A
andeol: Arbetsledaren var här och han höll med om att de måste göra om installationen så att de flyttar ner fönstret så att de får plats med drevning runt om och lite distans till takstolen. Och om man monterar de med Programa karmskruv så har de en inbyggd rörelsemån på en centimeter menade han som tar upp eventuella rörelser i ovankant. Han tyckte däremot inte det var något problem att
14 svar · 3,5k läst
·
S
Snickerick: Den här dörren kommer från Beijer, kommer inte ihåg tillverkaren nu, men inte värsta lågprisvarianten i alla fall. Läste någonstans att någon tillverkare tyckte det var en jättebra ide för att det blir färre skarvar om man gör så.
2 svar · 1,6k läst
K
Krille4: Det känns som ett helt ok pris inklusive komplett installation.
12 svar · 3,0k läst
1
123abc: De kinesiska kan vara "helgjutna" alltså fyllda och borde därmed klara klimatet men alla är det inte men det kan fungera ändå. Låsningen kan jag vara lite skeptisk till och föredrar ett elslutbleck eller motorlås men i övrigt borde det fungera bra. Radiosändaren är säkert inte den bästa men den behöver inte användas om man inte vill. Om du inte har några speciella krav utan endast
3 svar · 3,5k läst
H
Higgsino: Tack för tipsen, jag ska nog pröva att laga det när det blivit lite varmare ute!
5 svar · 3,0k läst
·
B
Barnrikehuset: Funkade fint! Tack! Kapade båda med hovtång modell större. Dörren ska funka som en ytterdörr är tanken. Något problem med låscylinder på utsidan?
2 svar · 7,9k läst
·
Stefan N
Stefan N: Va och beställde hos lokala låsfirman, det fanns inte så mycket andra alternativ till denna så jag hoppas den duger.
2 svar · 2,0k läst
H
Hubbe2: Nu är fönstren monterade, men kanske någon annan råkar ut för samma problem. Mitt förslag är att använda karmhylsor och utflyttningsjärn/montagebeslag, då får du plåtbitar som fästs i regelverket och infästningspunkter för hylsan i plåten. då kan du flytta fönstren upp till 80mm ut.
17 svar · 8,9k läst
H
hempularen: Jag handlade från GK doors för några år sedan: http://www.gkdoor.se/sv/products De hade bra service. Och det kan vara värt att kommentera hur dörrarna var embalerade när de kom. Varje dörr hade klätts in med en ram av 4 hyvlad kvistfri fur, båda sidor var skyddade av en masonitskiva. Och därutöver låg detta i en kartong med sedvanliga plastband runt.
6 svar · 6,3k läst
·
mattetvilling
mattetvilling: Assa hade ett som hette 2010 Allmoge mässing, dyrt som skam :) [bild]
3 svar · 4,3k läst
·
D
Daniel_82: Har fått in två offerter då från företag som inte kollat på plats, ska boka in med några för att få offert på plats och hoppas de blir bättre. Men de två jag har fått så tar de 3'500 kr för att installera en säkerhetsdörr. Ville höra om ni tycker det låter vettigt? Har inte jätte kunskap om det, men vad jag läst mig till ska inte vara jätte komplicerat och ta för en som
7 svar · 4,6k läst
M
Mainstream: Du behöver ha kontakt med frånlufts-delen i ditt FTX-system. Antingen via en springa under dörren, ha dörren på glänt eller överluftsdon. Detta eftersom en stängd dörr annars inte ger tillräckligt med ventilation när man verkligen vill ha det, tex på natten för sömn eller när ett antal barn vistas där inne med stängd dörr. Det går också att sätta frånluftsdon i rummet. Det
10 svar · 3,9k läst
Stefan Bengtsson
Stefan Bengtsson: Tråkigt att du inte är nöjd med din nya dörr. Inåtgående dörrar är väl mest tänkta att användas till franska balkonger, så behovet av utvändigt handtag brukar inte vara så stort. Och i inlägg #3 har du ju själv kommit med en anledning till att det är ovanligt.
3 svar · 1,1k läst
Korvgubbe
Korvgubbe: Ett alternativ är att lägga den raden med en avvikande klinker, till exempel ljusgrått golv inne i garaget och så svart klinker på raden som hamnar utanför porten.
12 svar · 11,5k läst
·
S
Stina71: Har ett innanfönster som sitter åt fel håll, kittet inåt. Vill vända på det, men får inte loss det. Ser dessutom att det kommit in fukt som blivit till svartmögel längst ner på karmen på det yttre fönstret. Skulle alltså även därför vilja få loss innanfönstret för att komma åt och rengöra.. Tips någon hur sjutton jag kan få ur innanfönstret utan att ha sönder glasrutan..
0 svar · 2,0k läst
·
Y
yuphin: [citat] Är det Isodoors produkter du menar då?
3 svar · 12,5k läst
D
Daniel_82: Har kollat lite p begagnade säkerhetsdörrar. Har hittat en intressant dörr jag nu funderar på att köpa. Har någon erfarenhet av köpa begagnad säkerhetsdörr? Försöker hitta någon som kan installera då det känns som bästa första alternativet men inte hittat något när jag söker på nätet. tänkte höra om någon vet om någon som bara kan utföra installationen i Göteborg.
9 svar · 8,4k läst
V
Vante: Montera spaltventil i bågen.
2 svar · 2,2k läst
·
H
HansGreger: Tack för tipsen, tror det blir till att köra på detta. Att vänta 6v vore inte trevligt och att hitta 5x8-fönster med frost på lager känns mindre rimligt.
5 svar · 2,2k läst
O
Odjuret: Det är dags att bygga att gör om en del av kattvinden till garderob. Då kommer frågan till vad man ska använda sig av. Konstruktionsplywood (16mm), eller mdf (19mm) Dörrarna kommer att bli ca 170cm långa och 1m breda. Med tanke på att jag enbart ska göra 3st dörrar så känns prisskillnad inte så viktig. För visso kommer jag behöva 3st skivor, men det kostar att ligga på topp :) Hur
0 svar · 899 läst
N
njitnjau: Ingen? Jag såg ett exempel här på forumet där en medlem hade bytt nio fönster o två dörrar. Firman hade debiterat för 102 timmar. I mitt fall rör det sig om 6 st fönster varav ett kräver ett dubbelt så brett hål i fasaden och två inmurade lecabalkar upptill. Byggaren har räknat på 130 timmar vilket jag tycker låter helt orimligt. Visserligen lite jobb med balkarna och det
1 svar · 1,6k läst
1
123abc: En mobella menova 1821 dörrspärr brukar en del tycka om att använda då den håller dörren i fast läge. Det finns en del lösningar så sväng förbi låssmeden så får du hjälp med att välja en produkt som passar.
4 svar · 10,3k läst
·
possum77
possum77: [citat] Jag var tveksam till att anlita Mockfjärds men deras klassiska träfönster är fina och efer att ha tagit in tre offerter från olika leverantörer och förhandlat lite var Mockfjärds klart billigast. Fönsterbytet gick smärtfritt och resultatet blev bra. Vet inte om det bara var jag som hade tur :)
10 svar · 2,5k läst
Isakare
Isakare: Det ser ut att vara väldigt djupa fönstersmygar, värmen når helt enkelt inte nederkanten av fönstret. Vet en bekant som hade samma problem, hans lösning var att bygga om smygen/fönsterbrädan, det funkade perfekt. Han sänkte nedre smygen några cm, la några ribbor ca 2 cm på den, och en ny smyg ovanpå, den drogs ut en bit som en fönsterbräda så elementet kom under, sen fräste han
8 svar · 2,5k läst
·
K
Kirderf85: Har sett dörren en gång till och det satt som tunna lister runt glaset på insidan. Dock verkade de övermålade så färgen gick ihop med övriga dörren. Men är väl bara att ta fram penseln och måla om insidan om färgen följer med. Man borde väl kunna skära runt med en kniv så risken att färgen följer med minskar.
6 svar · 6,4k läst
·
F
fusion: Ta bort mossan och behandla med fulstopp . Läs mer i denna tråd https://www.byggahus.se/forum/tak-vind/114555-mossa-pa-tak-bensaltensid.html Som många tidigare nämnt, byt tak först, dåligt tak kan ge oerhörda kostnader för resten av huset om det skulle bli stort läckage. Fönster orsakar sällan dyra skador på hus, enda de kostar är i regel lite dyrare uppvärmning. Jag har bytt
16 svar · 4,7k läst
·
G
gafia: Hej! Skall beställa ett veluxfönster. Vi skall ha någon form av gardin och därför skulle jag vilja hitta en återförsäljare som har ett gäng prover hemma. Bor i Stockholmsområdet. Någon som vet? /GAfia
0 svar · 550 läst
1
123abc: [citat] Envägsskruven på fix 835 är lite bökigare om man inte gjort det tidigare.
5 svar · 11,1k läst
·
E
Eld: Det förekommer också att man valt att lägga plåt ovanpå gamla spåntak bara för att det var enkelt och billigt.
44 svar · 11,4k läst
·
tensiden
tensiden: Jag har ett gäng gamla spegeldörrar anno 1910 som hör till huset och som skall renoveras upp och sättas in. En del nu under året. De står dock både på vinden (kallvind, men som håller en temperatur som är runt 5 grader över utetemperatur) och i garaget (kallgarage). Hur bör jag göra med detta för att inte skada dörrarna mer än nödvändigt? Tanken är att skrapa och måla dom
0 svar · 558 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.