Jag har installerat dörrar många gånger, men det blir nästan aldrig riktigt bra, jag förstår inte hur min hjärna sviker mig. Jag vet inte om det mest är mig det är fel på eller dörrarna. :)
Stängd vit dörr med synlig springa som är mindre nertill och större uppåt på gångjärnssidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Titta efter vänsterkanten, här är min största förvirring. Det går att ana en springa mellan dörrblad och karm, en springa som är väldigt liten och fin i nederkant men som är ganska stor i överkant. Detta är på gångjärnssidan.

Jag klarar inte av att förstå hur det kan bli så. Dörren sitter ju fast i gångjärnen på den sidan. Jag tänker att om karmen lutar så lutar dörren. Det jag menar är alltså att dörren borde ha ett konstant, ej justerbart avstånd till karmen. Men allt bara lutar iväg. Är det gångjärnen eller dörren som är ur vinkel annars? Jag blir inte klok.

Jag tycker mig installera dörren på det sätt som folk gör.

1: Lägga ut distanser på golvet och se till att tröskeln är i våg.
2: Fästa karmen i gångjärnssidan och se till att den är rak
3: Montera dörrblad
4: Stänga dörren och kolla springorna till karmen och se att dörren sitter jämn och fint
5: Karmen på andra sidan justeras tills springan runt om dörren är bra. Ungefär.

Jag har monterat dörrar såhär, ibland har det till och med sett jättebra ut i dagar, veckor, men sen har det hänt att den perfekta springan inte är så bra längre.

Tack!

• Gilla
Fadito Carlito Cool
  • Laddar…
Hur många karmskruv använder du?

Hej
Jag använder hylsor och det sitter 4 på höjden i karmens tjockare parti, alltså insidan. Täckt av det stängda dörrbladet sitter två hål till, högst upp och längst ner.

Jag tror det sitter hylsor även i de två yttre, jag minns inte precis nu.

(Sen ser det lika ut på högersidan, således dubblas antalet)

Jag funderar på om det finns risk att jag använder för veka skruvar. Nu har jag tagit fram ankarskruv, förut har det väl varit lite blandat.

Jag blir tokig på dörrar. Jag ska nämligen byta ut dörren i bild, garantibyte pga att den tappat färg. Men jag vill inte sätta in en ny, skära bort all plast, riskera nya problem osv, innan jag fattar vad jag gör för fel.

:(

Jag kan ju flika in också att dörrarna jag har testat är av billigare modell, jag har oftast köpt i prisklassen 3000-4000 kr, så denna frustration kanske hänger ihop med att jag aldrig testat dörrar för 10 000 som en del köper, vilket jag aldrig riktigt har förstått. Men kanske hänger det ihop med mitt problem...

Det är tyngden av dörren som gör att den hänger ut från gångjärnet. Kolla om du har justeringsmöjlighet på gångjärnet, annars får du använda en gångjärnsknäckare.

OK...
Det står att man kan justera dem i både höjd- och sidled, men jag har inte förstått hur. Höjd är väl att man justerar den där tappen där karmens halva möter dörrens halva av gångjärnet. Den andra ledden lär jag titta närmare på.

Om dörren inte linjerar mot karmen där gångjärnen sitter får man justera gångjärnen. Finns det ingen justermöjlighet kanske det går att shimsa?

Antar att gångjärnen ger vika för dörrens tyngd. Alternativt hela karmsidan som vrider sig något. Hade du karmskruv/hylsor i "falsen" kan du släppa tillbaka de lite och dra år skruven. Eller byta en eller två skruv till gångjärnen mot låååånga skruv med samma skalle och dra dem genom hela karmen ut i regeln.
Med vänlig hälsning, kacke

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.