Hej!
Jag har en delbar balkongdörr som går trögt att öppna/stänga. Om jag lyfter dörren uppåt i handtaget så hårt jag orkar går det dock lätt. Dörren måste alltså hänga lite snett vilket gör att den tar i högt upp på samma sida som handtaget.
Jag tog kort på det översta gångjärnet (totalt fyra stycken).
Går detta problem att lösa på något enkelt vis?
Jag har en delbar balkongdörr som går trögt att öppna/stänga. Om jag lyfter dörren uppåt i handtaget så hårt jag orkar går det dock lätt. Dörren måste alltså hänga lite snett vilket gör att den tar i högt upp på samma sida som handtaget.
Jag tog kort på det översta gångjärnet (totalt fyra stycken).
Går detta problem att lösa på något enkelt vis?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Välkommen till forumet!Hamme skrev:
Om den går lätt när du lyfter dörren borde den ta i nertill men du skriver att "den tar i högt upp på samma sida som handtaget". Antagligen är min läsförståelse dålig men jag fattar nog inte riktig var den tar i.
Hur som helst borde du kunna justera dörren enligt Mattis förslag. Eventuellt får du också skruva ut något av fästena lite för att få det bra. En variant är att du "struntar" i mittenfästet och justerar det övre och nedre tills allt verkar bra. Därefter justerar du mittenfästet det som behövs. Om det jag skriver nu går att begripa...
Tack för era svar. Jag ska prova skruva in dem, måste dock bryta bort listen för att komma åt och vrida. Men vridningen kan alltså göras utan att ta bort alla sprintar och lyfta bort dörren?
Här kommer en bild till som förtydligar var dörren tar i karmen (på ett ungefär).
Här kommer en bild till som förtydligar var dörren tar i karmen (på ett ungefär).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej sprinten måste bort och dörren i vart fall vickas från "fästet". Den del av "fästet/gångjärnet" som sitter i karmen är gängad i karmen. Vridningen gör att du gängar "fästet/gångjärnet" närmare (eller längre från) karmen.Hamme skrev:
Klicka här för att svara