Jag har sedan vi flyttade in i vårt nya hus, märkt att det tidvis drar in en mindre trevlig lukt i vår källarvåning. Det visar sig komma ifrån vårt isolerade men ej uppvärmda garage. Det är alltså fråga om garagelukt helt enkelt. Eftersom det råder undertryck i hela huset, drar luft ifrån garaget in genom dörren mellan garage och tvättstuga. Just denna dörr är väl inte av bästa kvalitet. Jag har satt in tätningslister där så är möjligt, men det går inte att sätta runt hela dörren. Om jag gör det kan den inte stängas. Återstår då att se om man kan täta eller isolera dörren på annat vis.
Se bilder nedan som är tagna från garagesidan. Här finns inget dörrfoder. Jag kan tänka mig att luft smiter mellan dörr och dörrkarm, men kanske även delvis mellan vägg och dörrkarm. Här finns som synes ingen isolering mellan karm och vägg. Min fråga är, kan man täta dessa springor mellan karm och vägg med någon form av silikon eller liknande? Det är ju inte bara draget, utan i synnerhet lukten jag vill stoppa. Vad gör jag med den luft som smiter mellan dörr och karm? Här är det som sagt svårt att sätta in tätningslister.
Kan en dörr släppa igenom lukt genom själva dörrbladet om detta inte är av bästa isolerande kvalitet?
Ser tacksamt fram emot tips på lösningar.
En sista fråga - om jag någon gång skulle värma upp garaget, skulle det då göra att luft inte längre smiter in från garaget? Tilläggas skall att det är självdragsventilation i garaget, men FTX i själva huset.
Se bilder nedan som är tagna från garagesidan. Här finns inget dörrfoder. Jag kan tänka mig att luft smiter mellan dörr och dörrkarm, men kanske även delvis mellan vägg och dörrkarm. Här finns som synes ingen isolering mellan karm och vägg. Min fråga är, kan man täta dessa springor mellan karm och vägg med någon form av silikon eller liknande? Det är ju inte bara draget, utan i synnerhet lukten jag vill stoppa. Vad gör jag med den luft som smiter mellan dörr och karm? Här är det som sagt svårt att sätta in tätningslister.
Kan en dörr släppa igenom lukt genom själva dörrbladet om detta inte är av bästa isolerande kvalitet?
Ser tacksamt fram emot tips på lösningar.
En sista fråga - om jag någon gång skulle värma upp garaget, skulle det då göra att luft inte längre smiter in från garaget? Tilläggas skall att det är självdragsventilation i garaget, men FTX i själva huset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "tätningslister"
Tätningslist E-profil vit EPDM-gummi Tesa
För springor 1-3,5 mm
45 kr inkl moms