge med energiglas.
Chippe: Tack för svar, då vet jag att det kan bli kondens mot plåten. Väggen tät? Väggen runt om detta fönster består av trä, på baksidan betong. Huset är byggt 1970 och någon sade om det finns isolering har det förmodligen sjunkit ned, men jag vet inte hur tät den är. Det tar väl lite tid att skära bort men det är inte speciellt svårt, jag skulle kunna göra det. Jag kan lätt skruva
Ginger: Så här är det. Grönt betyder öppet från in och utsida. Det finns två gula lägen, ett där dörren förblir öppen efter att man öppnat den och ett där dörren låses igen efter ca 10sek. Om man trycker in den röda knappen och låser med nyckeln kopplar man bort fjärrkontroller och ev. koddosa, dessutom får man en godkänd låsning i klass 3. Man kan låsa ut regeln i alla lägen,
Nybörjartjejen: Tack för snabbt och tydligt svar! :) Dörren är väldigt enkel så jag tippar på att det är en "pappdörr", ingen idé att använda den alltså. Men bra att veta så man inte sätter igång med nåt i onödan. /Nybörjartjejen
corre: Återkoppling gillar vi :) Nu är bytet klart. Hittade beg 10x12 SP fönster i stan som illa kvickt köptes. Målades vit för att passa med mina befintliga Elit, inte mycket som skiljer dom åt på utsendet. Gamla fönsterna sågades med tigern, fick palla upp takstolarna lite, det nöp rätt fint när sista delarna på fönsterna sågades ned. Det visade sig att fönstermodulen gick hela vägen