Min altandörr hänger och skaver på tröskeln. För ett antal år sedan fick jag hjälp av en kompis. Han skruvade på "hålen" i karmarna, det hjälpte lite, men blev likadant efter några månader. Jag har försöt lite själv med det blir ingen skillnad alls och skruvarna i hålen har också blivit runda.
Hur ska man egentligen justerna?
Gångjärnen har inga justerskruvar. Dörren är monterad innan fasaden så den går inte att lyfta av.
Jag skulle behöva få upp dörren minst 5mm.
Gångjärnen har inga justerskruvar. Dörren är monterad innan fasaden så den går inte att lyfta av.
Det finns ett verktyg som kallas gångjärnsriktare
https://www.biltema.se/bygg/gangjarn/dorrgangjarn/gangjarnsriktare-2000017312
Med den kan man justera gångjärn i höger/vänster riktning. Dvs böjer man övre gångjärn till höger så lyfts dörren. Böjer man nedre till vänste. uppnår man samma sak.
Här måste man även hålla koll på hur spingan till karmen är, det kanske är karmen som satt sig och lutar lite.
Då kan man justera på karmskruvarna.
https://www.biltema.se/bygg/gangjarn/dorrgangjarn/gangjarnsriktare-2000017312
Med den kan man justera gångjärn i höger/vänster riktning. Dvs böjer man övre gångjärn till höger så lyfts dörren. Böjer man nedre till vänste. uppnår man samma sak.
Här måste man även hålla koll på hur spingan till karmen är, det kanske är karmen som satt sig och lutar lite.
Produkter som diskuteras: "karmskruvarna"
Karminfästning
Karminfästning används för att säkert och stabilt fästa dörr- och fönsterkarmar i väggen. Infästningen består oftast av speciella skruvar och pluggar som är designade för att kunna bära tyngden av karmen och motstå de krafter som
Läs mer
Man kan även skruva dän gångjärnsblecket som sitter på karmen, den längst ner. Bakom den tar du aluminiumfolie vikt i rätt tjocklek, sen skruvar du tillbaka gångjärnsblecket eller vad det heter. På så sätt skjuts det nedre gångjärnet mer ut, vilket lyfter dörren upp.
Ett annat alternativ är att lyfta av dörren och lägga brickor på gångjärnet mellan de två cylindrarna alltså.
Men, du har alltså gångjärn som är riktbara, så snickar-hacker-knep som ovan behövs inte.
På första bilden ser du nederst under cylindern en rund grej, även på toppen finns det en sån. Den kan skruvas ut, det är som en slags lock bara. Du skruvar ur den för hand eller med tång-verktyg, när locket är borta når du en skruv som kan höja och sänka gångjärnet.
Ett annat alternativ är att lyfta av dörren och lägga brickor på gångjärnet mellan de två cylindrarna alltså.
Men, du har alltså gångjärn som är riktbara, så snickar-hacker-knep som ovan behövs inte.
På första bilden ser du nederst under cylindern en rund grej, även på toppen finns det en sån. Den kan skruvas ut, det är som en slags lock bara. Du skruvar ur den för hand eller med tång-verktyg, när locket är borta når du en skruv som kan höja och sänka gångjärnet.
Det ser ut som hela dörren är låg... om det är så kan du antagligen lossa "hatten" på gångjärnen/nått gångjärn... stoppa in en insexnyckel också skruva upp dörren...Ilona Autio skrev:
Min altandörr hänger och skaver på tröskeln. För ett antal år sedan fick jag hjälp av en kompis. Han skruvade på "hålen" i karmarna, det hjälpte lite, men blev likadant efter några månader. Jag har försöt lite själv med det blir ingen skillnad alls och skruvarna i hålen har också blivit runda.
Jag ser nu att dörren har hängt sig också.J Jan_G skrev:Det finns ett verktyg som kallas gångjärnsriktare
[länk]
Hur vet jag att riktaren passar? Läste recensioner på Julas variant att den inte passade alla dörrar. Ser likadan ut som Biltemas. Jag har långt till Biltema
du har tappbärande gångjärn ,man kan lyfta dörren lite och stoppa in justerbrickor i springan på övre gångjärnsdelen och på så vis höja dörren lite
Hur får jag lossa hatten? Det sitter som berg. Fingergrepp bara att glömma, och tång bara slirar🤔
går ej på den sortens gångjärn
ex på
Hur får jag lossa hatten? Det sitter som berg. Fingergrepp bara att glömma, och tång bara slirar🤔
går ej på den sortens gångjärn
ex på
Det finns gångjärnsriktare på alla byggvaruhus. Men det finns säkerligen någon i grannskapet som har en som du kan låna. Själv har jag 2 av nån outgrundlig anledning.Ilona Autio skrev:
Dock bor jag troligen långt från dig för jag har relativt nära till Biltema 😉
Men visst, den passar inte alla dörrar, men ca 98 %
Jag ser också att den högra karmen är böjd, du behöver justera in den på mitten.
Besserwisser
· östergötland
· 2 770 inlägg
Innan du börjar trolla med gångjärnen...
Ta ett vattenpass och kolla hur karmen är..annars blir det dubbelfel..
Ta ett vattenpass och kolla hur karmen är..annars blir det dubbelfel..
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden