Hej!

Vi har haft in en firma som lagt om taket på vårt hus. Tidigare hade vi tegelpannor och nu plåt. Ett takfönster har bytts ut till ett nytt från Fakro.

Längst ner på detta nya takfönster har inte hantverkarna satt någon plåt utan någon slags korrugerad skiva.

Vi tycker att det ser lite märkligt ut och är bekymrade över hållbarheten.

Ni som har koll, ska det se ut så här?

Närbild av ett nyinstallerat takfönster med metallplåt och en korrugerad skiva vid kanten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Detaljbild av ett nytt takfönster på plåttak med korrugerad skiva istället för plåt längst ner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nytt takfönster av märket Fakro på plåttak utan plåtavslutning, ersatt med korrugerad skiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En närbild på anslutningen av ett takfönster till ett nytt plåttak, med korrugerad skiva istället för plåt längst ner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Inga konstigheter.
 
Varför gör man så istället för en vanlig täckplåt (motsvarande som i överkant)? Ser lite märkligt ut?
 
Krilleman
Jag har precis samma på mitt tak. Min granne likaså.

Det är så tillverkaren vill att du avslutar för att täta ordentligt nertill. "läppen" nertill är både i alu som är formbar samt att den är klistrad på undersidan.

Den ingår i kitet man köper med intäckningsplåtar. Så man slipper en plåtslagare för detta arbetet. Till och med en simpel rörkrökare klarar av det kan tilläggas! :p

Och här är mitt montage:
https://www.byggahus.se/forum/threads/vad-har-ni-gjort-med-era-hus-idag.167378/page-841#post-2478021

http://www.fakrosverige.se/montering/montage-anvisningar/


Illustration av montage för intäckningsplåtar på tak med markerade mått och monteringsdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Staffans2000
Även en före detta rörmokare klarade av takfönstermonterandet. Ditt är helt i sin ordning!
 
F
Så där har vi på våra relativt nybygga takfönster. Fast vår duk är helt svart och smälter in bra i taket.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.