V
verktygsgurun: Jag har bytt många källarfönster, om man är försiktig vid utrivning så brukar det gå bra utan att putsen går sönder men det beror väldigt mycket på putsens kvalitet. Gammal kalkputs kan ramla ner bara man petar på den. Jag brukar beställa fönster som är 10mm mindre än standard då går de i mellan putsen samt att man får i drev. Utvändigt lägger jag en bottningslist och en MS
13 svar · 4,3k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Japp. Det som gör att glaset kyls ned är att utstrålningen av värme från glaset inte kompenseras av strålning tillbaka från den kalla rymden en klar natt. Alltså kyls glaset av och vattenånga kondenserar och eventuellt fryser till rimfrost. Jämför med rutorna på en bil som står ute i det fria eller under en carport. Samma fenomen.
10 svar · 1,8k läst
pappskallen
pappskallen: Prova att ringa runt till plåtisarna, jag tror dom vi anlitar fixar 3,2 åtminstone........
4 svar · 3,0k läst
krijo1
krijo1: Fönsterfabriken i Trelleborg finns ju. Vet inte om dom har på lager.
3 svar · 2,0k läst
A
AndersS: Håller med om att man måste planera så det estetiska harmoniserar med det praktiska. Fundera en runda till hur fönstren på gaveln ska placeras och dess storlek. T.ex. skulle man kunna dela av ytan med 3-4 smalare fönster med avstånd mellan, och fördelas över bredare yta än nuvarande fönster och låta dem gå hela vägen uppifrån och ned. Med det framhäver du ryggåstaket inne och den
3 svar · 3,7k läst
·
M
Myrrdin: Tack för hjälpen, då vet jag lite bättre. Någon som har koll på om det går att montera en d12 cylinder i 2000 evo behörssats med 2002 låshus?
2 svar · 5,3k läst
Matti_75
Matti_75: Varsågod
7 svar · 4,9k läst
·
Matti_75
7 svar · 4,9k läst
·
J
Jugend: Vet inte om det finns någon särskild faktiskt. Intressant fråga. :) Söker du till ett nybygge?
1 svar · 1,7k läst
S
SnickareHobb: Jag fick tag i en 100 mm lång träskruv som jag tog istället. Fungerade perfekt!
4 svar · 2,4k läst
E
eviljava: [citat] Naturligtvis är det så. Var nog lite trött när jag skrev märker jag... :)
3 svar · 9,6k läst
I
ikeo: hmm habo har ju så det borde ju kunna gå att beställa första träffen på google http://www.habo.com/web/Gangjarn_1_1/Habo_SE/C_Dorr_och_port/Gangjarn/Mellangangjarn_2400-834.aspx
4 svar · 9,0k läst
·
P
poppe12: Är det någon som vet hur tyglister står sig som dammlister då man ska täta mellan de kopplade fönstren? Jag tänkte mest att tyg är ju ett levande material som kan ta emot och ge ifrån sig fukt. Lite som gullfiber och sågspån, gullfibern torkar aldrig osv. Så de kanske är bättre på få ut fukten mellan fönstren så man kan täta mer.
1 svar · 3,0k läst
hahalj
hahalj: [citat] Nä, det skrev jag ju inte. Det höga golvet är vardagsrum och det lägre ett tonårsrum/sovrum. Skitfult med tejp som sagt. Ska tänka vidare på lysdioder och magnetkontakt, känns alltmer som en vettig lösning. Lite coolt också. :rolleyes:
9 svar · 6,0k läst
·
I
ior005: Hur får man fast fönstersmygen om man har plast? dyckert?
3 svar · 5,0k läst
H
Henri: Tyvärr ger inte lackning eller målning av dörrar som sker i företagets lokaler rätt till skattereduktion för ROT. Det är tydligt angivet hos Skatteverket. Jag var angelägen om att få dörrarna sprutlackerade på verkstad. Därför avstod jag från ROT-avdraget som gäller vid målning i hemmet.
4 svar · 6,1k läst
V
verktygsgurun: Jag fattade det som att smygen bara skulle vara 12 mm djup... Är det djupa smygar är det nästan enklast med plåt.
8 svar · 19,2k läst
M
MagnusSt: Jag har släta vita innerdörrar från Bauhaus av absolut billigaste modell, de har överlevt drygt ett år utan skador trots en vild 2,5 åring som hårdtestar med Bobbycar, jag är nöjd.
1 svar · 2,3k läst
Jojx81
Jojx81: Någon som har erfarenhet av http://www.allmoge.se/ verkar ju va fina dörrar, men priset sticker iväg. En komplett dörr målad och klar med lås och trycke kan nog landa på 26000:- ink moms
4 svar · 3,0k läst
·
L
Lollita: Kan vara bra att se upp med detta företag, se länk: https://www.flashback.org/t1994125
1 svar · 2,0k läst
Mugmaz
Mugmaz: Och frågan är?
1 svar · 1,2k läst
M
mlkjhr: Också satt in en Domsten hu i höst. Bara positivt så långt. Skruvjusteringen på gångjärnshöjden är fiffig. Hålen i sidostyckena dock bara för vanlig skruv så man får borra upp dom om man ska använda karmhylsa. Finns en särskild borr för det som underlättar att få det rakt.
10 svar · 7,5k läst
J
Jenspeh: 2 komponents poly. Check! Och då kan man skära i det också så jag kan gjuta på. Lysande!
27 svar · 23,6k läst
B
baljbalj: Bild1&2: Som sagt utsticket är för kort ska vara 40mm men detta är -10mm (inne i väggen!). Ni kommer att få snedkapa alla lockbrädor för att vattnet inte ska rinna in i panelen men det kommer ändå vara ändträ rätt i vattenströmmen. Och så här gör man helt enkelt inte! Dom skämmer ut sig rejält genom att hävda att detta är ok. Ring dom igen. Det MÅSTE göras om. Slutsats: Dom
32 svar · 18,1k läst
·
V
verktygsgurun: [citat] http://www.assaoem.se/sv/site/assaoemse/Produkter-fran-Produktdatabasen/?groupId=6297&productId=806275
6 svar · 5,2k läst
Locke
Locke: Ja, helst hade jag ju velat haft en midja till lite längre ner - har sett det på en del riktigt gamla hus. Jag vet inte vilken stil vi kör med riktigt - har ritat allting själv och jag kan inget om husmode men hon på byggnadsnämnden sa att det var "New-England-stil". Själv vill jag ju bara att det skall se lite gammalt och mystiskt ut på något sätt. Vi får väl se om vi når hela
14 svar · 2,5k läst
·
AXS
AXS: Tur att jag bara sätter upp dörren, lasera får de fixa själva. :) Butiken ska sälja smycken och jag har gjort inredning i betong och furu.
12 svar · 3,4k läst
·
E
eviljava: Vi bytte också fönster för ett tag sedan och valde Traryd. Fönstrena dök upp i tid. Däremot blev installationsfirman något försenad (1-2 dagar om jag inte minns fel). Men det spelade ingen större roll för vår del. Vi tog även in offert från Ekstrands, men valde bort dem eftersom vi inte fick något förtroende för säljaren.
4 svar · 2,0k läst
johrtega
johrtega: [citat] Tack för ett kanontips! Bra service, bra pris och hemleverans. Har sparat många tusenlappar och tid tack vare Er.
9 svar · 3,0k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.