hahalj
Håller på att förstärka vårt inbrottsskydd, det är flera saker som behöver göras, en av dessa är att säkra ett fönster i hallen som sitter bredvid ytterdörren. Det spelar ingen roll hur bra dörr och lås vi har om det bara är att knacka in rutan på fönstret bredvid.

Jag tänker mig en lösning med ett antal rundstänger i stål inuti rör som monteras vertikalt på något sätt i fönsterkarmens nedre och övre del. Fönstret är utåtgående kopplat 2-glas.
Tanken är att det ska bli lite svårare att såga av då röret är löst och snurrar runt stången.

Men hur ska man göra med infästningen av stången i karmen? Man behöver ju kunna skjuta på röret på stången som sen måste gå in i både nedre och övre delen av karmen. Tänker jag helt galet? Skulle man kunna montera detta på nåt sätt att som inte kräver påsvetsade beslag och envägsskruvar? :x
 
hahalj
Fönstret är ett gammalt två-glas kopplat fönster med totalt 12 st individuella glas med genomgående spröjs, så nej, det är inte mitt förstahandsval med film. Ett alternativ hade varit en hel skiva i karbonatplast i kopplingen, men jag vill också ha en avskräckande effekt här, osynliga skydd håller inte tjuven borta. Med stålrör innanför fönstret kanske de inte ens försöker.
 
hahalj skrev:
Fönstret är ett gammalt två-glas kopplat fönster med totalt 12 st individuella glas med genomgående spröjs.
Då är inte film något bra alternativ.

Kan du inte montera stängerna med att borra hål i karmen på tex nedre karm och sen fästa dem med rörhållare och envägsskruv i den övre?
Rostfri rörhållare för montering, visa dimensioner 25mm och 57mm.
 
hahalj skrev:
Jag tänker mig en lösning med ett antal rundstänger i stål inuti rör som monteras vertikalt på något sätt i fönsterkarmens nedre och övre del. Fönstret är utåtgående kopplat 2-glas.
Tanken är att det ska bli lite svårare att såga av då röret är löst och snurrar runt stången.
Tänker du inte lite fel här?
Det är den inre stången som skall snurra dvs ligga lös inne i röret annars är det ju bara att hålla fast röret med ena handen och såga med den andra om du har ett löst rör utanpå en fast stång.

Det gör också det hela enklare att montera som du tänker dig....
 
hahalj
@oceanis: Tack! Självklart måste det bli så! :p:x

@thomas33: Finns det rörhållare i klenare dimensioner? Har kollat på dessa för typ garderobsstänger men hade tänkt 10 mm rör för att det inte ska se för klumpigt ut. Men då behöver man göra hålet mindre i rörhållaren. Det kanske går att lösa på nåt sätt, ett gäng M10-brickor kanske...
 
Hur långa rör behöver du?
Jag tänker att 10 mm kan böjas och trots att de sitter ordentligt fast, kan någon krypa mellan rören.
 
En sån här borde klara 10mm rör om du sågar av ringen!
Väggfäste med ring för rör, vitmetall, för 10mm rör om ringen tas bort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
thomas33 skrev:
En sån här borde klara 10mm rör om du sågar av ringen!
[bild]
Menar du att man ska trä röret över pinnen? Då är det ju bara att hålla röret med handen och såga av det hela invid hållaren du har på bilden.
 
Ska det vara någon nytta med arrangemanget ska röret gå in en bit i karmen och ha en lös stång i hela rörets fria längd.
 
oceanis skrev:
Menar du att man ska trä röret över pinnen? Då är det ju bara att hålla röret med handen och såga av det hela invid hållaren du har på bilden.
Om nu TS stoppar in ett annat rör i röret som man kan hålla i, så spelar det inte så stor roll.
Hålla i röret kan ju tjuven göra, oavsett fäste! Sen skall man alltid tänka att en tjuv inte lägger sin tid på att sitta och såga genom rör, om det finns enklare sätt. Ett inbrott skall gå fort och har nu inte TS en pall med guldtackor eller väggarna fulla med Picassotavlor, avskräcker nog dessa rör, fönstret som ingång.
 
thomas33 skrev:
Om nu TS stoppar in ett annat rör i röret som man kan hålla i, så spelar det inte så stor roll.
Hålla i röret kan ju tjuven göra, oavsett fäste! Sen skall man alltid tänka att en tjuv inte lägger sin tid på att sitta och såga genom rör, om det finns enklare sätt. Ett inbrott skall gå fort och har nu inte TS en pall med guldtackor eller väggarna fulla med Picassotavlor, avskräcker nog dessa rör, fönstret som ingång.
Om man tror att det är tillräckligt avskräckande med att det syns ett rör behöver man ju inte ens fundera på en bra konstruktion utan bara smälla upp ett par plattjärn eller runstänger.
Men om man önskar en lite mer svårforcerad konstruktion ska den inte enkelt gå att såga av.....
 
hahalj
Avståndet mellan övre och undre karm är ca 137 cm, tänkte sätta totalt 6 rör i hela fönstrets bredd som jag nu inte kommer ihåg, men det blir runt 14-15 cm mellan varje rör. För glest? Kan stoppa in fler om det skulle behövas. Men böjas? Med en stång inuti? Tror man får jobba rätt hårt för det...

Nä, inga guldtackor eller konstsamlingar, bara min mors akvareller men de håller nog mer affektionsvärde.. :D

Jag förstår precis hur det skulle gå att lösa med rörfästen både uppe och nere, men inte hur man kan få in rör eller stång i karmens nedre del. Om man inte borrar ett hål som är betydligt större än röret så man kan vinkla in det? Säg att jag bara sätter rörhållare i överkant och i nederkant borrar hål för röret, vilken dimension kan man tänkas behöva för 10 mm rör med kanske 140 cm totallängd om 3 cm ska gå in i karmen? 12mm? 14mm? Det kommer ju glappa en del då, men det går väl trycka i lite fogmassa eller dyl.
 
oceanis skrev:
Om man tror att det är tillräckligt avskräckande med att det syns ett rör behöver man ju inte ens fundera på en bra konstruktion utan bara smälla upp ett par plattjärn eller runstänger.
Men om man önskar en lite mer svårforcerad konstruktion ska den inte enkelt gå att såga av.....
Batteridriven vinkelslip från Hitachi med grön och svart design och skivskydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D
Det är nog både bättre, enklare och snyggare att få ett galler tillverkat i det här fallet.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.