Rebeckaf
Rebeckaf: Ja, fast poängen är ju inte att den ska gå upp mot undersidan av dörren om den har fals utan att den ska gå omlott med dörren och täta på det sättet. Den är liksom högre på den sidan av karmen där dörren inte sitter om du förstår.
6 svar · 1,6k läst
S
spiskrok: Karmar kan vara bärande. Regeln är troligen bärande, men jag är inte säker. Jag skulle nog riva väggen för att se hur det ser ut. Sedan konsultera med duktig snickare eller byggnadstekniker om jag kännde mig osäker.
1 svar · 1,5k läst
·
Martin_B
Martin_B: Helt otroligt, de drar sig inte för något alltså. Då blir det till att sätta fönsterlås överallt. Sedan skall man ju naturligtvis se till att man inte har onödigt mycket av värde hemma. Exempelvis köper jag själv allt på kort/faktura. så kontanter har jag aldrig hemma, kanske någon tjugolapp, en hundring eller så. Sedan skall man ju ha sällan använda smycken, om man nu har
25 svar · 18,1k läst
·
MB77
MB77: Nja, är det bara ett foder hade jag bytt. Tråkigt att ha alla andra fabriksmålade och ett man har målat själv, syns lite för mycket. Svårt eller rättare sagt skit svårt att få samma resultat. Fast vi är ju alla olika ;)
5 svar · 3,3k läst
·
V
verktygsgurun: Glas/keramik rengöring som man har till spishällen är bra och rekommenderas av många fönstertillverkare. Sidol använder jag.
2 svar · 10,9k läst
I
ivarssonivar: Är 3 cm på trä och 4 cm vid sten det är utan för färdig fasad, så på trä panel 3 cm utanför foder.
4 svar · 7,4k läst
S
Segge: Funderar på något minimalistisk dörrvalv/portal. Har bytt övriga innerdörrar och satt swedoors flexkarm och tillhörande foder (63×19). Något som matchar det är jag ute efter, och gärna som är lika enkelt att montera och få snyggt. Har faktiskt funderat på att såga till någon lämpligt skivmaterial och fräsa ett spår för flexfoder lika som till dörrarna men åker på att spackla
0 svar · 3,0k läst
·
ginnfilt
ginnfilt: OK, tackar! Någon som kan bedöma om vår installation ser riktig ut i övrigt? Vi har inte gjort det själva, så jag utgår från att det ska vara korrekt utfört av folk som kan.
9 svar · 9,1k läst
·
T
tronen: Är det någon som kan dela med er av priser ni har betalat för Bordörrenprodukter. Här har jag offererade priser från en leverantör, kanske någon har köpt samma dörrar/sidoljus? Samtliga glas är av typen "flussglas", men även om ni inte har cotswold eller annat glas är det intressant att få jämföra. Rubin 308G 10x21: 23,398kr Rubin 308 10x21: 15,323kr Lejonet 801 10x21: 6,615kr
0 svar · 6,1k läst
larsbj
larsbj: Överfalsade gångjärn skulle kanske kunna funka, ex http://www.habo.com/web/Gangjarn/Habo_SE/C_Dorr_och_port/Gangjarn/Lyftgangjarn_1223-587.aspx Annars kan du leta på Häfele dom har det mesta i gångjärn webkatalogerna är lite drygletade tyvärr,
1 svar · 4,9k läst
H
hhuset: Jag röstar på alt nr 3 måla vit + latex ser ut som fabriksgjort.
1 svar · 3,0k läst
Stefan N
Stefan N: Jag tog mina tillslut från Kronfönster, dom är jag mycket nöjd med.
12 svar · 7,7k läst
V
verktygsgurun: [citat] Jo förutsättningen är att det givetvis finns justermån. Har oxå stött på de flesta varianter efter ca 8000 monterade fönster och dörrar. Vissa hus är ju byggda på ett sätt som omöjliggör ett byte till en dörr med modulmått.
15 svar · 10,7k läst
Alfredo
Alfredo: [citat] Som jag misstänkte var min läsförståelse kass... Mattis förslag i #2 låter som helt rätt justering att prova!
5 svar · 4,1k läst
·
F
Frippegubben: Hej! Jag tänkte be om råd inför ett montage som inte kommer att ske förrän framåt vårkanten,men tänkte för en gångs skull försöka vara ute i god tid... Vi har precis bytt alla fönster i huset och på vinden sitter halvrunda aluminiumklädda fönster och vi tänkte krångla lite och inte ta den enkla vägen med solfjädersspröjs. På de gamla fönstren satt det en liggande och tre
0 svar · 1,5k läst
Z
zenobia: Stadgar, stadgar och åter stadgar. =) Vill medlemmarna annat så förändrar man stadgarna i föreningen. Men det är inget styrelsebeslut.
14 svar · 10,2k läst
T
tigersaid: Gick bra. Borrade med en (bild1) centrumborr från båda hållen. Gick suveränt smidigt och fint runt om blev det med. Danke! :thumbup:
11 svar · 37,3k läst
·
A
AndersS: Du kan ta några droppar vanligt trälim i hålet så sitter det sedan. I princip vilket lim som helst det är inte så noga, fungerar säkert bra även med klassiska Karlssons Klister.
6 svar · 6,4k läst
1
123abc: Det låset du länkade till fungerar till både toalettbehör och nyckel vilket dom nyare låsen gör. Har du ett äldre så får du byta låskistan. Trycke är handtag på fackspråk så kanske borde varit tydligare. Det som kan strula när du ska byta låskistan är att det kan sitta en hylsa i tryckesroddaren (där pinnen till handtaget går igenom låset) som kan sticka ut och måste tas bort
3 svar · 5,1k läst
larsbj
larsbj: Den lösningen med ett innerfönster till vanliga kopplade har jag också provat och det fungerade bra. Om du sätter energiglas i den inner bågen så borde det net mot 1,3 i u-värde
6 svar · 14,2k läst
1
123abc: Dom låskistorna är nitatde och inte avsedda att plockas isär utan du byter hela låskistan om något gått sönder. Om du söker en monteringsanvisning så undrar jag vad det uppstått för problem?
2 svar · 3,3k läst
V
verktygsgurun: [citat] Vet inte hur de är märkta om det står ett + eller inte. Det jag vet är att det är samma glaskassett i ett 0,8 och ett 0,9 fönster. Skillnaden är om det är fast eller öppningsbart.
8 svar · 2,4k läst
J
jwahlund: Tack för alla svar. Generellt, Angående att putsa på smygarna så vet jag inte riktigt hur det skall gå till. Fönstrena har väldigt smal karm och det är typiskt 8-13mm tillgodo, går säkert men verkligen inte nu i vinter. Det som saknas från fönsterentreprenören (återstående arbete) är en plåtsmyg som skall sättas på galvar och överdel (notera ej droppbleck). Dessa anser
10 svar · 30,7k läst
·
anders07
anders07: [citat] Undrar om de kan få in Löfven i sin reklam? ;) Det hjälper helt klart om du har otäta fönsterfästen (mellan karm och fönster) eller tvåglas. Du skapar en extra luftspalt som ju förstås isolerar. Har du däremot otäta karmar är det bättre att köpa en stark transparent tejp och tejpa över alla glipor och springor runt fönstren. Se bara till att få en bra tejp som inte
2 svar · 17,0k läst
N
Noseone: markis.nu eller någon annan firma kan väl hjälpa dig?
2 svar · 4,2k läst
mattetvilling
mattetvilling: Jag hade samma dilemma när jag skulle välja dörrar men hade som krav på att det skulle vara "massiva" och gärna med tätningslist. Tätningslist både för ljud och minska slammer när barnen blir större ;) Kollade bla på: http://www.mindorr.se/inomhus/innerdorrar/vitmlade-innerdrrar/innerdrr-4-spegel-massiv http://www.gkdoor.se/scripts/produktvisa.asp?id=3 Men hamnade till sist med min
6 svar · 18,0k läst
1
123abc: [citat] Den fungerar men bättre att använda fix 1220 istället som låser in lite längre samt uppfyller kl3 godkännande. http://www.assaoem.se/sv/site/assaoemse/Produkter-fran-Produktdatabasen/?groupId=6288&productId=1007975 Men den blir nog inte så lätt att montera i dörren pga urtaget för den tidigare kantregeln. Så antingen ta med den gamla och se vad som finns att ersätta med eller
8 svar · 7,3k läst
·
L
Leetel: Tack då var det löst. Tänkte först att man borde skruva med metallgänga men med träskruvar gjorda för monteringen fungerar det bra! /L
7 svar · 15,1k läst
A
Apollonia: Jag har gjort så och tycker att det blev riktigt snyggt. Kom på idén för att inte behöva gera konstigt på fodret mellan fönster och dörr, mittenbrädan var svår att få till på annat sätt och det är så djupa fönsternischer att jag inte ville ha en fönsterbräda också. Blev nöjd så nu blir det så på alla fönster. [bild] Och ja det är plastfönster så i mångas ögon ser det
7 svar · 6,4k läst
·
D
Dethåller: [citat] Du tänker: Lägga tryck från högersidan och innåt på fönstret? Har försökt med detta dock utan kofoten, är lite orolig att fästena ska gå av.
2 svar · 8,3k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.