Är det någon som har en 160 cm bred altandörr (ej skjutdörr) och ser det ok ut? Mitt hus är byggt i slutet av 1800-talet och jag vill sätta in en altandörr istället för ett 160 cm brett fönster. På samma vägg sitter ett annat 160 cm fönster och jag vill att bredden skall vara densamma på altandörr och fönster.
några andra förslag hur man kan få en bra lösning?
Mvh
Kasper
några andra förslag hur man kan få en bra lösning?
Mvh
Kasper
Mina vanliga dubbeldörrar till altanen är på 140 och det ser bra ut. Jag har svårt att tro att det kommer att se konstigt ut med 160 om fönstren var 160 sedan tidigare.
Sätt in en 160 cm dörr och ge tusan i att titta på den så mycket. Om du ställer dit och tittar på den så kommer den garanterat att se konstig ut, på samma sätt som din näsa kommer att se stor ut om du ställer dig framför spegeln för att kolla om näsan ser stor ut.
Sätt in en 160 cm dörr och ge tusan i att titta på den så mycket. Om du ställer dit och tittar på den så kommer den garanterat att se konstig ut, på samma sätt som din näsa kommer att se stor ut om du ställer dig framför spegeln för att kolla om näsan ser stor ut.
När du säger att fönstret är 160cm brett så antar jag att det har någon sorts mittpost eller avdelare i mitten? Sträva efter att dela av dörren på samma sätt.
Jag har också en dubbel altandörr på 140cm men det är valt efter att passa intilliggande fönster sett till synligt glasmått. En halv dörr i en modul 14 dörr blir för smal att gå i om man har det som huvudsaklig in/utfart men med en modul 16 får du ju en decimeter till så då börjar det ju närma sig ok men fortfarande smalt. Ser man bara till utseendet handlar det som sagt mer om hur det passar med kringliggande fönsters glasmått etc.
Pelpet, inget att skämmas för, vilken 97åring som helst skulle vara avundsjuk.
Jag har också en dubbel altandörr på 140cm men det är valt efter att passa intilliggande fönster sett till synligt glasmått. En halv dörr i en modul 14 dörr blir för smal att gå i om man har det som huvudsaklig in/utfart men med en modul 16 får du ju en decimeter till så då börjar det ju närma sig ok men fortfarande smalt. Ser man bara till utseendet handlar det som sagt mer om hur det passar med kringliggande fönsters glasmått etc.
Pelpet, inget att skämmas för, vilken 97åring som helst skulle vara avundsjuk.
Jag tror förre ägaren inte hade så långt kvar till 97 faktiskt. Men jag får spara bilden i 60 år och sen försöka återskapa stilen 
Vi brukar rätt ofta öppna båda dörrbladen för att smidigare kunna passera till altanen utanför. Det funkar bra. En öppen dörr blir lite trångt om man rör sig mycket.
Vi brukar rätt ofta öppna båda dörrbladen för att smidigare kunna passera till altanen utanför. Det funkar bra. En öppen dörr blir lite trångt om man rör sig mycket.
Hej!
Tack för svar. Bilden visar fönstret som skall ersättas med en altandörr (dubbeldörr). Elementet kommer ersättas av ett mindre och sitta under fönstret till vänster på bilden. Där bilen står kommer det byggas altan.
Mvh
Kasper
Tack för svar. Bilden visar fönstret som skall ersättas med en altandörr (dubbeldörr). Elementet kommer ersättas av ett mindre och sitta under fönstret till vänster på bilden. Där bilen står kommer det byggas altan.
Mvh
Kasper
Redigerat av moderator:
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
En bild har tagits bort på begäran
/moderator
/moderator
Klicka här för att svara