larsbj
larsbj: Saknas lite info för en exaktare bedömning men med några antagande borde det bli så här. Om dina nya kassetter har ett u-värde som är 1,0 w/m2K bättre än dom gamla och huset ligger i Svealand med ca 110000 gradtimmar så skulle den minskade energin som går ut genom fönstret vara 110 Kwh/år för vare kvadratmeter ruta. Så det blir troligen inte lönsamt.
3 svar · 2,1k läst
F
Fellow: De ska tydligen vara så. Trots att de först sa att de var helt galet och aldrig sett något liknande. Borstlister sitter bara runt hela när spaltventil inte finns. När spaltventil är på så är de bara i ovankant. De säger till mig att fönstret kommer inte hålla mer än några år och sedan som sagt är de tydligen så de ska vara.. Väldigt tveksam till om jag köper fler fönster från
5 svar · 3,1k läst
·
slaskman
slaskman: Mina altandörrar hänger bokstavligen på sista versen, en vindil knäckte till det sista och det är dags för nya. Antar att det blir specialsnicker för jag vill ha dem teakklädda. Nån som har tips på leverantör eller snickeri . Quesarum har jag redan koll på, gärna fler runt Lund. Vill ha liknande som innan men glas hela vägen. [bild] [bild]
0 svar · 1,4k läst
·
B
bengebong: Ny medlem här. Har tummen precis mitt i handen, men brukar kunna lösa det mesta med stor envishet :) Vi bor i ett 20-talshus som "moderniserats" ca 1980, med strukturtapeter och allt vad det innebär. Man bytte även ut de gamla dörrarna till helt släta historier. Nu har vi kommit över ett gäng gamla dörrar från ett rivningstorp som vi skulle vilja sätta in. Vi har även monterat ner
0 svar · 1,5k läst
J
Jonazz: Konsumentköplagen ger dig rätt till reklamation av urspungligt fel upp till 3 år. Prata med konsumentrådgivningen i din kommun, reklamera och dra det till ARN om det behövs. Du har inget att förlora på det här, utom möjligen tiden och mödan. Om det här inte är orsakat av någon skada som har uppkommit efter montering, så är det ju ett solklart ursprungligt fel.
1 svar · 2,4k läst
·
Oldboy
Oldboy: Japp, lite fett på gångjärnen när det börjar knarra.
7 svar · 5,5k läst
·
J
Jonazz: Efter litet sökande, hittade jag det här om flerpunktslås: http://www.assaoem.se/sv/site/assaoemse/produkter/dorr/flerpunktslas-mpl/ http://www.assaoem.se/sv/site/assaoemse/produkter/dorr/flerpunktslas-mpl/assa-connect-mpl/ASSA-Connect-2002-MPL/ Verkar inte vara 2500-kistan där, eller? Kan flerpunktslås vara ett vara ett bra sätt att höja säkerheten på dörrar (med cylinder och
8 svar · 4,2k läst
S
Storstadsbo: Om man vill ha ett riktigt gammaldags utseende så vill man ju ha spröjs mellan alla rutor, inne såväl som ute, eftersom det var den ursprungliga funktionen med spröjs... och fönstren var antingen 1-glasade eller möjligen 2-glas. På 50-60 talen kunde man ju göra tillräckligt stora rutor som höll, och blev billigt nog, så då började man sätta in stora panoramafönster helt utan
1 svar · 12,6k läst
·
O
olotor: Lite fuskjobb eftersom Outline har ett spår nedtill/under aluplåten. Men det kanske inte fick rätt lutning om plåten stacks in under aluplåten. Men det blir nog tätt mot fönstret i alla fall.
4 svar · 5,3k läst
·
O
orobe: Tidningen ViiVilla hade under 2013 en ritning till en enkel garageport. I februarinumret i år (2016) har en läsare berättat att han med lyckat resultat gjort en garageport efter den ritningen. Finns det möjligen någon här som kan tillhandahålla en kopia på den ritningen? O O-g, Härnösand
0 svar · 1,0k läst
Åsa Lund
Åsa Lund: Elit Retro?
1 svar · 972 läst
S
Snoflinga: Jag ska köpa Traryd förnster till mitt hus som ligger ca 400 meter från havet mellan Halmstad och Helsingborg. Ska jag välja trä fönster eller fönster med aluminiumbeklädd yta? Tacksam för goda råd.
0 svar · 1,7k läst
A
andreverge: Hej, Jag har precis fått en installation av ett dörr i EK som blev målade samt behandlade med lasyr. Dörren är helt otålig som få repor mycket lätt och undrar om det är någon som man kan göra åt för att kunna få en slitstark skydd i dörren.
0 svar · 5,2k läst
H
huggan: Först skrapa all lös färg, sedan slipa, eventuellt spackla och till sist måla. Detta kommer dock inte hjälpa mot kondensen som består i antingen dåligt kitt eller dålig ventilation.
3 svar · 3,0k läst
·
Snailman
Snailman: Jag har nog aldrig läst nån monteringsanvisning där man inte skriver att karmens gångjärnssida ska monteras i lod, utan istället följa väggens lutning.
4 svar · 1,7k läst
Anna_H
Anna_H: Rekommenderad temperatur i ett sovrum är annars 18 grader...
4 svar · 1,3k läst
mexitegel
mexitegel: Ta alla på samma sida i vart fall annars ser det konstigt ut :). Ett tips kan vara att du passar på att tvätta fasaden också när du ändå är igång, så kommer inte de nymålade fönstren "lysa nytt" och fasaden se gammal och schaskig ut :)
6 svar · 10,9k läst
·
R
richieroyale: Jag bor i ett hus från 1930 och har försökt renovera/inreda det så tidsenligt det bara går. En sak som stört mig lite är mina fönster som var installerade när jag köpte huset. Det är PVC fönster av märket Rehau Euro 70. Fönstrena i sig är det inget fel på men jag hade önskat att det fanns spröjs. Jag kan inte hitta någon information på deras hemsida så jag vänder mig hitåt;
0 svar · 2,6k läst
PeterStrandberg
PeterStrandberg: Man kan shimsa mellan gångjärn och karm eller mellan gångjärn och dörrblad. Men finns justering så använd det
5 svar · 6,6k läst
·
A
AgnesRami: jag kan lägga upp bilder i morgon så får ni se. det är ca 17 cm mellan fönstren. huset är byggt 1987 så inte jätte gammalt. men jag tänkte ringa en snickare så får dom komma hit och se och ge en offert. Skulle vara skönt att få det fixat.
4 svar · 1,6k läst
1
123abc: [citat] Reklamera, det brukar vara rätt bra och långa garantier mot skeva dörrblad om det inte finns tecken på åverkan. 2cm är väldigt mycket.
6 svar · 6,5k läst
yonna
yonna: Det där handtaget har pajat på alla mina tre terrassdörrar ...
10 svar · 5,0k läst
·
FreQa
FreQa: säkert en bra bild men jag ser den inte :)
9 svar · 10,4k läst
·
J
jemil11: Blev så att jag beställde själv direkt från tillverkaren. Fick en bra rabatt från början och kunde snacka till mig lite extra rabatt dessutom. I en annan offert från en annan tillverkare där jag gick genom en återförsäljare och bad om ett pris inklusive montage fick jag listpriser på fönstren, mycket dyrare när fler händer vill ha pengar.
5 svar · 2,4k läst
mexitegel
mexitegel: Om du googlar på "ej öppningsbart takfönster" så kanske det ger fler träffar än "fast takfönster" ?
4 svar · 4,4k läst
S
Stefan Iu: Hej, Kollar på swedoor coral då de just nu har erbjudande på den. Men den har bara två gångjärn, tycker det kan bli lite klent och bli fel i framtiden. Är det lugnt med 2 gångjärn eller ska man välja en med 3? Hade ni valt en swedoor eller ett annat fabrikat? Det som lockar mig är att Swedoor kör med ASSA 2500 medans andra kör med 2002. Budget på max 10´
0 svar · 1,5k läst
Oldboy
Oldboy: Fönster brukar vara spikade eller skruvade genom sidan på karmen in i en väggregel. Normalt också med någon form av distans mellan fönsterkarm och väggregel. Spik-/skruvhuvuden brukar kunna ses om man öppnar fönstret. (Har du otur är de snyggt överspacklade och då är det mkt svårare att se.) Om du vill säkra att fönstret inte faller ut/in så kan du temporärt spika på en bräda
2 svar · 2,0k läst
·
Stefan Bengtsson
Stefan Bengtsson: På hemsidan kan man ju välja om man vill ha "glas med u-värde" 1,7 eller 1,2. Det betyder inte att fönstret som helhet håller dessa värden. Så, ja de räknar på ett annat sätt än andra fönstertillverkare.
2 svar · 2,8k läst
MathiasS
MathiasS: [citat] Om det var Pelpets bild så skulle jag förstå det, men vad handlade detta om?
9 svar · 4,5k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.