T tompaah7503 skrev:
Trådstartarens temperaturskillnad mellan uteluft och vid dörren är 11 grader, din är 13 grader. Du vann, men inte med mycket :)
Det är dessutom inom felmarginalen. Med känselkroppen placerad på samma ställe skulle jag tro att trådstartaren tom vinner.
 
M mickef skrev:
Det är dessutom inom felmarginalen. Med känselkroppen placerad på samma ställe skulle jag tro att trådstartaren tom vinner.
Visst, i teorin ja.
Men jag har lika förbannat 20°C varmare innanför dörren än TS.
Och det är det som är det viktiga tycker jag :cool:
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Visst, i teorin ja.
Men jag har lika förbannat 20°C varmare innanför dörren än TS.
Och det är det som är det viktiga tycker jag :cool:
Jag hade över +35 i somras och då stod dörren tom lite öppen.
 
  • Gilla
Freddedan och 2 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Det där är orsaken till att jag inte tycker om altandörrar och i allmänhet dörrar direkt ut från bostadsrum.
Nej du får använda fönster som utgång då.
Men dom flesta normala människor vill nog använda dörren.
 
Snailman
Jag tog och satte ett par fönster ända ner till golvet i stället för altandörrar, var pvc fönster precis som de övriga fönstren.

PVC sexkammars med tre tätningslister, man får ta ett litet steg över det som motsvarar tröskeln.

https://www.byggbay.se/pvc-foenster-veka-alphaline-v90.html

Teknisk ritning av en PVC-sektionsprofil för fönster med flera kammare och tätningslister, med dimensioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Snailman Snailman skrev:
Jag tog och satte ett par fönster ända ner till golvet i stället för altandörrar, var pvc fönster precis som de övriga fönstren.
Dörr fönster, vad är det för skillnad?

Mina "trädgårdsdörrar" och fönster kommer från samma tillverkare, och har samma tekniska uppbyggnad.
Visserligen träfönster/dörrar, men med dubbla tätningslister. Kommer från en polsk tillverkare:
http://okna.swiebodzin.pl/en/thermo_comfort_92
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Dörr fönster, vad är det för skillnad?

Mina "trädgårdsdörrar" och fönster kommer från samma tillverkare, och har samma tekniska uppbyggnad.
Visserligen träfönster/dörrar, men med dubbla tätningslister. Kommer från en polsk tillverkare:
[länk]
Tröskel
 
M mickef skrev:
Tröskel
Kalla det tröskel eller karm, det är ju ändå samma sak med samma funktion, eller hur?
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Kalla det tröskel eller karm, det är ju ändå samma sak med samma funktion, eller hur?
Inte direkt då tröskel brukar vara av ett material som tål slitage bättre.
 
Funktionen är nog likvärdig men inte ändamålsenligheten
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Kalla det tröskel eller karm, det är ju ändå samma sak med samma funktion, eller hur?
Funktionen är nog likvärdig men inte ändamålsenligheten.
 
Men nu gällde väl diskussionen värmeisolering "Minsugrader insida altandörr".
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Men nu gällde väl diskussionen värmeisolering "Minsugrader insida altandörr".
Då vinner fönsterlösningen.
 
M mickef skrev:
Då vinner fönsterlösningen.
Varför?
Som jag skrev igår i #51, mina dörrar och fönster har exakt samma konstruktion.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Varför?
Som jag skrev igår i #51, mina dörrar och fönster har exakt samma konstruktion.
Dina "dörrar" har en fönsterkonstruktion som, normalt, har bättre isoleringsvärde än en tröskel som dessutom ofta består av aluminium, den ultimata köldbryggan.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.