7 715 läst ·
5 svar
8k läst
5 svar
Hur ta bort lim från innerdörrar?
Hej!
I min lägenhet har jag ett par innerdörrar där föregående ägare limmat på plastfronter för att skapa någon slags falska spegeldörrar. Har plockat bort dessa plastfronter men på dörrarna är nu massvis med lim i långa ränder. Varit iväg med dem till lackeringsfirma som sagt att handmålning är bästa alternativet för att undvika sprickor, så min plan är att försöka ta bort limmet, slipa, spackla, slipa igen och måla.
Nu undrar jag, hur får man lättast bort limmet? Har testat diverse metoder och det som verkar bita bäst är en vass rakbladsskrapa. En bekant nämnde lacknafta, men det kanske är mer lämpligt när jag har "hyvlat bort" det värsta med rakbladet. Han trodde även att varmluftpistol kunde funka för att lossa på limmet. Vad tror ni? Tack!
I min lägenhet har jag ett par innerdörrar där föregående ägare limmat på plastfronter för att skapa någon slags falska spegeldörrar. Har plockat bort dessa plastfronter men på dörrarna är nu massvis med lim i långa ränder. Varit iväg med dem till lackeringsfirma som sagt att handmålning är bästa alternativet för att undvika sprickor, så min plan är att försöka ta bort limmet, slipa, spackla, slipa igen och måla.
Nu undrar jag, hur får man lättast bort limmet? Har testat diverse metoder och det som verkar bita bäst är en vass rakbladsskrapa. En bekant nämnde lacknafta, men det kanske är mer lämpligt när jag har "hyvlat bort" det värsta med rakbladet. Han trodde även att varmluftpistol kunde funka för att lossa på limmet. Vad tror ni? Tack!
Om du ändå ska ha bort all färg så är ju varmluftspistol bra. Annars är det ju rakbladsskrapa som gäller och sedan det sista med limtvätt. Biltema har en produkt som heter Label off som funkar bra. Frågan är ju vad det är för typ av innerdörrar? Är det vanliga släta är det kanske billigare och enklare att köpa nya.
Tack för svaret! Får testa med varmluftspicka. Dörrarna är gamla (gissningsvis från 1946 då fastigheten byggdes) och överfalsade, annars hade jag gärna köpt nya släta. Min förhoppning är att kunna bevara dessa dörrar och slippa byta dörrkarmar och foder.
Okej, då förstår jag dig och då hade jag definitivt också lagt ner jobbet. Jag håller fortfarande på med mina originaldörrar från 1922 och skrapar bort all gammal färg, slipar trärent, spacklar skador och penselmålar igen.macalaho skrev:
Produkter som diskuteras: "skrapar färg"
Färgskrapa Flexi Speedheater
Med 3 blad och hölster
499 kr inkl moms
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden