Hej!

Tänkte byta några handtag på våra innerdörrar men lyckas inte klura ut hur jag får loss de gamla. Det finns inga synliga skruvar, däremot ett pyttelitet hål, men jag ser inte vad som finns därinne. Kan vara en knapp att trycka på, en galet liten insexskruv eller något annat.
Kanske någon här har bytt liknande handtag och vet hur man gör?

Bifogar några bilder, tacksam för hjälp.

Närbild på en silverfärgad innerdörrshandtag utan synliga skruvar och ett litet hål vid foten av handtaget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på ett dörrhandtag monterat på en vit dörr med ett litet hål för borttagning.
Skapa konto
Närbild på dörrhandtag utan synliga skruvar, med litet hål vid basen som kan vara för en dold fästanordning.
Skapa konto
Närbild på ett dörrhandtag utan synliga skruvar, med ett litet hål på sidan där en dold fästmekanism kan finnas.
Skapa konto

Galet liten insexskruv brukar det vara.

Det är en flatmejsel du skall använda, en återfjädrande skruv. Vrid 1/4 varv och ryck ut handtaget samtidigt....good luck

Tack. Olika bud dock - skruvmejsel eller insexnyckel?

egge80 har rätt utan tvekan. :geek:

Tack så hemskt mycket!

Jo, det var en spårskruv som fjädrade. Fick bort ett handtag. :D(y):D
Nu måste jag bara skaffa en bättre skruvmejsel i härdstål som är pytteliten så den går in i hålet men ändå inte knäcks av kraften. Var tvungen att använda en instrumentmejsel, men den var för klen.

J jocke31 skrev:
Tack så hemskt mycket!

Jo, det var en spårskruv som fjädrade. Fick bort ett handtag. :D(y):D
Nu måste jag bara skaffa en bättre skruvmejsel i härdstål som är pytteliten så den går in i hålet men ändå inte knäcks av kraften. Var tvungen att använda en instrumentmejsel, men den var för klen.
Brukar följa med när du per hantag.

Mjölsered Mjölsered skrev:
Brukar följa med när du per hantag.
Jo, problemet var att de nya handtagen hade en helt annan konstruktion och det var inte vi som monterade de gamla, så vi hade inga verktyg till dem.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.