K
Lyckades slita sönder ett handtag till en av våra altandörrar och hittade hos låssmeden ett likadant handtag fast där det redan sitter en handtagssprint som når till mitten av dörren.

Jag behöver få bort denna för att kunna montera dit handtaget med den genomgående sprinten som når ut till andra sidan...

Det ser alltså ut så här:
622080
Den fyrkantiga sprinten kallas tydligen hantagssprint och måste bort...

Varför vill du ta bort den?
Fyrkantspinnen ska sitta fast i handtaget, spanjoletter har ingen fast fyrkantspinne.

1 123abc skrev:
Varför vill du ta bort den?
Fyrkantspinnen ska sitta fast i handtaget, spanjoletter har ingen fast fyrkantspinne.
TS ville ha en genomgående sprint och inte en, som bara kommer in till hälften!

K
Nej. Jag vill bara ha bort sprinten så att jag kan använda den längre som ska gå in i båda handtagen. Det handtag de hade hemma hos låssmeden hade en fast monterad sprint som sitter som berget...

Alternativet var att köpa hela handtagssatsen igen för typ 600 kr och det vill jag inte

Funderade ett ögonblick på om jag kunde använt kopplingen ovan för att lösa problemet. Problemet då är att insidans handtag kommer sitta "löst" och risken är stor att någon (typ den som slet av handtaget) sliter av kopplingen direkt.

... och när det händer skaffar du en ny koppling för några tior(?) istället för ett nytt handtag för flera hundra(?).

Om man ska ha genomgående pinne till handtag både ute och inne, bör pinnen vara försedd med brytspår på rätt ställe, så att pinnen går av och handtaget inte går sönder.

Om det går att göra enligt 123abc:s förslag i inlägg #4 så är det det bästa. Jag är osäker på om det ens går att slå ur sprinten ur handtaget.

Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
. Jag är osäker på om det ens går att slå ur sprinten ur handtaget.
Visst går det att få loss den. Spänn fast sprinten i ett skruvstäd. Sedan lägger du en skiftnyckel mot handtagets insida och knackar på skiftnyckeln med en hammare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.