V
verktygsgurun: Det är stor skillnad på skum och skum....själv använder jag ett skum som inte hårdnar utan är mjukt efter härdning. Om fönstret kärvar efter montage så är det väl snickaren/ montören som får fixa problemet. 3 års montagegaranti är det minsta man skall kräva. Har inte fönstret kärvat efter 3 år lär det inte kärva sen heller.
9 svar · 9,8k läst
Stefan N
Stefan N: Jag har självhäftande.
11 svar · 7,2k läst
L
LäsLus: Hej, Mitt råd är att vänd dig till din närmaste byggvaruhandel så kan de säkert hjälpa dig att beställa från någon dörrleverantör. Man kan också gå till ett litet ´lokalt finsnickeri med måtten och beställa.
1 svar · 1,5k läst
S
Sir Duke: Plåtbleck och bleckspik köpte jag och monterade själv. Lister och foder ordnade firman för. Men vi har inte avtalat om att de ska slänga skräp, får de lägga på det i efterhand? I offerten står det bara arbete+material.
2 svar · 1,5k läst
L
Lasselano: Tror inte ett slutbleck som är ställbart kostar så mycket i handeln, kolla upp det innan du "förstör" det du har :)
7 svar · 19,9k läst
·
L
Lasselano: Finns faktiskt ett gratisprogram att ladda ner, Therm 6, för såna här beräkningar. Har dock inte provat det själv.
7 svar · 8,9k läst
S
slurppe99: De som använder en extra ruta utvändigt är de som för fönstrets konstruktion bara kan sätta det utvändigt. Eller om den yttre delen börjar bli dålig så täcker man den med en ny del med trä,aluminium eller pvc ram. Min son bor på en trafikerad gata med utvändig extra glasruta och det hörs inget från normalåkande bilar. Nackdelen är att du måste tvätta två sidor till eftersom
1 svar · 2,3k läst
Ö
öringen: Vi bytte 10fönster +1 altandörr. Det tog 1,5dag för två snickare. Fakturan var på 7000:- inkl rot. Har själv satt foder efteråt.
8 svar · 9,2k läst
jac
jac: Ventilationen skall väl knappast vara beroende av springor runt dörrkarmen, det måste vara löst på annat sätt, t.ex. med luftspalt under dörren. Jag bytte badrumsdörrar för några år sedan. Jag tror inte att jag drevade något eftersom fodrena skulle på och jag inte hade något hemma. Men det blev STOR skillnad när fodrena kom på på utsidan så jag nöjde mig med det. Ännu bättre
1 svar · 4,4k läst
L
lassab999: Lite sent svar men har själv letat efter liknande. Assa har dom. "2010 Allmoge mässing"
12 svar · 14,4k läst
Stefan N
Stefan N: En typ av lim, tänk PL400.
3 svar · 2,4k läst
pelpet
pelpet: Tidigare droppade det in vatten när det regnade, så det här är bättre ja :).
15 svar · 4,1k läst
·
Demmpa
Demmpa: Det finns cylinderförlängare till både runda och ovala cylindrar. Förlängarna finns i olika tjocklekar.
1 svar · 1,3k läst
Z
zenobia: Vi hade två fönsterkillar här under ett par dagar. Dom fick frukost, lunch, middag och kaffe. Är fullständigt övertygad att jag fått tillbaka dom slantarna i väl utfört jobb. Dessutom skadar det inte att vara trevlig. Hörde skräckhistorier om hur dom på andra jobb sett uppdukade bord med både middag och fika utan att få ta del, småsnålt.
21 svar · 5,1k läst
B
Beginner80: Vi är i fönster-byta-tagen men är inte överrens om vi ska ha lösa spröjs utanpå eller emellan glasen Vilka är för- och nackdelarna förutom att det är smidigare med att ha dom emellan när man ska tvätta fönsterna? Det är ju betydligt snyggare med lösa men dom blir väl ganska smutsiga med tiden.. Är det nån som ångrat sitt köp och hellre skulle valt det "andra"? Har hört att
0 svar · 979 läst
P
peter1936: Special snickeri på orten.
1 svar · 2,0k läst
F
Fred vom Jupiter: De visar hur den funkar i senaste numret av tidningen Gör Det Själv.
3 svar · 2,7k läst
S
Strulputten: Även om det naturligtvis är reklam från en tillverkare så tycker jag den här broschyren är ganska lättbegriplig: http://www.pilkington.com/assetmanager_ws/fileserver.aspx?cmd=get_file&file_id=7841&digest=H6QzaxIu1nf9StB45glJEw==&ct=pdf&file_name=SEGF2012-007.pdf På sidan 5 finns en tabell där man kan jämföra olika kombinationer av glas. Speciella laminerade glas verkar dämpa bättre
4 svar · 4,0k läst
pappskallen
pappskallen: http://www.varbergstra.se/prod/Villa2/VillaVITM/VillaVFV/VillaVFV10
10 svar · 3,2k läst
J
johan_med_torp: Hej, Vi planerar att byta alla fönster, altandörrar och ytterdörr i vårt radhus från -78. Har tagit in offerter från leverantörer som erbjuder en totallösning, men är även intresserad av att hitta en bra fönstermontör och köpa fönstren själv. Montören kommer att få mäta fönstren. Kan någon rekommendera någon byggfirma i Västerås som är duktig på fönsterbyten?
0 svar · 1,5k läst
K
Kicken: Håller på att bygga ett lamellstockhus och funderar nu på fönsterfodren, tänkte kanske ni har några bra råd? Stockarna är 202mm tjocka. De 170mm tjock fönstren är skruvade i T-gåt plankor gjorda av en 48x48 + en 48x198. Monteringen skilljer sig en del jämfort med "normala" väggar, man kan ju inte fästa fodren i stockvägen eftersom de ska kunna röra sig. Stilen på fodren (se bild)
0 svar · 1,7k läst
sir_daniel
sir_daniel: Tips är att då köpa ett "plastfönster" så behöver du inte oroa dig över fukt på ramen
4 svar · 5,7k läst
G
Gabbe1: [citat] Håller helt och fullt med dig. Själv har jag "vanliga" 400mm L-element med 70mm cellplast utanför. På det viset kan jag helt eliminera den köldbrygga som L-element annars skapar. Jag har dessutom dragit upp denna cellplast ca 30-35cm på väggen så den isolerar effektivt övergången mellan plattan och syllen som annars är "svagaste punkten". Trösklarna på mina ytterdörrar står
22 svar · 15,7k läst
·
V
verktygsgurun: Massiva material är ju mer ljuddämpande så det borde bli till träfönsters fördel i detta fallet. Ljudfönster drevas med mineralull, Inte glasull.
2 svar · 2,3k läst
Michael86
Michael86: http://www.spfonster.se/index.php?option=com_content&view=article&id=185&catid=111&Itemid=129 ;)
3 svar · 2,3k läst
jojjeblom
jojjeblom: http://www.bygghemma.se/utomhus/ytterdorrar/enkeldorrar/ytterdorr-nordic-entre-uvo-vit/p-245341 Här med som ett exempel bara:)
2 svar · 5,8k läst
L
Lasselano: Dubbelhäftande tejp...starkare än man tror
5 svar · 11,9k läst
·
L
Lasselano: MDF är sprött som kex också, något att tänka på om du t ex har barn som gillar att krocka mot saker med sin bobbycar. En skiva a'la masonit är starkare. Utan fyllning kommer dörren bli väldigt svag. Industrin använder ju papper i bikakeform, men ihoplimmade skikt av kartong skulle nog funka.
9 svar · 13,8k läst
K
kakelmannen: Måste säga att jag blev glatt överraskad av lbtm både prismässigt och arbetsmässigt. Jag bytte ut 9 st fönster inkl. myggnät och mörkläggning gardiner till 5 st fönster. Pris 42 000:- efter rot. Jag är snickare själv och skeptisk till att några polacker skulle göra arb. men avgörandet var ju att priset var nästan det samma om jag bara skulle köpa fönstren utan mont. Dessutom
2 svar · 3,0k läst
V
verktygsgurun: Jag har bytt många källarfönster, om man är försiktig vid utrivning så brukar det gå bra utan att putsen går sönder men det beror väldigt mycket på putsens kvalitet. Gammal kalkputs kan ramla ner bara man petar på den. Jag brukar beställa fönster som är 10mm mindre än standard då går de i mellan putsen samt att man får i drev. Utvändigt lägger jag en bottningslist och en MS
13 svar · 4,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.