hej har precis efter mycket om o men fått i ett nytt lås i min misshandlade förrådsdörr (tyvärr vill inte förerningen byta) hur som helst, hur stor får springan vara? Samt vad mer kan jag göra för att öka säkerheten? Hade ett bleck längst med karmen, asså som täcker sluckblecket helt varit att föredra? Eller några andra tips? Brytskydd fungerar inte pga plåten och dörren är misshandlad för mycket undertill...
och sista frågan, denna låssats jag köpt, om jag köper en till kan en låssmed göra om cylindern så att dem blir samma? Isåfall vad brukar ett sånt jobb kosta för en låssmed?

https://www.laskompaniet.se/product/habo-sakra-ytterdorrsats-komplett

• Närbild på skadade förrådsdörr med nyinstallerat lås, synlig springa och skruv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en skadad förrådsdörr med ett nyinstallerat lås och synlig springa mellan dörr och karm.
    Skapa konto
  • Skadad förrådsdörrkarm med nyinstallerat lås och synlig skada på träverket.
    Skapa konto
Redigerat av moderator:
Fick du sänka slutblecket så mycket för att det skulle passa med låshuset?
Det ska inte vara större springa är att haken kan haka i mellanbiten i slutblecket, om den tar emot så går låset inte bra utan den upplevs som den fastnar.
Hakar haken i rätt i slutblecket så det uppstår en kopplande verkan?
Om du tittar på slutblecket så ser du 2st gulaktiga spårskruvar, dom går rakt igenom och är för att kila slutblecket.
Dom ska vara borrade genom karmen så de kilar mot regeln bakom och det är inte ovanligt att karmen rör sig när du justerar så springan eventuellt blir lite mindre.
I övrigt så kan du kontrollera om karmen är monterad med justerbara karmskruv eller om du kan kila mellan karm och regel för att minska avstånd mellan dörr och karm.

Du har köpt ett bra lås och lyckats med montaget, svårt att se på bild men avståndet mellan låshus och slutbleck ser inte jättestort ut.

Ja en låssmed borde kunna göra nya låscylindrar efter din nyckel.
Jag ser inte exakt vilken profil du har men allt verkar vara lika Dorma och så även numret.
DCN (Dorma Cylinder Norge) Vilket betyder att det är den Norska profilen lika Trioving 508 och en välsorterad låssmed fixar det snabbt.

PS ta radera bilderna med nyckelnummer. du kan ersätta med bilder där nyckelknippan är borta så numret inte syns eller redigera bilderna och censurera numret.
Med det numret kan illasinnade människor göra en nyckel till ditt förråd även om chansen är låg.

Redigerat:
  • Gilla
Tallguy196
  • Laddar…
Japp jag fick karva upp i karmen för annars kom slutblecket aldelles för långt ut o dörren glappade rätt kraftigt om man låste dörren sen öppna handtaget o drog, var spel på ett par mm... jaha dem små skruvarna imitten ska dem alltså gå rakt igenom karmen? Tror dock inte dem är sålånga att dem går igenom karmen o träffar reglen, men kanske lika bra att borra upp dem o dra in dem
Skruvarna? Ska ta foto innan jag borrar så det blir rätt :)

Redan i första tråden så sa jag att slutblecket borde fällas in i framkanten om dörren inte skevar och det är bra att du gjort det så du minskat den springan och eventuellt glapp som fanns.
Jag menar att de gulaktiga stödskruvarna med spårskalle ska gå igenom karmen mot regeln.
Svart vinkelslutbleck inbyggt i dörrkarm med två markerade skruvhål, nära en skadad karmkant.
Skapa konto

De markerade stödskruvarna ska skruvas ut så deras stora skalle kilar mot regeln och ofta behöver man borra i karmen så skallen går fri mot regeln.
Jag brukar ofta dra 2 extraskruv i botten när jag monterar vinkelslutbleck som det sista jag gör när allt annat är som det ska, egentligen så behövs det inte men det är en (o)vana jag har för att de fäster i regeln istället för karmen.
Satt hakregelkolven i rätt höjd så den hakar i slutbleckets bom om någon bryter på dörren?
Påminner igen om bilderna med nyckelnummer som du bör censurera och ta bort originalet.

Redigerat:
Okej tack för hjälpen jag är total nybörjare, okej så det är bara att borra igenom karmen med en borr som är lika stor som skallarna? Hur kan jag bekräfta att låskolven går som den ska? Tycker den går lätt o det känns rätt men som sagt litar jag inte helt 100 på mig själv inom detta med lås :)
Men vad tycker du ä, ska jag lägga en täckplåt längst med karmen som täcker asså ytterdelen (dem små skruvarna) har möjlighet att göra en vinkel av plåt också ä som täcker hela utsida + insida av karmen, är det en bra idé eller? Typ som ett brytskydd

För att kontrollera hakregelkolven så kontrollera höjden när den är lås eller underkant av hakregelns urtag i låsstolpen på låshuset, därefter jämför du mot bommen i slutblecket och ser att haken är i höjd så den kan greppa tag i bommen bommen.
Greppar den bara så är det bra.
Instruktionen till den låskistan säger att undersida hakkolv när den är utlåst ska stämma med underkant bom i slutblecket ± 2mm, men bara den greppar så är det bra.
Det finns ingen orsak att sätta någon extra plåt, vad är det exakt som du vill täcka över?
Många "brytskydd" är brythjälp och kan göra mer skada än nytta, jag tror dina grannars förråd är mer i riskzonen nu när du har ett bra lås.

Det är bara att borra igenom karmen för stödskruvarnas skallar.

Fick inga bilder men dessa tjocka skruvarna sitter i väldigt lite trä, dem som jag skulle borra för med tanke på att karmen är så smal.
Men en tanke är det en bra ide att sätta en regel i detta utrymmet? Just nu går skruvarna igenom karmen bara men det känns ganska vekt, kanske blir lite grövre med en regel bakom karmen?

• Tjock skruv som sitter i kanten av en smal dörrkarm nära en vägg.
    Skapa konto
Förrästen hur kan jag ta bort bilderna med nycklarna? Kan inte redigera mitt första inlägg

Om jag ska vara helt ärlig är detta blecket verkligen så säkert? Sätter dem en kofot på utsidan lär hela karm o allt åka med? :/ känns inte som att det står emot jätte mkt? :o

På föreningens förråd, finns ett sådanthär bleck, är intr det något att ha längst med hela karmen? Vet inte om du förstod mig riktigt innan... samt ett klipp på glappet på dörren, vad kan man göra åt det eller är det godkänt? Grejen är den att om jag försöker få blecket längre in så blir det jättesvårt att stänga men glappen kommer försvinna troligtvis, får dock redan nu smälla igen dörren för att handtagstappen ska gå i, alternativt trycka ganska hårt... hur ska man göra igentligen?!

Stödskruvarna ska ända emot stenen om de räcker dit annars så kilar du bakom.
Om det varit mitt förråd så hade jag kilat karmen på lämpliga ställen även bakom gångjärnen samt i höjd med låset i bakkanten (jag brukar dra skruv igenom kilarna så de inte kan trilla bort, vid gångjärnet så räcker det ofta att byta en skruv) jag hade även kilat framkanten.
Meningen med både stödskruvar och kilar är att få bort att karmen kan fjädra isär om någon bryter på dörren, stödskruvarna ska alltså mot regel stenen i ditt fall.
Den typen av järn brukar användas för att täcka över befintliga skador eller för att hindra att skador uppstår av cyklar, barnvagnar och liknande ungefär som en sparkplåt man har på dörrar.

Montera slutblecket så att det går bra att låsa och om du i det läget får ett glapp så testa att "justera" med hammaren eller dra år sidoskruvarna lite.
När den vilar på tryckesfallkolven så bör den vara så den inte glappar för då slår dörren ofta t.ex när någon öppnar porten och det kan vara störande, tryckesfallkolven håller listtrycket.
Om du trycker ner trycker så den vilar på hakregelkolven så ska det vara lite glapp, du ser även det om du tittat på låshusets stolpe så ser du att kolvarna sitter olika placerade.
Slutblecken sitter rätt bra även fast man tror annat karmen brukar spricka när man bryter, men som jag sa så brukar jag dra 2st skruv rakt in i slutblecket i botten på kåpan (kappan) och de hade jag dragit in i stenen eller betongen om det är betong.

Angående bilderna så kontakta en moderator enklast är att rapportera det inlägget och förklara problemet.

C
F Fredrik Christensen skrev:
Men en tanke är det en bra ide att sätta en regel i detta utrymmet?
Enligt SSF:s rekommendationer skall karmen vara kilad vid slutbleck och gångjärn, så absolut.
Karmen lär dock vara skruvad i dessa kritiska punkter så det är inte bara att peta in en träbit där.

Om jag ska vara helt ärlig är detta blecket verkligen så säkert? Sätter dem en kofot på utsidan lär hela karm o allt åka med?
Tyvärr är det väl så att i den klassningsnivå vi pratar om här så förväntas inte inbrottstjuven vara utrustad med kofot, utan snarare skruvmejsel och liknande. Med en rejäl kofot gör man snabbt kaffeved av dörr och alltsammans. Men det är ju i och för sig inte bleckets fel.

Har redigerat bort bilder med nyckelinfo.

/moderator

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.