S
sommarosol: Tack ja jag har felanmäla, får vi se vad de säger😊
6 svar · 1,2k läst
·
D
darkg: Tack ändå ;-)
3 svar · 1,0k läst
K
Kallebo: Ser gammalt ut. Kanske på någon byggloppis. Det är inte så charmigt så jag är mycket tveksam till att det finns någon nytillverkning. Orange plast är ju fint, men beundrarskaran är förmodligen för liten för att någon ska ta upp tillverkning...
1 svar · 947 läst
·
Hemmakatten
Hemmakatten: Behöver man ens en ringklocka? Vi har ingen och inte våra fyra närmaste grannar heller som bor i en blandning av enplans, 11/2-plans och 2 plans hus. Själva bor vi i ett enplanshus och har aldrig ssknat en ringklocka.
6 svar · 1,6k läst
M
Mikael41672: Hej! Vi har flera innerdörrar som på ovansidan av dörren är märkta med "Allmoge Vit 3-sp" o.s.v.. De verkar vara tillverkade 2009-2010. Vi är nyfikna på vad det är för typ av dörr. Så är det någon som vet vad tillverkaren heter, var de kan vara köpta eller någon som helst information som kan vara bra att ha för att komma framåt? /Mikael
0 svar · 721 läst
M
MH1001: Sätt två dörrar😊
2 svar · 2,7k läst
Sommartorparn
Sommartorparn: [citat] Hade tänkt mäta mittposten i mina föräldrars 50-talshus, men glömde så nu dröjer det till nästa gång. Hoppas någon annan kan tala om vilket som är lämplig bredd....
34 svar · 8,1k läst
·
L
LäsLus: Det är inte färg som släpper utan ett tunt kantband som de limmar fast på dörrens sida. Av bilden att döma så ser det ut som en formpressad dörr vilket brukar vara i lågprissegmentet så prova att laga och blir det inte bra så kan du köpa en ny om det stör dig. Bör inte kosta för mycket.
1 svar · 3,7k läst
·
Snailman
Snailman: Hittade ett inlägg om remsan här https://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/256443-remsar-du-gipshornen.html?perpage=15#post2235664 Och det var tydligen K rauta jag köpte dem hos, inte Bauhaus :o
5 svar · 7,5k läst
A
andersmc: Du behöver absolut ingen karmskruvnyckel, dvs du behöver inte använda karmskruvar. Det blir precis lika bra med vanliga träskruvar. I kombination med kilar, som Findus beskriver. Förmodligen är din karm förborrad med stegborr, 14mm och ca 5mm. Du sätter skruven i de förborrade hålen och täcker sen med de där små plastlocken när allt är klart.
3 svar · 13,1k läst
T
TMC: Hej! Köp en fönsterjalusi - det behovet du beskriver stämmer helt med vad en fönsterjalusi är avsedd för. /TMC
9 svar · 8,9k läst
M
magnetens: Tanumsfönster kan du få med värme, ljudreducerande, och självrengörande glas efter önskemål. [bild]
1 svar · 7,8k läst
·
J
jerydh: Jag har köpt en glasveranda med 8 fönster och en dubbeldörr. Jag ska transportera dem på släp 30 mil. Några tips för hur det ska gå till med glasen i behåll? Tänker att jag får ställa dem i någon sorts hemmasnickrat stativ och skruva längsgående ribbor i karmarna.
0 svar · 8,4k läst
U
Ursidae: Har faktiskt en stående regel mellan fönstren. 120x45 som jag funderade lite på. Det är ett 1,5 plan från -76, "tyrolervilla" som de kallas här omkring. Fönsterna sitter på övervåningens gavel. Jag är tämligen säker på att ytterväggen där inte är bärande. Den flexar dessutom rejält när det blåser... Det finns hus i närheten som har gjort likadant, kanske läge att knacka på
7 svar · 4,4k läst
N
Noseone: Vi funderar på att bygga till huset. Utbyggnaden skall vara en rektangel i ett plan. Gjuten bottenplatta och skjutdörrar längs 2 av väggarna. Vi kan dock inte komma fram till hur dessa skjutdörrar skall se ut eller om vi skall ha fasta fönster en bit av väggen. Finns det någon återförsäljare som kan visualisera i 3d ungefär som en kökstillverkare gör?
0 svar · 1,1k läst
Y
yuphin: Jo så är det nog. Jag testade att limma men då behöver man trycka fast listen ett tag. Så jag testar att spika försiktigt
3 svar · 1,2k läst
·
dof
dof: Klä in det med vit plåt.
1 svar · 3,5k läst
·
MathiasS
MathiasS: Lägg upp en bild så ser vi m dörren är målad och vad det är för träslag i änden....saknas info för att svara ordentligt.
1 svar · 1,2k läst
prototypen
prototypen: Ett dörrblad till en ytterdörr är normalt 1 meter. Du söker dörrblad som ska vara runt 1,25 meter, kan bli svårt. Men det finns kraftiga gångjärn så det är inte problemet. Protte
1 svar · 2,8k läst
H
heimlaga: En avbruten överfals på ett 50-tals dörrblad går bra att lusa med en ribba som man sedan handhyvlar så den flyter ihop med resten. Reparationen blir lika bra som nytt och så gott som osynlig. Kan du posta en bild av skadorna? Ingenting är standard på gamla dörrar. Vill man ha en karm som passar till en gammal dörr som man har hittat så snickrar man karmen så den passar. Att hitta en
15 svar · 9,0k läst
Snailman
Snailman: Jag har använt karmhylsor istället för karmskruv, tror det är lättare och går att efterjustera, fabrikat adjufix, ska skruvas in i karmen utifrån innan man sätter in karmen i väggen.
7 svar · 4,2k läst
M
Micro: qrz .. om ditt hus är lika tokigt byggt som mitt hus så har du ingen karm till altandörren och det enda är nog om någon snickarkunnig kan bygga en passande dörr åt dig. Skulle ha bytt altandörr på mitt hus för ett tag sedan men fick ge mig , Altandörr + 4st fönster sitter ihop och jag ville inte riskera att såga bort dom stående reglarna på vardera sida om dörren då jag inte vet
8 svar · 6,7k läst
·
L
Lasselano: Köp ett par standardvita och måla om dem själva
2 svar · 1,5k läst
O
Opz99: Tullinge-Bromma glas skulle ha nästan 1400kr / m2 för 4mm... Imponerande att vara 3ggr dyrare än en nätleverantör. Borde finns en stor marknad för glas om påslagen är i den klassen..
7 svar · 18,2k läst
U
Ursidae: Aluminiumgrejen är en ventil.
3 svar · 2,8k läst
·
G
gordetsjolvaren: Hej, Jag sprang på detta nyutvecklade fönster i klassisk allmogestil från RM fönster. Har inte hittat någon feedback om detta här. Finns det någon som har erfarenhet, positiva eller negativa sådan att delge. Själv ska jag bygga till mitt 1940 tals hus och tänkte passa på att byta ut de modernare fönster av "fel" typ som sitter där idag, till något mer klassiskt. Jag är inte
0 svar · 2,0k läst
Y
yuphin: Jag har 35 mm tjocka dörrar, sk HSB dörrar från 60-talet. Vad händer om jag byter dessa mot nya 40 mm dörrar. Tänkte använda samma karm och köpa snap-on fästen till nya dörrarna. Finns det en möjlighet att få detta att passa evt med lite mindre ingrepp på gamla karmen?
0 svar · 1,4k läst
A
Allinug: Jag hade samma fundering som TS, men mitt förråd har både en kallförrådsdel och en varmförrådsdel (med parkettgolv och papperstapeter), hela förrådet är dock isolerat. Ytterdörrarna är idag gjorda av panel som sitter på en ram som sedan är fodrad invändigt med en skiva, och de sitter i kalldelen. De glipar och gör att det kommer in kyla och är svåröppnade på vintern. Jag har
20 svar · 10,0k läst
O
oceanis: Jag tycker att Dana Lims kitt är bra speciellt om man ska använda linoljefärger. Köper det hos Ottosson som också har bra linoljefärg. Ottossons färger finns lite varstans att köpa. http://ottossonfarg.com/product/linoljekittfonsterkitt-375-ml-burk/
19 svar · 5,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.