Ska sätta in ett nytt fönster i vårt gamla hus från 1960. Tidigare var det gjort som på bilden. Det jag funderar över är att man murat igen luftspalten i överkant (fönstrets underkant) och sedan satt fönsterblecket över detta. Ska det vara så? Regeln som fönstret vilar på var rutten och är nu utbytt. Kan det vara en effekt av att luftspalten varit igensatt?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det har jag svårt att tänka mig. Det beror nog snarare på att plåtblecket varit felaktigt utformat eller fastsatt i fönsterkarmen. Sidotätningarna mellan karm och tegel kan också varit felaktigt gjorda. Normalt sattes föntren halvvägs in på fasadstenen. Kanske har det hamnat för långt in? Luftspalten bakom fasadteglet ventileras normalt nedtill och upptill genom öppna stötfogar med visst mellanrum.janwide skrev:
Du har nog rätt Tror mest att det är sidotätningarna som är boven i dramat. I kombination med eftersatt underhåll. Tänkte att felet kanske förvärrats av att det är tätt i underkant och uttorkningen därmed försvårats.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
I så fall ytterst marginellt. Men fönstret har suttit för långt in, det är nog det som är grundproblemet.
Tror inte det suttit för långt in. Rent tekniskt, ju längre in i den varma delen desto bättre. Sätter man det längre ut än tidigare hamnar det dessutom mitt i luftspalten där det emellanåt är ganska fruktigt och t.o.m. kan rinna vatten. Därav dräneringshålet i underkanten av muren.
Däremot tror jag att du har helt rätt vad det gäller att tätningen i sidorna och eventuellt i underkanten brustit.
Däremot tror jag att du har helt rätt vad det gäller att tätningen i sidorna och eventuellt i underkanten brustit.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
När jag säger att de suttit för långt in är det inte uttryck för en teknisk bedömning, utan en jämförelse med vad som var brukligt. En kvarts sten in var det som var vanligt vid fasadtegel. Jag är tillräckligt gammal för att ha sett många sådana hus byggas, så jag är ganska säker på den saken.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det är inte det jag diskuterar. Jag pratar om vad som var tidstypiskt. Vid murade ytterväggar (dvs massiva tegelväggar, inte fasadtegel) satt fönstren ofta längre in.
Klicka här för att svara