hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 832 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 832 inlägg
Håller på att förstärka vårt inbrottsskydd, det är flera saker som behöver göras, en av dessa är att säkra ett fönster i hallen som sitter bredvid ytterdörren. Det spelar ingen roll hur bra dörr och lås vi har om det bara är att knacka in rutan på fönstret bredvid.
Jag tänker mig en lösning med ett antal rundstänger i stål inuti rör som monteras vertikalt på något sätt i fönsterkarmens nedre och övre del. Fönstret är utåtgående kopplat 2-glas.
Tanken är att det ska bli lite svårare att såga av då röret är löst och snurrar runt stången.
Men hur ska man göra med infästningen av stången i karmen? Man behöver ju kunna skjuta på röret på stången som sen måste gå in i både nedre och övre delen av karmen. Tänker jag helt galet? Skulle man kunna montera detta på nåt sätt att som inte kräver påsvetsade beslag och envägsskruvar? :x
Jag tänker mig en lösning med ett antal rundstänger i stål inuti rör som monteras vertikalt på något sätt i fönsterkarmens nedre och övre del. Fönstret är utåtgående kopplat 2-glas.
Tanken är att det ska bli lite svårare att såga av då röret är löst och snurrar runt stången.
Men hur ska man göra med infästningen av stången i karmen? Man behöver ju kunna skjuta på röret på stången som sen måste gå in i både nedre och övre delen av karmen. Tänker jag helt galet? Skulle man kunna montera detta på nåt sätt att som inte kräver påsvetsade beslag och envägsskruvar? :x
Är det inte enklare att sätta en inbrottsskyddsfilm på yttre glasets insida?
http://foliggo.com/sv/oferta/skyddsfilmer-och-inbrottsskyddsfilmer/
http://foliggo.com/sv/oferta/skyddsfilmer-och-inbrottsskyddsfilmer/
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 832 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 832 inlägg
Fönstret är ett gammalt två-glas kopplat fönster med totalt 12 st individuella glas med genomgående spröjs, så nej, det är inte mitt förstahandsval med film. Ett alternativ hade varit en hel skiva i karbonatplast i kopplingen, men jag vill också ha en avskräckande effekt här, osynliga skydd håller inte tjuven borta. Med stålrör innanför fönstret kanske de inte ens försöker.
Produkter som diskuteras: "avskräckande"
Avskräckare Mus&Råtta MR50 Battery
Batteridriven musavskräckare
549 kr inkl moms
Läs mer
Tänker du inte lite fel här?hahalj skrev:
Det är den inre stången som skall snurra dvs ligga lös inne i röret annars är det ju bara att hålla fast röret med ena handen och såga med den andra om du har ett löst rör utanpå en fast stång.
Det gör också det hela enklare att montera som du tänker dig....
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 832 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 832 inlägg
@oceanis: Tack! Självklart måste det bli så!
:x
@thomas33: Finns det rörhållare i klenare dimensioner? Har kollat på dessa för typ garderobsstänger men hade tänkt 10 mm rör för att det inte ska se för klumpigt ut. Men då behöver man göra hålet mindre i rörhållaren. Det kanske går att lösa på nåt sätt, ett gäng M10-brickor kanske...
@thomas33: Finns det rörhållare i klenare dimensioner? Har kollat på dessa för typ garderobsstänger men hade tänkt 10 mm rör för att det inte ska se för klumpigt ut. Men då behöver man göra hålet mindre i rörhållaren. Det kanske går att lösa på nåt sätt, ett gäng M10-brickor kanske...
Om nu TS stoppar in ett annat rör i röret som man kan hålla i, så spelar det inte så stor roll.oceanis skrev:
Hålla i röret kan ju tjuven göra, oavsett fäste! Sen skall man alltid tänka att en tjuv inte lägger sin tid på att sitta och såga genom rör, om det finns enklare sätt. Ett inbrott skall gå fort och har nu inte TS en pall med guldtackor eller väggarna fulla med Picassotavlor, avskräcker nog dessa rör, fönstret som ingång.
Om man tror att det är tillräckligt avskräckande med att det syns ett rör behöver man ju inte ens fundera på en bra konstruktion utan bara smälla upp ett par plattjärn eller runstänger.thomas33 skrev:Om nu TS stoppar in ett annat rör i röret som man kan hålla i, så spelar det inte så stor roll.
Hålla i röret kan ju tjuven göra, oavsett fäste! Sen skall man alltid tänka att en tjuv inte lägger sin tid på att sitta och såga genom rör, om det finns enklare sätt. Ett inbrott skall gå fort och har nu inte TS en pall med guldtackor eller väggarna fulla med Picassotavlor, avskräcker nog dessa rör, fönstret som ingång.
Men om man önskar en lite mer svårforcerad konstruktion ska den inte enkelt gå att såga av.....
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 832 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 832 inlägg
Avståndet mellan övre och undre karm är ca 137 cm, tänkte sätta totalt 6 rör i hela fönstrets bredd som jag nu inte kommer ihåg, men det blir runt 14-15 cm mellan varje rör. För glest? Kan stoppa in fler om det skulle behövas. Men böjas? Med en stång inuti? Tror man får jobba rätt hårt för det...
Nä, inga guldtackor eller konstsamlingar, bara min mors akvareller men de håller nog mer affektionsvärde..
Jag förstår precis hur det skulle gå att lösa med rörfästen både uppe och nere, men inte hur man kan få in rör eller stång i karmens nedre del. Om man inte borrar ett hål som är betydligt större än röret så man kan vinkla in det? Säg att jag bara sätter rörhållare i överkant och i nederkant borrar hål för röret, vilken dimension kan man tänkas behöva för 10 mm rör med kanske 140 cm totallängd om 3 cm ska gå in i karmen? 12mm? 14mm? Det kommer ju glappa en del då, men det går väl trycka i lite fogmassa eller dyl.
Nä, inga guldtackor eller konstsamlingar, bara min mors akvareller men de håller nog mer affektionsvärde..
Jag förstår precis hur det skulle gå att lösa med rörfästen både uppe och nere, men inte hur man kan få in rör eller stång i karmens nedre del. Om man inte borrar ett hål som är betydligt större än röret så man kan vinkla in det? Säg att jag bara sätter rörhållare i överkant och i nederkant borrar hål för röret, vilken dimension kan man tänkas behöva för 10 mm rör med kanske 140 cm totallängd om 3 cm ska gå in i karmen? 12mm? 14mm? Det kommer ju glappa en del då, men det går väl trycka i lite fogmassa eller dyl.


