P
Anonymiserad 159073: [bild] Då vare klart
3 svar · 8,5k läst
·
T
Tiger79: Är det inte enklare att byta karmen?
5 svar · 1,9k läst
Stefan Bengtsson
Stefan Bengtsson: Hej och välkommen till forumet. Det syns ingen bild. I alla fall ingen dörr. Försök igen?
1 svar · 696 läst
-RB-
-RB-: Täta runt om överallt. Reglera tilluft med de ventiler som finns.
9 svar · 2,3k läst
K
Kallebo: Det är inga problem. Med en konsoll kan ju fönsterbrädan sticka ut flera dm. Här har vi en salning kring fönstret på typ 6 cm och sedan ett mellanrum innan brädan som sitter på konsoller och sticker ut ca 15 cm. Ska du kunna ha växter på den duger ju inte 25+45+25... fast med en 120 eller 145 bräda funkar det kanske. Ett lite utstick är bara snyggare.
1 svar · 3,0k läst
S
San_87: Glasdelen består av 2 st energiglas, ett vanligt 4 mm glas, 2 st distanser på 16 mm som har varm kant, argongasfyllning mellan glasen. Glasdelens U-värde ligger en bit under 0,9 så jag antar att det är hela fönstret som har ett u-värde på 0,9.
1 svar · 5,3k läst
thomas33
thomas33: Jag tänker på en eftermonterad film. Den ger samtidigt visst personskydd. Kontakta en solfilmsmontör så får du besked om vilken film som passar ditt behov bäst.
4 svar · 6,1k läst
M
Murkla1949: Helt plötsligt. Efter att strömmen varit urkopplad i tre dagar så ville porten plötsligt köra en rererenskörning och nu funkar den utan problem igen. Wiihooo!
5 svar · 17,3k läst
J
JS80: Sådär ja, då va allt klart, fönster och dörr på plats och vi blev väldigt nöjda! [bild] [bild]
21 svar · 11,5k läst
·
F
f91jsw: Man kan alltid dela med 500 (rimligt timpris) och få fram ett antal timmar för jobbet. Det ger 9 timmar, vilket låter rätt mycket för det jobbet. Å andra sidan, om ni är mitt uppe i en badrumsrenovering kan det ju påverka andra moment som redan är planerade eller påbörjade, och därmed kan det bli en extrakostnad pga det.
1 svar · 1,9k läst
N
Niq: Om man använder olika storleks u profiler uppe och nere så behöver man inte skjuta i glaset. Nu vet jag inte riktigt hur din konstruktion ser ut men om du har 8 mm glas eller tjockare behöver du bara lister uppe och nere. Vanliga u profiler går bra se bara till att dom är behandlade för att klara av badrum.
4 svar · 1,7k läst
·
O
olah46: Hej nu har jag ringt runt till halva Sveriges fönstertillverkare men ingen vill kännas vid dessa ... Inte så lätt att göra karmarna heller ( lättare för tillverkaren ) . Ingen som har hum om trolig tillverkare ?
3 svar · 2,9k läst
N
Nils82: Kalle-Anka montage. Ser trist ut. Allt annat än perfekt resultat är inte bra. Fodring mm tillhör snickerier dvs liten felmarginal.
16 svar · 8,3k läst
·
Rabbithole
Rabbithole: Har man trådlös går det ju att sätta den på dörren
8 svar · 12,7k läst
E
elinar: [bild] Finns intresse för dessa karmar som kostar grats o finns väl bevarade på Värmdö.
0 svar · 3,0k läst
·
Satsuki
Satsuki: Glömde säga att vårt hus är byggt på 70-talet, men en tidigare ägare tog upp kanaler för tilluft i alla rum i blrjan av 90-talet. Det var dessa vi bytte ut. Mtp att diametern är runt 100 mm i kanalerna blir det bra tilluft, sannolikt bättre (?) än med några smala ventiler inbyggda i fönstren....
5 svar · 2,9k läst
Oldboy
Oldboy: Släta/planhyvlade foder i smyg, lite vinklade (10-15 grader) från dörren och ut/upp, och profilerade dörrfoder runtom, dvs TS alt 2.
2 svar · 2,6k läst
BirgitS
BirgitS: Tråden du länkar till är från 2006, dvs äldre än denna från 2007.
4 svar · 17,7k läst
BirgitS
BirgitS: Kan någon av dessa vara något? http://www.duuri.fi/se/category/13/profiler-av-natur-ek.html
4 svar · 6,5k läst
·
C
ccf: Roslagsglas har vad de kallar en isolerglasmaskin och jag antar att det är en sån som löser argon-frågan: http://www.roslagsglas.se/tillverkning/isolerglastillverkning/
15 svar · 3,2k läst
D
dalslänningen: Tack för ditt svar. Tycker själv att DET MÅSTE GÅ :banghead: De hade ju så smarta och finurliga idéer på 50-60-talen. Jag ger mig inte än. Ska höra med en gammal snickare som borde veta hur de byggde förr.
4 svar · 13,8k läst
·
D
d98tp: Ska sätta in ett vanligt enkelt takfönster på en liten utbyggnad. Alla säger man "måste" ha Velux och de verkar ju vara bra. Men det finns en massa varianter (solo2, solo5 osv). Hittar ingen bra sida där man tydligt kan se vad det är för skillnad på alla olika alternativ... På Velux egen sida står allt om solo 5 och solo 7 men inget om solo2, är det ngn gammal modell eller? Ngn här
0 svar · 2,9k läst
N
Niq: Jag har svårt att se hur det ser ut på bilderna. Men jag tror du har lister på insidan som skall tas loss och sedan lyfter man ut glaskasetten. Men jag kan också ha helt fel ser inte ordentligt på bilderna. kontrollmät alltid måtten som står på metallisten mellan glasen kan vara fel.
3 svar · 3,4k läst
·
1
123abc: Intressant då jag aldrig sett dessa låshus med assa loggo, står det assa på stolpen? Abloy kan det stå då boda ofta säljs under abloy varumärket nuförtiden. Angående fjädern så är jag iväg och arbetar på annan ort och kan därför inte posta en bild på hur fjädern ska sitta.
3 svar · 12,4k läst
·
klaskarlsson
klaskarlsson: Om du har plast så sakll den täta mot fönstret/karmen - har du inte diffusionsskikt i väggen så spelar det inte ngn roll /K
1 svar · 2,0k läst
N
NilsOscar: Svinto fungerade för mig. Ett dygn gammalt fogskumsrester gick bort enkelt. Hur det fungerar beror väl lite på underlaget. I mitt fall var det lackat trä. (Klart man läser på behållaren, men med lite lathet och övertro på sin förmåga kommer det fogskum där man inte vill ha det. Nästa gång skall jag maskera bättre, det vill säga jag kommer maskera.)
14 svar · 61,3k läst
L
Lukas Levin: [citat] Tack! Verkar vara denna lösning jag sökte efter!
9 svar · 11,0k läst
·
J
Jocke_BP: Hej, Märkte att jag hade rötskada i en fönsterbåge som jag nu lagat. Målar på utsidan med linoljefärg med de första lagren utspätt. Min fråga är insidan på ytterbågen - kan jag använda vilken alkydfärg som helst eller skall det vara speciell fönsterfärg? Såg att beckers fönstaer & snickeri-färg var alkyd men har ingen sådan hemma. Alltså, gårdet lika bra med en algydfärg
0 svar · 1,7k läst
S
salbo: Tusen tack för tipsen! Två andra ventilation frågor i förbifarten: 1. Vad är det för skillnad på till och frånluftsventil? Rätar upp en vägg och ska byta ventil. Vet inte vilken av dom jag ska ha. 2.Ska röret ut gå jäms med fasaden på utsidan av huset eller ska det ligga med kanten mot insidan av fasadbrädorna? Den gjorde det nu men vet inte om det beror på att de som satte dit
18 svar · 14,2k läst
·
Demmpa
Demmpa: När vi byggde ut garaget föra året med en förrådsdel så satte vi en dörr med 2500-kista, samtidigt bytte vi garagedörren även där blev det 2500-kista. Nu när vi bytte ytterdörren samt dörren mellan garage och källare blev det även där dörrar med 2500-kista. På alla ställena sitter det d12-cylindrar, dessa är kopieringsskyddade, alltså ingen licensierad låssmed får kopiera
11 svar · 9,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.