Fönster & Dörrar
tensiden: Jag har ett gäng gamla spegeldörrar anno 1910 som hör till huset och som skall renoveras upp och sättas in. En del nu under året. De står dock både på vinden (kallvind, men som håller en temperatur som är runt 5 grader över utetemperatur) och i garaget (kallgarage). Hur bör jag göra med detta för att inte skada dörrarna mer än nödvändigt? Tanken är att skrapa och måla dom
Excel: [citat] Hej, Jag bytte 3-glas kasetter i höstas. De var från -76. Glasmästaren bytte endast kasetterna, gick fort och det blev jättebra. Mina fönsterpartier består av mindre rutor om 100x40 cm. Kostade 600kr monterat och klart per kasett. De gamla kassetterna var slut, de var immiga och hade fuktränder på insidan. Det blev också mycket varmare inomhus, jag fick ställa ned
annmabel: Hej Forum! Vi bygger om vår lägenhet och för att spara plats vill vi ha skjutdörrar i stället för vanliga dörrar. Någon därute som vet var kan man köpa skjutdörrar med inbyggnadskarm som är rimligt ljudisolerade och känns solida? Tacksam för alla tips och svar!
123abc: Drevband eller så drevar du utifrån, du kan även dreva med karmen ute en bit och sedan trycka in det i botten och rätta till drevet. Undrar om jag förstod frågan rätt.
Petter Berglind: Jag arbetar som sanerare och är ofta i rivningshus/industrier och även om inlägget är gammalt vill jag besvara. I förra veckan sanerade min firma ett antal hus i Kristianstad. Jag brukar se om något vackert eller använbart finns för mig att rädda. En del föremål jag tvingas lämna gör mig olycklig. Denna gången var det "Industrifönster" och pelare i gjutjärn. [bild]
HEM2121: Det finns 0,6 cm lister, plana som är 4-5 cm breda. Annars är det nog att såga dörren hos något byggmaterial företag.
Dheri: Jag ruggade bara upp ytan över hela dörren, gjorde ingen större skillnad på om det var mycket eller lite blekt. Där det var som ljusast pendlade jag på ett extra lager olja, dels för att få det lite mörkare men framförallt för att det sög in mest olja där. Så här ser burken med olja jag använde ut, pigmenterad teak-olja [bild]
_David_: Tackar! Vad bra, då kan man göra på båda sätt. Då ska jag bara bestämma mig vilket jag ska använda.
Pagno: Snö på takplåt, tegel eller annat ytskikt ger en annan Kapilärverkan än om det regnar, även störtregn. Det kan helt enkelt vara så att snön smälter, blir till is, som bromsar vattnet och leder det in på ställen som det inte skall vara. Det kan vara runt plåten som sitter runt fönstret i nederkant, det finns värmeslingor att sätt runt fönstret för att hålla problemen borta. Bara
Remco: Hej alla, Jag letar efter en skjutparti i tre delar varav 2 delar kan skjutas till höger (om man tittar inifrån utåt). Jag har bifogat en bild på hör vi vill ha det. Jag har svår att hitta en leverantörer. Kanske någon av er har hittat en sådan dörr som ni dessutom är nöjda med. Även leverantörer utomlands är intressanta. [bild]
Yrrol: Blir frustrerad när jag ska kila in bilar genom mina två vanliga dubbeldörr portar och frestas då av att ha en enda bred. Gärna isolerad och som inte är klumpig när den att uppskjuten mot taket. Garageexperten säljer 5050cm (lät litet?) breda portar för runt 11 tusen vilket lät humant, men så var det ju lite kvalitet och annat man önskar utöver priset. Några tips? [bild]
Johansane: Jag hörde på radion i fredags att det är ca 20% av fönstrena före 82 som är drabbade
Tumme_Mitt_I_Näven: [bild] Någon som vet vart man kan hitta nya beslag/lås eller vad man nu kan kalla detta för? :o
KnockOnWood: Kan kanske vara bra att gå efter med mörkgrå utefog längs alla plåtkanter. För riktigt tätt kan det ju inte bli på det putsunderlaget utan någon tätmassa emellan. Annars ser det väl OK ut!
DIY_freak: [citat] OK, då hänger jag med. Det ser både snyggt och bra ut. Trodde någon menade att flärpen skulle vikas framåt så den låg "bakom" gaveln.
Åsa Lund: Vill du ha billigt så fundera på om det måste gå att öppna. Fast fönster typ halva priset. Kolla Byggmax och Skånska Byggvaror? Bara gissning, aldrig köpt där. Prisjakt?
Michael_larsson: Ber om ursäkt för min grammatik !:eek: Hoppas du hänger med vad jag menar ! För det är det som är andemeningen !
Stefan N: Verkar va en brytgräns precis vid -74, på mitt hus från -74 passade nya dörrar direkt i skäppfästena och måtten stämde runt om.
Michael_larsson: Hej ! Jag skall ta kort när jag tar bort plåten , just nu så är det en halvmeter snö ! Måste avvakta liteinnan jag kan öppna upp för att kolla ! Men så här såg det utför några dagar sedan vid altan dörren , nere vid golvet !! [bild] [bild]
Distordera: [citat] Oj! Det där var ju elegant gjort. Tack! Dalablått var ju riktigt snyggt tycker jag. Men man lär väl måla om ytterdörren direkt, annars kommer källaren bli dominant.
ccf: Enligt Velux hemsida kan man från dem beställa en mittenspröjs till valfritt takfönster: http://www.velux.se/produkter/takfonster/speciella-andamal/glazing-bar [bild]
fremax: Byt ut innerglaset mot 4mm energisparglas (hårdbelagt) ger 30% bättre u-värde Lämnar du in bågarna till glasmästaren bör de ordna det för ca 1300-1500:-/m2 Köper du glaset löst 900-1300:-/m2 Med vänlig hälsning, fremax
sinuslinus: Konstigt resonemang eftersom de redan har plastat resten?
fgo: Tänkte bara dela med mig en lösning som fungerade för oss, ifall någon söker i forumet för samma problem. Det övre låset är i flera delar som gör att man kan låsa upp utifrån och inifrån, i det så går det genomgående skruvar och alla delar är i metall. Det gör att det blir en köldbrygga. Den köldbryggan kondenserar fukten i luften och bildar tillslut is om det är riktigt
MagHam: Ett viktigt tips är att smörja med låsolja av riktigt hög kvalité. Gjorde själv misstaget att hälla i 5.56 en gång i världen och fick ta itu hela låset och rengöra-göra-om och rätt. Det förvandlades efter en tid till segt klister.
Pagno: Tror mera på flera dagars arbete för dessa moment som önskas bli utförda. runt 12 000:- i arbetskostnad, sedan tillkommer materialet. Och nej det görs inga flyttar av material som lockpanel, den gamla kapas bort och ny sätts dit, tror inte att det finns många eller inga alls som utför "flytt" av ytterpanel, det tar helt enkelt för lång tid. Mvh P-A
Enk Projektet: Jag skulle börja med att se över fönsterna du ha först...i många fall går det att rusta dom till ett skick som är helt ok....att kunna räkna hem fönsterbytet är oftast ganska svårt och bättre att lägga dom pengarna på bättre/mer isolering på taket istället.
Dracula: Jag undrar om någon sett dörrfoder som ser ut som nedan ritat? Dvs den övre av de 2 profilerna, som är lite högre i ena kanten en den andra, och som har lite mer rundade profiler. (bredd 56mm) Jag måste komplettera en dörr o vill matcha resterande foder i lyan. Foder är från tidigt 50-tal. Söker oxå en firma i norra Sthlm, tex Täby/Vallentuna som kan lacka om innerdörrar där
LäsLus: Vill man ha en slät dörr så får man ta en HDF dörr vilket är standard. Tar man en målad ek dörr så får man strukturen från eken genom färgen vilket jag personligen tycker är väldigt snyggt.