Ska snart till att montera pardörr och fönster i gässtugan jag ordningställer. Har bara monterat innerdörr tidigare med varierande resultat så jag är lite osäker.
Väggen är blåbetong/leca 20 cm, 45 mm regel, papp, 10 mm distans, 20 mm spikläkt och slutligen panel. Jag har läst att det råder olika meningar om fönster ska monteras i liv med regelverket eller ursprungsväggen. Snyggast är väl att sätta dörren och fönstren på samma djup. Och i mitt fall måste nog dörren sättas i liv med ursprungsväggen då inget finns under annars. Se bild. Eller?
Jag ska ju kakla golvet. Ställer jag dörren på distanser till rätt nivå med tanke på kaklet och drevar under, eller hur gör man? Hur gör man med dropplåten, måste inte den ha stöd under? Det ska bli trädäck utanför, ska plåten leda ut vattnet en bit eller sluta direkt efter sockeln?
Utanpå plattan kommer jag montera cellplast med en sockelskiva på, men den kan inte bära tyngden av en människa som trampar på plåten.
Tacksam för lite råd.
En fönsternisch.
Dörröppningen
Väggen är blåbetong/leca 20 cm, 45 mm regel, papp, 10 mm distans, 20 mm spikläkt och slutligen panel. Jag har läst att det råder olika meningar om fönster ska monteras i liv med regelverket eller ursprungsväggen. Snyggast är väl att sätta dörren och fönstren på samma djup. Och i mitt fall måste nog dörren sättas i liv med ursprungsväggen då inget finns under annars. Se bild. Eller?
Jag ska ju kakla golvet. Ställer jag dörren på distanser till rätt nivå med tanke på kaklet och drevar under, eller hur gör man? Hur gör man med dropplåten, måste inte den ha stöd under? Det ska bli trädäck utanför, ska plåten leda ut vattnet en bit eller sluta direkt efter sockeln?
Utanpå plattan kommer jag montera cellplast med en sockelskiva på, men den kan inte bära tyngden av en människa som trampar på plåten.
Tacksam för lite råd.
En fönsternisch.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dörröppningen
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Alltså innanför regelverket? Kanske ska tillägga att det är en skiva isolering mellan reglarna.huggan skrev:
Men det mest kritiska för mig är allt kring dörren.
Ja innanför regelverket, ju längre in desto mer skydd får dörr och fönster. Sen måste man ju inte sätta längst in men det är ju bättre längre in. Det är ju också lite smaksak och lite vad som passa bäst när det är byggt i omgångar.
Jag tycker det är en smaksak, men om dörrarna går att öppna mer än 90 grader så måste de sitta långt ut.
Ok, tror jag har koll på djupet nu. Men vad säger ni om dörren? Plåt, underlag, klinker och allt det där?
På vilket djup sätter du dörren?
På insidan lägger du klinkers så nära tröskeln det går och avslutar med mjukfog, palla inte upp för mycket under dörren, det är bäst om tröskeln blir så låg som möjligt, men kolla så att överkant livar med övriga fönster (+/- någon cm).
På utsidan kan du ersätta cellplasten i överkant med tryckt regel för att få stöd under plåten, fasa den i överkant så den följer vinkeln. För att få plåten att ligga still mot trät har jag limmat med PL400.
På insidan lägger du klinkers så nära tröskeln det går och avslutar med mjukfog, palla inte upp för mycket under dörren, det är bäst om tröskeln blir så låg som möjligt, men kolla så att överkant livar med övriga fönster (+/- någon cm).
På utsidan kan du ersätta cellplasten i överkant med tryckt regel för att få stöd under plåten, fasa den i överkant så den följer vinkeln. För att få plåten att ligga still mot trät har jag limmat med PL400.
Detta bör nog verifieras då de pardörrar och fönster vi monterat från ElitFönster inte har några sådana krav. Våra har monterats i nivå med framkant på spikläkten för panel, där regelvirket har en påsalning runt karmen.huggan skrev:
För dörrarna kan du bulta fast regler eller järnvinkel som dörren står på om du vill sätta i liv med fasaden.
Våra pardörrar har aluminiumklädd utsida och där popnitar (ev. skruvar)man fast en plåt i tröskeldelen, Vi har sedan valt att låta den gå rakt ned och ansluta med tralldäcket mot plåten med en smal springa så ev, vatten kan rinna ned.
Redigerat:
Jag kommer nog sätta dörr och fönster i liv med den murade väggen, eller möjligen låta stick ut en smula. Har lite med infästningen att göra. Vill inte plugga alltför nära kanten. Man ska väl skruva ungefär i centrum på karmen?
Det får nog bli en regel under som jag fasar av lite som plåten kan vila på. Men jag har läst lite olika instruktioner för hur man tätar mot fukt. En variant var att lägga byggplast under mot betongen, på ett annat ställe läste jag att det ska vara ngn form av tätningslist. Hur tätar jag eller säkerställer att det inte blir fuktigt under och karmen förstörs?
Karmskruv förresten, ska dörren skruvas parvis vi gångjärnen eller räcker det med 1 x 3 skruvar i varje sida?
Det får nog bli en regel under som jag fasar av lite som plåten kan vila på. Men jag har läst lite olika instruktioner för hur man tätar mot fukt. En variant var att lägga byggplast under mot betongen, på ett annat ställe läste jag att det ska vara ngn form av tätningslist. Hur tätar jag eller säkerställer att det inte blir fuktigt under och karmen förstörs?
Karmskruv förresten, ska dörren skruvas parvis vi gångjärnen eller räcker det med 1 x 3 skruvar i varje sida?
Produkter som diskuteras: "tätningslist"
Tätningslist E-profil vit EPDM-gummi Tesa
För springor 1-3,5 mm
56 kr inkl moms
Läs mer
De flesta dörrar och fönster har förborrade hål för karmskruv eller karmhylsa (14mm som man själv får borra genomgående). Men dörrar brukar har 4st per sida.
Våra dörrar är står på plastkilar (även för justering) och sedan sedan drevning med en mjukfog utvändigt. Det är aluminiumtrösklar i våra pardörrar/altandörrar och där finns spår för plåten. Plåten är sedan 90 grader vinklad nedåt och anpassad i längd utifrån vad du har utanför så det varierar lite, men de som finns vid tralldäcket går ned ca 100mm. Så det är ingen risk att man kan trampa på plåten på ovansidan.
Våra dörrar är står på plastkilar (även för justering) och sedan sedan drevning med en mjukfog utvändigt. Det är aluminiumtrösklar i våra pardörrar/altandörrar och där finns spår för plåten. Plåten är sedan 90 grader vinklad nedåt och anpassad i längd utifrån vad du har utanför så det varierar lite, men de som finns vid tralldäcket går ned ca 100mm. Så det är ingen risk att man kan trampa på plåten på ovansidan.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden