Min källardörr behöver bytas ut och jag skulle vilja ha en i plåt liknande såna som finns i industrilokaler.

Dock vill jag naturligtvis inte att dörren ska bli en värmebrygga så all värme försvinner ut genom metallen vintertid.
Absolut bästa vore om dörren och karmarna vore vanlig standard trädörr på insidan men utsidan av dörren och karmarna vore gjorda i plåt. Sen är det så att jag måste ha en måttanpassad dörr eftersom att det inte går att klämma in en dörr med fullhöjd. Däremot så gör det inget om bredden är den bredaste standardbredden som finns eftersom att det finns utrymme att kapa upp dörrhålet så jag får dit en så bred källardörr som möjligt.

Frågan är bara, var kan man få tag i en sådan dörr och vad kan en sådan kosta?

Anledningen till att jag vill ha en plåtdörr är att jag eventuellt bygger ut huset med ett garage/verkstad där det kommer att förekomma heta arbeten och då kommer dörren inte längre vara en ytterdörr utan dörren mellan tvättstugan och verkstaden. Och iomed hetarbetena så vill jag ju ha en oöm dörr i ett icke brännbart material.

Skall du ha en branddörr så måste karmarna vara av järn. Träkarmar duger inte av brandskyddsskäl.

Prido har bra och faktiskt prisvärda ståldörrar. De kan måttanpassa i princip hur som helst. Maila dem och se om de kan hjälpa dig. Prido.se

H heimlaga skrev:
Skall du ha en branddörr så måste karmarna vara av järn. Träkarmar duger inte av brandskyddsskäl.
Allts egentligen så nöjer jag mig att den yttre delen är av karmen är tillverkat i metall, är allt i metall så finns det ju ingen köldbrygga som håller kylan ute.

altaxis altaxis skrev:
Prido har bra och faktiskt prisvärda ståldörrar. De kan måttanpassa i princip hur som helst. Maila dem och se om de kan hjälpa dig. Prido.se
Jag ska kolla med dom, tack för tipset!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.