D
En liten varning för er som har Velux-fönster. I vissa installationer så monterar man en skumgummiram på utsidan runt om fönstret för att den skall täta mellan taket och takbeklädnaden (pannor eller plåt). Detta skumgummi verkar totalt desintegrera efter några år med resultat att det läcker in när snön yr. Så om ni känner igen detta så kontrollera sidorna på utsidan av era fönster så att det inte är öppet där.

När jag googlade så såg jag att det inte var något helt okänt problem. Men jag tycker det är dåligt med en konstruktion som med så stor säkerhet kommer resultera i läckage långt innan fönstren är beräknade end of life...

• Gilla
Dargham
  • Laddar…
Bra kundbemötande och en lösning på TS problem!

TS: Har du varit i kontakt med VELUX tidigare i detta?
Om inte, tycker jag det är fel att hänga ut dem på detta sätt.

Redigerat av moderator:
  • Gilla
Markus. och 1 till
  • Laddar…
D
cust3000 skrev:

Jag har mailat Velux men inte fått något svar (inget svar än, det har bara gått en dag, så anser inte att Velux har brustit i att svara än).

Jag har inte "hängt ut" Velux. Hade jag velat göra det hade jag skrivit "Varning för Velux". Nu ville jag istället varna andra husägare som har Velux-fönster om att detta problem existerar så att de skall kunna se över detta PREVENTIVT istället för att märka det först efter en läcka. Det är därför jag skrev "Varning Velux-användare".

Jag tycker fortfarande det är fel att ha en konstruktion som är så känslig att den kommer att leda till läckage inom en viss tid (som är betydligt kortare än fönstrets normala levnadslängd). Och det stämmer INTE att enbart direkt solljus gör att skumgummit bryts ned. Mitt "gummi" har inte haft något solljus, det har varit inknuffat långt under takplåten, däremot kan jag tänka mig att det blir varmt där uppe på somrarna. Min erfarenhet av skumgummi säger mig också att det degraderas över tid även om det inte utsätts för ljus (googla t.ex. på foam rot).

D
Nu har jag varit i kontakt med Velux och fått ett utmärkt bemötande.

Men som sagt har jag inte haft för avsikt att klaga på Velux bemötande eller varna för Velux produkter generellt, utan bara att varna de som har Velux-fönster att det kan vara lämpligt att kontrollera de där skumgummilisterna för att förebygga läckage.

Bra tips, ska kolla mina lister i förebyggande syfte.

Fast det får vara till våren. :)

cust3000 skrev:

Ja, det var ett bra svar men tyvärr ett regelbrott.

§ 5.1 Undantag till regeln om reklam
Företag får inte delta i diskussionen. Undantaget är företag som känner sig kränkta av en diskussion i vårt forum. De kan få gå till svars i den enskilda diskussionen för att ge sin version. Inlägget från företaget ska då modereras först. Kontakta support@byggahus.se för att diskutera hur inlägget ska utformas och publiceras

Väldigt märklig regel här på byggahus! Det kan väl inte räknas som reklam om en företagsrepresentant/anställd skriver ett hjälpande svar?! Det tillför ju forumet enormt mycket och ger ett mervärde som inte annars kan uppnås. Velux skrev ett svar här som många har nytta av men nu är det bortrensat - vem vinner på det?

Att moderatorn både bekräftar att det var ett bra svar och samtidigt ursäktar sig ("tyvärr") med att det är ett regelbrott framstår ju som smått tragikomiskt.

Dags att ändra reglerna eller tolka dem lite vettigare?!

• Gilla
EndZone och 2 till
  • Laddar…
Hur som helst. Vi har precis fått första paret Velux-fönster installerade i vårt nybygge, se bild. Är det den markerade gummimattan som avses i den här tråden eller är det något annat "skumgummi"?
velux.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nä, den sitter på sidorna under teglet.

OK, tackar!

Någon som kan bedöma om vår installation ser riktig ut i övrigt? Vi har inte gjort det själva, så jag utgår från att det ska vara korrekt utfört av folk som kan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.