Hur skulle ni göra när man behöver sala ut dörrkarmen mot liv till väggen när djupet är mindre på en sida?

I bilden jag bifogar, saknas det 15 mm ut till liv mot väggen, den högra saknas det 10 mm ut mot liv till väggen.
Det skiljer alltså 5 mm.

Hur gör man på bästa sätt för att det ska bli snyggt, när man sedan går på med dörrfoder, när det på högra sidan inte har samma mått som dom andra sidorna?

Problemet som jag ser det, är att när de två ytorna 15 mm och 10 mm möts, vet jag inte hur man ska göra med salningslisten när man salar ut på den sidan, eftersom toppen har 15 mm ut mot liv till väggen, och den högra sidan har 10 mm ut mot liv till väggen.

Schema som visar dörrkarm med ojämnt avstånd, 15 mm på två sidor och 10 mm på en sida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Gilla
sir_erken
  • Laddar…
Om jag tolkar dig rätt så behöver du en kilformad salning för att får det att liva överallt. Då blir det bäst att klyva till en kilformad salning. Fullösningen är att sala efter den tunna sidan och sedan mjukfoga springan som blir. Men det blir ju inte lika bra.

Ja, jag har också tänkt att klyva till en kilformad salning på den sidan som har 10 mm, alltså klyvningen börjar från ovansidan och blir mer klyft nedåt, blir trixigt att få det snyggt.
En annan idé jag hade var att sala ut 15 mm på alla sidor, och låta fodret helt enkelt följa den utsalningen på den högra sidan, 5 mm kanske inte syns så mycket?
Alldeles bredvid den högra sidan står en garderob, som går ända in mot den högra väggen, då kanske inte 5 mm syns så mycket?
Eller att man lägger någonting mellan fodret och väggen som bygger ut 5 mm, eftersom den springan inte kommer att synas

Att sala efter den tunna sidan, är ju också en variant som du föreslog att och att sedan mjukfoga springan som uppstår, men hur bra det blir, vet jag inte.

Redigerat:
  • Gilla
Thompola
  • Laddar…
Hade nog också salat ut 15mm runt om, enklast att få det snyggt, och sen satt ett klackfoder på sidan där det blir en glipa, hyvla ned till rätt djup och få det glipfritt.

Om du salat ut 15 mm överallt, varför behövs då ett klackfoder?

Tänkte att du skulle vända klackfodret åt andra hållet, för att slippa glipan mellan foder och vägg, om nu salningen bygger förbi. Men du säger ju även att den sidan inte kommer synas speciellt mycket, så det kanske kvittar. Men om man inte vill ha glipan så... ;)

Aha...du tänkte så...då förstår jag :)

Ju bredare dörrfoder, desto mindre märks 5 mm höjdskillnad, (om du salar 15 mm även på 10 mm - sidan). Dock blir det förmodligen problem att få hörnet snyggt då överliggarfodret och det stående inte ligger i plan hela vägen.

Salning med kilform blir klart snyggast. Sågar du med övermått går det kanske att hyvla den sida som kommer synas. Annars duger det nog med att sandpappra fint. Grundmåla, och när det torkat sandpappra fint en gång till. (Träfibrer reser sig efter grundmålning så ytan blir "knottrig". Det måste slipas ner om man vill ha en fin slät yta efter sandpappring.)

Vad tror ni om klackfoder på alla sidor som är anpassat för 10 mm skiva och gå på med mjukfog på de sidor där glipa uppstår? Jag har upptäckt att glipan blir mindre än 5 mm.

Redigerat:
Oldboy skrev:
Ju bredare dörrfoder, desto mindre märks 5 mm höjdskillnad, (om du salar 15 mm även på 10 mm - sidan). Dock blir det förmodligen problem att få hörnet snyggt då överliggarfodret och det stående inte ligger i plan hela vägen.

Salning med kilform blir klart snyggast. Sågar du med övermått går det kanske att hyvla den sida som kommer synas. Annars duger det nog med att sandpappra fint. Grundmåla, och när det torkat sandpappra fint en gång till. (Träfibrer reser sig efter grundmålning så ytan blir "knottrig". Det måste slipas ner om man vill ha en fin slät yta efter sandpappring.)
Ja...blir snyggast med kilform på utsalningen, och såga med övermått för att sedan sandpappra resten. Men att få det snyggt efter målning ska man få en färg tillblandad som stämmer bra med de andra nyanserna

Redigerat:
Eller sala ut med ca 12 mm på alla sidor, så att det knappt syns på någon sidan, när man monterar dörrfoder sedan.Tänkte mig ett 56 mm brett foder
Om det nu inte ställer till det vid något hörn.
(Men då kanske man kan gå på med mjukfog där?)

Redigerat:
såga kilar istället, skillnaden ser bara snickaren och sen när det sitter där och är målat eller vad ni nu ska göra så är det bortglömt sen..........
Om du nu inte är en sån som ska ha allt perfekt och knappt kan sova om det diffar några millimetrar men det ska inte vara så värst hälsosamt har jag hört.
Att ta ett medelmått kan i förlängningen se ännu tristare ut för man ser ju många foder som glipar från väggar också i strävan att ligga rakt och många snickare stiftar ju bara mot karmen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.