M
M.Kristensen: Eftersom de va siporex så tog det inte många minuter. Du kommer antagligen klara det ensam på en dag. Tänk bara på att dem nya reglarna måste du fästa i dem gamla så du inte bara skruvar dem i gipsen.
3 svar · 2,4k läst
V
verktygsgurun: [citat] Har du inte vänt foderna fel...:)
18 svar · 25,0k läst
·
R
Rhodin: Tack för era svar! Vi får börja med att knacka bort putsen då för att se om det finns nån balk alltså. Och sen ta det därifrån.
3 svar · 3,8k läst
J
jkarlberg: Jag har avans 5st fasta fönster, ska köpa 5 öppningsbara snart och står inför samma fundering som dig. Skiljer en tusenlapp per fönster ungefär har jag för mig.
1 svar · 1,9k läst
1
123abc: Hur kärvar dom? Hur gamla är dom?
3 svar · 6,3k läst
O
oceanis: Varför köpa en ytterdörr när en brand och ljudklassad innerdörr kostar ungefär detsamma ? http://www.hemfint.se/innerdorrar/klassade-innerdorrar/innerdorr-massiv-ei30-30db-brand-och-ljudklassad-inkl-karm-troskel
5 svar · 2,9k läst
P
poppe12: Hej jag har ett par dörrblad som jag skulle vilja sätta in i en vägg som jag ska bygga. Kruxet är att jag har mycket mopedåkare som åker utanför huset och skulle vilja ha en viss ljudisolering i dörrkonstruktionen. Någon leverantör eller märke som har skenor ovanför och undertill så att man inte får någon glipa som ljud kan ta sig in i. Någon som har något tipps om beskrivning om
0 svar · 3,4k läst
V
verktygsgurun: [citat] Hajom ägs av Elit som ingår i Inwido som äger outline/allmogefönster. Ingen direkt skillnad på ett outline och ett hajom mer än märket. Nästan alla tillverkare använder dessutom lyftglidbeslag från samma tillverkare. Nåt så fantastiskt snygg är ju dock Hajoms nya parti "step" som ingen annan tillverkare har!
9 svar · 6,7k läst
·
Johan Gunverth
Johan Gunverth: När jag byggde huset med klassiska spröjsade fönster från RM-fönster, beställde vi även några specialfönster som inte fanns som produkter. Det var 1-glasfönster (karm + båge) som skulle användas som blindfönster. De hade alltså ingen funktion som fönster. Hur som helst så var det bara att "skicka en ritning, så får du ett pris". Att de kan göra rena bågar vet jag. Kan tänka
2 svar · 6,1k läst
D
dhanjel: Verkar som det ligger på ca 300/600/900 kr/lpm har jag för mig dom sa. I princip försumbart till de få fönsterbrädor vi kommer ha. Vad anser ni vara bäst? Granit borde väl hålla bäst, även om kanske vita bänkar ser bäst ut.
5 svar · 9,5k läst
D
daugaard: dubbelsidig tejp ! sitter stenhårt.
23 svar · 33,9k läst
·
K
Kjell_G: ... leverans idag :-) Väl emballerad, inburen i huset. Upphängning ingick dock inte :D [bild]
3 svar · 3,7k läst
·
J
Jsoderbe: Hej, tack för svar, jag surfade runt och såg snart att de flesta verkar ha någon form av kampanj. www.bygghemma.se var bra och hjälpsamma, och levererade direkt en offert med 50 % rabatt på Outline-fönster med alufront. Dock är listpriset på mina fönster precis under 200 kkr, offerten på PVC var 60 kkr inkl. transport och den offert jag fått redan var på knappa 100 kkr. Jag har
4 svar · 2,9k läst
S
S-Man: Tusen tack Eti! Laddade ner guiden från GDS och den kommer nog att vara hjälpfull. Huset dom demonstrerar på är byggt exakt likadant som mitt så det är perfekt. Tack badtastex för tipset!
5 svar · 13,7k läst
·
E
eviljava: Härligt lyft av en 7 år gammal tråd.
4 svar · 5,4k läst
T
Thomas_Blekinge: Ja, nu kom verkligen NorLux-fönstren i måndags, t o m innan avtalad tid. Gubbarna har jobbat hela veckan utan avbrott och städat efter sig varje kväll. Jag har inte sett fönstren i dagsljuset ännu (det kommer på helgen) men de gör ett bra intryck så här långt. Vi ser nu mycket mer av omvärlden. Till helgen kommer funktionsprov och en blick utifrån. Sålänge är vi mycket nöjda.
10 svar · 5,3k läst
Mattias L.
Mattias L.: Tack för alla tips och idéer! Testade att använda hammaren för att få fram klacken på nycklarna och det hjälpte definitivt. Får ha det så tills vi antingen bytt eller fått fixat till cylindrarna.
7 svar · 3,5k läst
·
L
Lyyski: Hej, Ska ta och samla på mig material till min blivande altan med en inglasad del, Det som ska va inglasat mäter ca 6*3meter. Det ska gärna kunna hålla såpass värme att jag inte behöver byte fönsterna som kommer hamna bakom den inglasade delen. Ja har kikat runt lite på Google men Herrejöössös vika priser det är på kompletta saker.. Tips motages gärna:) Med vänlig hälsning,
0 svar · 1,3k läst
1
123abc: Paketen är redan så prispressade så det är ofta ungefär lika men någon hundralapp brukar skilja. Angående kopieringsskyddat så finns det olika system som du kan använda till låsen om man byter ut cylindrarna i paketen, dessa kan ha olika kopieringsskydd som är registrerade på dig som person och nya kort kan då beställas eller så används inte kort överhuvudtaget. Men dessa
17 svar · 21,0k läst
J
Jugend: Blir det verkligen bättre ljusinsläpp? Jag upplever inte någon skillnad på mina tre glas och två glas. Däremot englas. Där är det sjukt kallt, ganska högvolym och underbart ljusinsläpp. :) Jag rekommenderar att man sätter in treglas om man väl tittar på fönster.
3 svar · 1,4k läst
gadu^
gadu^: Har oxo några innerdörrar från Hornbach som vi är mkt nöjda med.
5 svar · 4,9k läst
L
Lars K: Fick svar från glasmästarn idag, en rund skiva med 50 cm diam skulle kosta 3000 och vara 8+8 lamell + härdat glas. Kallas beträdbart glas. Måste bara fundera ut en vettig "ställning" att lägga skivan på.
23 svar · 23,6k läst
Stefan N
Stefan N: Som fönsterbräda när du har murat så är en marmorskiva lämplig. Fogskummet skär man av lite och sen kan man armera med lite putsnät.
5 svar · 2,0k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Hmm På mina polska 3-glasfönster från 2010 står det på glaskassetten U 0,5 De sägs vara argonfyllda. U = 1,1 borde rimligen gälla för hela fönstret inklusive båge och karm.+
17 svar · 4,9k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: Vad man särskilt måste vara uppmärksam på i jämförelsen mellan gamla och nya fönster är proportionerna mellan karm+båge och glas. Nya "plastfönster" har mycket grövre dimensioner på både karm och båge än gamla 1- och 2-glasförnster. Även nya träfönster med 3-glaskasett har andra dimensioner i konstruktionen. Så att byta till exempel ett gammalt 11x13 2-glasfönster till ett
42 svar · 12,6k läst
·
B
byggbra: Kolla fabrikatet på friktionsbromsen (troligen är det ett fix beslag) om det är det så kan vilken låssmed eller fönsterförsäljare som helst ta hem om de inte har hemma. De flesta fönster fabrikanter använder sig av beslag från några få stora tillverkare.
1 svar · 2,4k läst
·
L
Lasselano: Prova först byta gångjärnen! Det är bara delen som sitter i karmen du behöver byta. De har standardmått så det ska passa vilket du än köper, kom bara ihåg att kolla så de är justerbara :)
13 svar · 7,8k läst
·
bonnier
bonnier: 2mm glas låter ju väldigt tunnt, jag trodde att man har typ >4mm tjocklek på glas nu för tiden. Jag tror att det viktigaste när det gäller ljuddämpning är glastjockleken och avståndet mellan rutorna.
2 svar · 1,7k läst
V
verktygsgurun: Ett fast fönster med en enda stor ruta kan du få i den storleken av våra svenska tillverkare iaf. Men det väger ca 40kg/ kvm dvs ca 250kg. U-värde är det samma som vilket fast fönster som helst.
2 svar · 2,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.