Jag har länge lidit av att bröstningen (täckskivan mellan karm och innervägg) till altandörren längst ner sväller upp av minsta regn. Det är i stort sett omöjligt att hindra, förr eller senare händer det. Har bytt en av dom tidigare men det höll bara ett år innan den svällde som en svamp. 1) Finns det något annat mer hållbart material än spånskiva till dessa?

Tänkte åtgärda dem nu när jag skulle byta parkett på trappan till altan. Då upptäckte jag svartmögel under den gamla parketten intill tröskeln. Ser också att någon (förra ägaren?) har försökt täta någonting på utsidan på plåtkonstruktionen bredvid altandörren.
Det verkar vara torrt, BRF skall fuktmäta om några dagar.
2) Det ser lite ut, men vad behöver man göra med svartmöglet, hur får man bort det?
3) Spelar det någon roll vad gäller försäkring om det är en gammal skada?
4) Vem ansvarar för skador om det har läckt in utifrån?
5) Kan svartmögel uppstå pga att dörren varit öppen en liten stund när det regnar?

• Altandörrens bottenkarm med tecken på fuktskada och svartmögel, omgiven av konstgräs och bambumöbler utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svartmögel och fuktskadad träbröstning vid altandörr, delvis täckt av spånskiva och plankor, synliga fuktskador och försök till tätning.
    Skapa konto
  • Fuktigt trägolv vid altandörr med spår av parkettskador och regndroppar på fönstret, utsikt mot uteplats med trädäck och växter.
    Skapa konto
  • Skadat trä runt en altandörr med synligt svartmögel och flagnande färg, trägolvet är delvis avlägsnat, tecken på tidigare reparationer.
    Skapa konto
  • Närbild på en dörrkarm och tröskel med synliga tecken på vattenskada och tidigare lagning i hörnet.
    Skapa konto
  • Altandörrens tröskel med synliga fukt- och mögelskador, delvis gömt av en borttagen del av parkettgolvet, synligt gräs nedanför basen.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.