Fönster & Dörrar
Stefan Iu: Hej, Kollar på swedoor coral då de just nu har erbjudande på den. Men den har bara två gångjärn, tycker det kan bli lite klent och bli fel i framtiden. Är det lugnt med 2 gångjärn eller ska man välja en med 3? Hade ni valt en swedoor eller ett annat fabrikat? Det som lockar mig är att Swedoor kör med ASSA 2500 medans andra kör med 2002. Budget på max 10´
Oldboy: Fönster brukar vara spikade eller skruvade genom sidan på karmen in i en väggregel. Normalt också med någon form av distans mellan fönsterkarm och väggregel. Spik-/skruvhuvuden brukar kunna ses om man öppnar fönstret. (Har du otur är de snyggt överspacklade och då är det mkt svårare att se.) Om du vill säkra att fönstret inte faller ut/in så kan du temporärt spika på en bräda
Stefan Bengtsson: På hemsidan kan man ju välja om man vill ha "glas med u-värde" 1,7 eller 1,2. Det betyder inte att fönstret som helhet håller dessa värden. Så, ja de räknar på ett annat sätt än andra fönstertillverkare.
MathiasS: [citat] Om det var Pelpets bild så skulle jag förstå det, men vad handlade detta om?
Stefan Bengtsson: Det finns bromsar som kan kopplas loss, så att dörrbladen kan öppnas till vilken vinkel som helst. Till exempel Fix 160. Men bromsfunktionen försvinner när man kopplar loss, då får man använda dörrstopp.
-MH-: En kanske dum fråga, men gerar man salningen också? Har gjort det på annat fönster och det funkar ju men är lite mer tillpassning. Alternativet är stöta ihop, det är en ganska liten radie på kanterna av salningslisten, men den är inte noll så det kommer kanske se knepigt ut?
123abc: Det ser ut som ett vanligt ROCA WC-vred för skjutdörrar och Skjutdörrsskål. http://www.roca.se/dorrar-fonster/Product/Toalettlas-for-skjutdorrar/87/Full|1040/ http://www.roca.se/dorrar-fonster/Product/Skjutdorrsskal/87/Full|1041/ Borde finnas hos Låsmeder samt välsorterade järn/bygg-handlare.
fusion: Jösses , de måste ju ha haft nån praktikant som gjort detta, en firma som håller på så här på heltid blir inte långvarig. Vänd dig till din lokala konsumentvägledare, det här måste ju reklameras och ev drivas till ARN om de inte fixar till bristerna. Kanske blir mer som spricker med tiden.....
-MH-: Jag har en gammal Skilsaw skräpcirkelsåg, hyfsad klinga och en linjal gjord av masonit. Blev rätt bra. I värsta fall får jag ta handhyveln, men tror inte det skall behövas.
pjodden: Jag ger mig på ett trådlyft av rang! ;) Funderar också i banorna att göra egna fönster till poolhuset. Mest för att kunna matcha takvinkeln med sneda fönster (trekantiga). Är det någon som vet var man kan specialbeställa isolerglas efter egen form? En allmän fråga om fönster efter att ha sett svaret ovan där tipset är att fräsa i bågen och montera fast kasten med en list
BiFuel: Ok, tack. Då borde inte de äldre fönstren stjälpa kalkylen.
Kallebo: Är det någon som vet om deras "kampanjpriser" är tillfälliga eller om de kommer att gälla ett bra tag till? De flesta fönstertillverkare kör ju kampanjer på 30-40% nästan jämt!
Marcussjogren: [citat] Håller helt med - låset i ytterdörren är det absolut minsta problemet för en inbrottstjuv tills dess att man har okrossbart glas och motsvarande lås på altanen/andra dörrar. Speciellt för dem som bor på landet där det är helt fritt fram att slå in en ruta utan att någon märker nåt.
JPW: Jag tycker att karmhylsor är mycket bättre än karmskruvar. Med karmhylsor kan man klämma fast karmen i vägghålet så den enkelt kan justeras i läge innan de skruvas fast i väggen (men jag är ingen hantverkare osv). https://www.byggmax.se/spik-och-skruv/ovriga-skruvar/karmhylsa-p24070
Silvermåne: Hemtransport tvärs över landet för 8st fönster i storlek 160x120, samt 2 st i storlek 110x110 är inget jag själv löser eller vill ta ansvar för.
Dalbotant: Låter ju förträffligt om det funkar, tack för tipset. :)
-MH-: De kan ju hjälpa, om det är så. Har aldrig byggt med sådana element. :) Det är alltså dimensionerade för att not och spont skall kunna bära ett element utan ändstöd? I så fall skulle man väl kunna tänka sig att bredda fönstret 30cm år var sida. Hur ser det ut vid källardörren (om det finns), den är ju bredare?
Per_Eriksson: Titta på en pvc fönstermodell som kallas för "danline" eller som hos kronfönster där den går under namnet kulturfönster. Traditionellt utåtgående och har snudd på exakt samma karmmått som våra träfönster, byter ut i mitt hus nu anno -56 och det diffar ett par mm som mest på karmdjup och glasyta.
Anders243: [citat] Jo, det var det jag trodde att jag gjorde. Firman har väldigt gott rykte. Men jag tycker att man kan vara ärlig med att man inte vill ha ett jobb om man har mycket att göra.
Plutus: Det blev spackling, gipset fick sluta innan fönstret, listen utanpå och spackla igen glipan
lilja83: [citat] Tack! Tycker också att om de är t.ex. laminerade (vilket de ska vara) så borde det vara angivet i koden. Ville bara rådgöra först så jag inte missat den informationen innan jag kontaktar Traryd.
sinuslinus: Det lönar sig inte att byta så länge de inte är dåliga, men gamla fönster kan se ut som skit men ändå vara friska. http://www.byggnadsvard.se/byggnadskultur/fönster/energisnålt-utan-fönsterbyte Byggnadsvårdsföreningen har skrivit mycket om det.
Malinnilsson88: Går inte att spåga upp hålet då vi sänkt taket med spotlights precis vid ingången till toan :-/
thomas33: Vellux har takfönster, för platta tak. Både fasta och öppningsbara. http://www.velux.se/produkter/fonster-for-platta-tak/planglaslosningar
findus42: Dörrkarmen på bilden är förmodligen bjäfs som tidigare ägare monterat. Inget hindrar dig från att riva bort den och ersätta med vilken dörr du vill. Har du tur så sitter det kvar en karm och dörren som satt i från början står i ditt källarförråd. lycka till hälsar Findus
Stefan Bengtsson: Ibland behöver man bara en liten knuff åt ena hållet för att kunna fatta beslut... :)
123abc: Raka understift gör den lättare att dyrka de flesta cylindrar i HH profil på marknaden har inte raka understift i samtliga kanaler. Nu är han som dyrkar väldigt duktig så det ser lättare ut än det är. Skillnad är borrskyddet som är för dåligt samt att cylindern inte är klassad. Lägg hellre till 30kr och köp de klassade dorma cylindrarna istället som är en variant av trioving
Jumos: Jag lyckades mjuka upp limmet från heltäckningsmattan i trappen med färgborttagningsmedel från färgaffären. Det blev som en smetig massa som var lättare att skrapa bort 😊