Hej Forumet!

Jag skall byta ut 21 fönster på mitt hus samt garage och har fått en offert som är exakt på 4000:- inkl moms före ROT i arbete per fönster. Samt ca 10000 kr för material och resor totalt sett. (Alla fönster köper jag själv och får levererade till tomten)

Detta inkluderar att riva gamla fönster, samt montera nya fönster från insidan (så man slipper ställning för övervåningen). Det inkluderar också att kasta de gamla fönstren. Dock ingen fix av invändig smyg eller några utvändiga arbeten. Till detta tillkommer kostnad för plåtslagare för yttre plåtarbeten.

Jag har fått en preliminär uppgift att plåtslagaren kostar ca 25000 kr.

Är det rimliga siffror? Jag tycker spontant det är en faktor 2 för mycket.
Inwindo (Elitfönster) tycker att ett fönsterbyte borde kosta ca 2000 kr per fönster före ROT, men det kanske är något jag missat här.

Innan jag ringer och försöker förhandla vore det en vettig idé att höra vad som är rimligt och inte,

Tack på förhand!

Redigerat:
Snarast faktor 4 för mycket.

Om jag har förstått dig rätt, så vill företaget ha runt 8 timmar på sig att byta varje fönster. Utan smygar/lister och uvändigt arbete...
Det låter som någon driver med dig.

Utan att veta förutsättningarna tycker jag spontant att det låter i överkant. Be någon ytterligare att räkna på det?

Tack.

Jo, jag är på flera firmor att lämna offert, men tydligen verkar jobbet inte intressant då flera tar lång tid på sig att svara.

Snart känns det att jag får göra jobbet själv.... Jag brukar normalt tänka: "Hur svårt kan det vara" om liknande problem, men eftersom jag redan har vanligt jobb + övrig renovering att göra så vore det trevligt om något gick att leja ut. Ännu bättre om det kan ske utan att man känner sig rånad.

AG A: Ja, de vill ha ca 8h per fönster, för alla fönster. Även de som uppenbart tar max 1-2 timmar att byta (småfönster).

Jag ska också kolla om företaget vill ta det på löpande med takpris....

Hade inte tagit den firman alls, har dom kört en rövare redan nu så kommer dom fortsätta med det troligen.

Ta en ut en etablerad firma och kör på löpande räkning av bytet löpande blir i regel alltid billigast.

Lutte skrev:
Hade inte tagit den firman alls, har dom kört en rövare redan nu så kommer dom fortsätta med det troligen.

Ta en ut en etablerad firma och kör på löpande räkning av bytet löpande blir i regel alltid billigast.
Jo, det var det jag trodde att jag gjorde. Firman har väldigt gott rykte. Men jag tycker att man kan vara ärlig med att man inte vill ha ett jobb om man har mycket att göra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.