Den ena pinnen som man skjuter in i tröskeln saknas på altandörren, vilket inte är något vidare ur säkerhetssynpunkt. Det ligger alltså på att-göra listan att fixa detta. Problemet är dock att jag inte vet vad den här sortens infälld skjutregel heter och var jag kan köpa en ny. Någon som vet?

Alla tips om hur man bäst fixar det här tas tacksamt emot. Jag hade inte tänkt byta dörrarna men sådana här reglar brukar ju vara rätt dryga att öppna och stänga. Finns det någon modernare lösning som man kan eftermontera i befintlig dörr?

Dörren är en delbar tvåglasdörr med glas på överdelen och skivor på nedredelen. Planen är att i framtiden sätta glas nere också (energiglas + vanligt).
20120531021.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det heter kantregel. Skruva av den och ta med den till låssmeden....

Kolla här vad ASSA har. En automatisk kantregel. Det verkar ju vara grejen. Om jag fattar saker och ting rätt så drar den in regeln när man öppnar det aktiva dörrbladet. Kostar säkert as men vill ha :). Det borde gå att såga ur dörren så att den ryms.
2396.jpg
Priset verkar ligga kring 1000-1300 kr st.

Redigerat:
Som synes på bilden sitter kantregeln i det yttre dörrbladet. Så jag antar att även dörrstiften bör sättas i det yttre dörrbladet?

Dörrstiften eller karmstift som dom brukar kallas ska monteras i borrade hål i gångjärnen, ett hål i där den skruvas in och ett där det passar in frigående när dörren är stängd.
Om det inte går att montera i gångjärnen så kan man sätta dom i trä då det är bättre än inget, eller så monterar man ett bakkantsbeslag istället.

Angående kantreglar så är oftast automatiska kantreglar ingen bra lösning i altandörr av trä.
Du kan få det att fungera fast då en annan automatiskkantregel än den du länkade till och ett glidbleck i dörren, men det känns som en dålig lösning.
Om du öppnar den passiva dörren ofta vill ha en bekväm lösning så bör du montera in en spanjolett i det passiva dörrbladet som lätt kan manövreras via ett handtag precis som det aktiva dörrbladet.

Men lättast är att endast byta kantregel, men skruva då bort den gamla och ta med den till låssmeden så du får rätt.

Och när du byter kantregel, köp inte en likadan som du har eftersom dessa enkelt öppnas från utsidan med en skruvmejsel. Moderna kantreglar har en spak som fälls ut istället.

ja det var precis den typen jag tänkte på. Har själv skaffat den typen till mina dörrar.

Stefan Bengtsson skrev:
...som tillexempel 1215 från Assa: [länk]
Den fungerar men bättre att använda fix 1220 istället som låser in lite längre samt uppfyller kl3 godkännande.
http://www.assaoem.se/sv/site/assao...duktdatabasen/?groupId=6288&productId=1007975
Men den blir nog inte så lätt att montera i dörren pga urtaget för den tidigare kantregeln.
Så antingen ta med den gamla och se vad som finns att ersätta med eller så får du ersätta det trä som är borta.
För du kan inte montera en kantregel utan något att fästa den i.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.