Hej.
Jag försöker demonstrera ett lås där själva kistan är Assa 2002.

Dock när jag får bort dekorringen så ser det ut som på bilden nedan, dvs inga "hakar " som man lossar med nyckel.

Dekorringen på utsidan får jag inte alls bort. Sitter som berget. Någon som vet hur man gör?

Tack!

Bild på insidan:
Assa 2002 låskista utan dekorring, visar en dörr med låscylindern exponerad och inga synliga hakar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ullberg
sune73 skrev:
Om bilden visar insidan på din ytterdörr är låscylindern felmonterad...
Dvs. du har "vingarna"/"hakarna" på andra sidan, i ditt fall då utsidan. När du återmonterar - gör det då tvärt om så att de kommer på insidan

EDIT: båda dekorringarna sitter med små stift på undersidan, har du tryckt upp dem och det sitter fortfarande stenhårt?

/U

• Gilla
Jakob Fjellander och 1 till
  • Laddar…
Ringen sitter med en liten spårskruv på undersidan. Kåpan över cylindern sitter med ett litet fjädrande stift som trycks in. Pluggen som täcker skruvarna till cylindern går att dra ut med en spetstång när nyckeln är vriden så den ökar mot pluggen.

• Gilla
Jakob Fjellander och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla svar!

Bilden i första inlägget visar mycket riktigt insidan så jag gissar att hakarna/vingarna sitter på utsidan i detta fallet dvs det är felmonterat av snickarna som satte dit den nya ytterdörren.

Dock får jag inte bort dekorringen eller hylsa på utsidan. Jag har lossat den lilla spårskruven på undersidan men det rör sig inte en millimeter trots att jag bänder ganska hårt.

Antingen är det en skruv/stift som jag inte ser eller så har hela paketet blivit skevt på nåt sätt.

Bilden nedan visar min utsida.

Ytterdörr med en ASSA cylinderlåsdekoration och låshylsa, lilla spårskruven synlig, smutsiga märken runtom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Robert och Ullberg har precis rätt. Om du lossat den lilla skruven och ringen fortfarande vägrar släppa. Då får du börja fundera kreativt. Dekorkåpan som satt på insidan måste ha varit svår att få ut. Stiftet som håller på den sidan sitter ju bara några mm från själva låset. Stiftet på den cylinder som snickarna satt på utsidan sitter längst ut.

Om jag skall våga mig på en vild gissning så har de, när de kommit på att de gjort fel, istället för att göra om göra rätt, limmat fast ringen med pl400 för att inte AB bryt och bänd skall kunna komma in allt för lätt. Om det är så blir du tyvärr tvungen att kapaa ringen där den sitter. En Fein kanske klarar det. Det är ju trots allt bara mässing.

Mvh Findus

Det brukar alltid gå att få loss hylsan även om trimringen sitter fast.
I värsta fall så bryter du loss hylsan med en mejsel genom hålet runt tappen mellan hylsan och låscylinder men det brukar aldrig behövas, hylsorna kan spricka under/bakom trimringen när de sitter monterade och då ibland sitta ganska ordentligt.
Ta det försiktigt så du inte skadar låscylindern.
Om hylsan av någon anledning skulle vara limmat så spräck den så du kommer åt cylinderfastsättningen så du kan skruva bort den därefter så kan du ta bort resterande av hylsan eller montera dit ny låscylinder med nya tillbehör.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.