4 994 läst ·
8 svar
5k läst
8 svar
Ljudisolering o säkerhetsdörrar
Hejsan,
När jag läst runt på forumet så får jag intrycket att Daloc dörrar är bättre än Robust. särskilt ljudisoleringen.
När man läser på specifikatioen så är det dock 35db på båda.
Hur kommer det sig att ljudisoleringen upplevs olika?
Jag skulle nog köpt daloc om nytt men nu har jag möjlighet att få ta över en Robustdörr men är inte dörren bra så köper jag en ny såklart.
Tacksam för era input!
När jag läst runt på forumet så får jag intrycket att Daloc dörrar är bättre än Robust. särskilt ljudisoleringen.
När man läser på specifikatioen så är det dock 35db på båda.
Hur kommer det sig att ljudisoleringen upplevs olika?
Jag skulle nog köpt daloc om nytt men nu har jag möjlighet att få ta över en Robustdörr men är inte dörren bra så köper jag en ny såklart.
Tacksam för era input!
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 399 inlägg
Förklaringen ligger mest troligt i att det just är upplevelser under olika förutsättningar, tex olika karaktär på buller, lokalens utformning etc. även montagets utförande spelar in här.
Är båda dörrarna skyltade med Rw 35 dB betyder det dock inte att de isolerar ljud lika över hela frekvensspektrat. Vid en projektering är det därför bra att ra reda på vilket frekvensområde som är mest kritiskt och försöka hitta en dörr som visar upp bäst prestanda i just det område.
Är båda dörrarna skyltade med Rw 35 dB betyder det dock inte att de isolerar ljud lika över hela frekvensspektrat. Vid en projektering är det därför bra att ra reda på vilket frekvensområde som är mest kritiskt och försöka hitta en dörr som visar upp bäst prestanda i just det område.
Å tack för ett bra svar med touch av fysik, det gillar jag.Björn Melander skrev:
Det handlar om ljud från trapphus och jag måste tyvärr ha brevinkast.
Finns det någon studie/test? om bullerns frekvensnivå och ljudisolering av dörrar?
Ljud kan väl krypa från tex springan kring dörrkarmen om installationen inte utförs bra....?
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 399 inlägg
Ja, att det är helt lufttätt är viktigt. Ett inkast försämrar ljudreduktionen. Det många missar vid montaget är tätningen runt karmen.
Med brevinkast försvinner det mesta av ljudisoleringen tyvärr. För att det ska funka måste det vara tätt.
När vi bodde i bostadsrättslägenhet så tog vi och satte in en vanlig furuinnerdörr precis innanför lägenhetsdörren, med det dämpades mycket av ljudet samt röklukt via trapphuset (främst en granne tände siggen i lägenheten och gick sedan ut via trapphuset).
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 913 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 913 inlägg
För många år sen bodde jag i ett hus byggt på 90-talet. Det var säkerhetsdörr med brevinkast. Det fungerade bra tycker jag. Flyttade sen till ett 40-talshus, utan säkerhetsdörr. Jag gick ut i hallen många gånger i början för att kontrollera om jag glömt stänga dörren, när grannarna pratade i trappuppgången. Vi installerade därefter säkerhetsdörrar, utan brevinkast och det blev tyst. Svårt att jämföra med den första lägenheten men jag var nöjd med båda. Så om du blir nöjd eller inte med den ena eller andra dörren beror nog rätt mycket på hur det är nu.
Klokt sagt! Just nu sitter jag i en nyinflyttad lägenhet med orginaldörr från 60-talet. Således kommer jag antagligen bli nöjd med vilketsom. Grannarna verkar rätt så tysta men det är hör hela tiden är vind-sus. Det är tryckskillnad ute och inne så när någon granne öppnar dörren (och även vi) så blir det sån drag att det hörs det vindsus från trapphuset. Vet inte vad det är för frekvens på sånt ljud....Fairlane skrev:
Klicka här för att svara