Jag ska byta flera fönsterdörrar på mitt hus. Jag har fått tag på dörrar till ett pris jag är nöjd med, och nu försöker jag få tag på någon firma som kan sätta in dessa. Jobbet jag vill ha gjort är att ta ut de gamla dörrarna och sätta in de nya dörrarna, samt att bygga upp under dörren så att de höjs 50mm från nuvarande nivå. Har fått offert från en firma, och jag blir överraskad att kostnaden för detta arbete är ca 5000:-/dörr i bara arbetskostnad.
Om man räknar högt med 500:-/timme i arbetskostnad, tar det verkligen 10 timmar att byta en fönsterdörr för ett proffs??
Vad är rimligt?

Om det är en fast kostnad kanske dom har tagit höjd för strul (Det kan ju bli mkt strul om dörröppningen inte är tillräckligt bred/hög, eller om en uppbyggnad är svår att fästa osv)

Du kan ju ta det per timme också - borde ju som sagt inte ta 10h per dörr (eller 5h x 2 man) åtminstonde inte om det är flera då man efter den 1a dörren borde ha "fått upp farten" så att nästa dörrpar borde gå snabbare.
Ta in fler offerter också...

/K

Ingår att foder ska återställas? Hur komplicerad är foderinfattningen? Om det är äldre puts, tegel eller träpanel som interfererar med dörrmontaget kan det vara komplicerat att återställa. Eventuellt behövs en plåtslagare för tröskelplåt och infattning. Det kan även krävas spackling och målning invändigt.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Nej. Bara ur- och imontering, samt upphöjning av dörrarna.

Låter dyrt. Det fixar du själv med en kompis på ett par timmar. Att sätta in dörrar är rätt tacksamt att göra själv för det är inga moment där man behöver jobba med tidspress och man har all tid i världen att justera och ändra tills man är nöjd.

För att få 5000kr i handen efter skatt måste man jobba nästan en vecka. Så om jag tar ledigt 2 dagar och sätter i dörren själv, så tjänar jag ju en veckas lön på 2 dagar, och övriga 3 är vinst!

Beppo77 skrev:
För att få 5000kr i handen efter skatt måste man jobba nästan en vecka. Så om jag tar ledigt 2 dagar och sätter i dörren själv, så tjänar jag ju en veckas lön på 2 dagar, och övriga 3 är vinst!
Eller så gör du det när du är ledig ;)

• Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Uppdatering: Jag använde mig av en firma som jag kan lita på via kända referenser. De gjorde arbetet på timmar och slutkostnaden för hela arbetet blev då ungefär 3500:- per dörr. MEN och det här är VIKTIGT: Det jobbet som de andra firmorna ville ha 5000:- per dörr för gjorde min valda firma på EN DAG och kostnaden för detta blev då: 1650:-/dörr!! Resten av kostnaden är för att de fick göra allt kringarbete också (foder lister smygar drevning mm) vilket tog lika lång tid till+lite till. Och även om de nu gjorde dubbelt så mycket jobb, blev kostnaden väsentligt lägre!
Att man får sådan offerter som jag initialt fick tyder på att de antingen ville skära guld med täljkniv, eller att de helt enkelt inte ville ha jobbet.
Jag fick jobbet mycket proffsigt utför av en firma med goda referenser, glada och trevliga snickare, och inte till något som helst underpris. De fakturerade 450:-/timme och person.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.