84 168 läst ·
80 svar
84k läst
80 svar
Fallen har fastnat
Medlem
· Västmanland
· 304 inlägg
Haha, har ju också kämpat med dessa och fick först tre lås bytta [efter mycket besvär] pga att de gick så lätt att pilla upp. Vilken lås-flopp!!! Och sedan för tre år sedan en låskista där snedkolven fastnat. Fick ett nytt låshus som var betydligt tyngre, och det verkar faktiskt rejält.
Appropå 15år så är det inte så dumt ur ett teknik/säkerhetsperspektiv och stämmer faktiskt ganska bra med utvecklingen (men visst -grejorna bör hålla betydligt längre):
Mormor och morfars tid: 3-tillhållarlås på ytterdörren (ofta olåst), sedan så kallat detektivlås i nyckelhålet när man åkte bort.
Mor och fars tid: 5-stiftcylinder med vred på insidan, sedan polislås som det hette. Längre till dörr med 7-stiftcylinder och dörrförstärkning kom de inte.
Min tid: Pat. dubbelcylinder, borrskydd, hakregel och dörrförstärkning.
Mina barns tid: Elektromekaniska lås, kraftigt borrskydd, hakregel och säkerhetsdörrar/fönster..?
Appropå 15år så är det inte så dumt ur ett teknik/säkerhetsperspektiv och stämmer faktiskt ganska bra med utvecklingen (men visst -grejorna bör hålla betydligt längre):
Mormor och morfars tid: 3-tillhållarlås på ytterdörren (ofta olåst), sedan så kallat detektivlås i nyckelhålet när man åkte bort.
Mor och fars tid: 5-stiftcylinder med vred på insidan, sedan polislås som det hette. Längre till dörr med 7-stiftcylinder och dörrförstärkning kom de inte.
Min tid: Pat. dubbelcylinder, borrskydd, hakregel och dörrförstärkning.
Mina barns tid: Elektromekaniska lås, kraftigt borrskydd, hakregel och säkerhetsdörrar/fönster..?
Medlem
· Västmanland
· 304 inlägg
Lycka är att inte ha altandörr! 
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Ringde Assa och sa att jag hade ett två år gammalt 2002 evo. Hon sa vi skickar en fjäder. Frågade om det var svårt att byta - svaret blev "Har du en skruvmejsel är det gjort på en kick.
Fick hem fjädern och började riva. Stjärn och plattmejsel behövdes för detta. Även en plattång för blecken som döljer skruvarna i låset (kl10 resp kl14).
När kistan var ute skulle denna öppnas. Den satt med fyra eller fem torx med stift i mitten (t20). Det hade jag inget så jag fick borra ur ett t20bits.
Ett jävla plockepinn när man väl öppnat kistan men kärringen skickade med en sprängskiss (som inte var till mitt lås men hyffsat applicerar ändå).
Nu funkar det igen.
Tog 90min utan paus. ( Jag är ingen låssmed men höjer ett varningens finger för den som vill göra detta vid -10*C.)
Skulle stått på mig och krävt en ny låskista. Jag kunde inte se någon som helst skillnad på den nya och gamla fjädern. Sannolikt får man göra om operationen om några år igen.....
Fick hem fjädern och började riva. Stjärn och plattmejsel behövdes för detta. Även en plattång för blecken som döljer skruvarna i låset (kl10 resp kl14).
När kistan var ute skulle denna öppnas. Den satt med fyra eller fem torx med stift i mitten (t20). Det hade jag inget så jag fick borra ur ett t20bits.
Ett jävla plockepinn när man väl öppnat kistan men kärringen skickade med en sprängskiss (som inte var till mitt lås men hyffsat applicerar ändå).
Nu funkar det igen.
Tog 90min utan paus. ( Jag är ingen låssmed men höjer ett varningens finger för den som vill göra detta vid -10*C.)
Skulle stått på mig och krävt en ny låskista. Jag kunde inte se någon som helst skillnad på den nya och gamla fjädern. Sannolikt får man göra om operationen om några år igen.....
Redigerat:
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Håller helt med - låset i ytterdörren är det absolut minsta problemet för en inbrottstjuv tills dess att man har okrossbart glas och motsvarande lås på altanen/andra dörrar.Mikael_L skrev:
Speciellt för dem som bor på landet där det är helt fritt fram att slå in en ruta utan att någon märker nåt.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden