33 619 läst ·
19 svar
34k läst
19 svar
Justera ytterdörren, men hur? Kört fast..
det är tapp bärande gångjärn så där skall inte vara några brickor
dörren borde sänkas ett par mm
skruva loss det mittersta gångjärnet på dörren och kolla om justerskruven funkar , det har varit lite skiftande kvalitet på justerbara gångjärnen tidigare har jag själv råkat ut för att de inte har funkat vid ett par tillfälle
t
dörren borde sänkas ett par mm
skruva loss det mittersta gångjärnet på dörren och kolla om justerskruven funkar , det har varit lite skiftande kvalitet på justerbara gångjärnen tidigare har jag själv råkat ut för att de inte har funkat vid ett par tillfälle
t
Tack alla, det var som ni sa. Lossade jag på alla tre så fick jag ner den.
Tror dock själva karmen är sne så det blev ingen förbättring egentligen. Fick glipan uppe att bli lite mindre men då får jag större glipa någon annanstans..
Får nog ta och gå till botten med felet sen när det är varmare ute. Blir lätt jobbigt att stå med dörren öppen nu i vintertider
Tror dock själva karmen är sne så det blev ingen förbättring egentligen. Fick glipan uppe att bli lite mindre men då får jag större glipa någon annanstans..
Får nog ta och gå till botten med felet sen när det är varmare ute. Blir lätt jobbigt att stå med dörren öppen nu i vintertider
Om du kan vänta tills det blir varmare så är det ett alternativ framförallt när den typen av arbete som krävs är nytt och ovant.
Jag misstänker att karmen är lite slarvigt monterad eller så har huset satt sig lite eller regeln son den är monterad i kan ha rört sig.
Tänk på att gångjärnen bör vara justerade så att tappen bär på samtliga gångjärn så vikten fördelas jämt mellan gångjärnen.
Det kan verka lite småknepigt första gången man justerar gångjärnen men när du kommit underfund med det hela så går det lätt.
Det är dumt att stå i kylan och försöka fixa något när det inte bara är kallt utan man är osäker på det som ska göras.
När man kontrollerar karmens infästning så ska det vara både lod och vågrätt och jag börjar med att kontrollera tröskeln/bottenstycket för det är detta karmen står på och sedan sidstycket på gångjärnssidan för att sedan fortsätta runt samt kryssmätning.
Kryssmätningen är oftast det snabbaste sättet att kontrollera hur mycket som skiljer, jag använder ofta 2 bitar läkt och drar ett sträck rakt över och sedan ser man hur mycket sträcken skiljer på andra diagonalen.
Om det använts fogskum vid montering så måste man ofta skära bort den innan justering kan göras.
https://www.diplomatdorrar.se/globa...eringsanvisningar/diplomat-monteringstips.pdf
https://s.skbv.se/store/files/Ytterdörrar_140619.pdf
Jag misstänker att karmen är lite slarvigt monterad eller så har huset satt sig lite eller regeln son den är monterad i kan ha rört sig.
Tänk på att gångjärnen bör vara justerade så att tappen bär på samtliga gångjärn så vikten fördelas jämt mellan gångjärnen.
Det kan verka lite småknepigt första gången man justerar gångjärnen men när du kommit underfund med det hela så går det lätt.
Det är dumt att stå i kylan och försöka fixa något när det inte bara är kallt utan man är osäker på det som ska göras.
När man kontrollerar karmens infästning så ska det vara både lod och vågrätt och jag börjar med att kontrollera tröskeln/bottenstycket för det är detta karmen står på och sedan sidstycket på gångjärnssidan för att sedan fortsätta runt samt kryssmätning.
Kryssmätningen är oftast det snabbaste sättet att kontrollera hur mycket som skiljer, jag använder ofta 2 bitar läkt och drar ett sträck rakt över och sedan ser man hur mycket sträcken skiljer på andra diagonalen.
Om det använts fogskum vid montering så måste man ofta skära bort den innan justering kan göras.
https://www.diplomatdorrar.se/globa...eringsanvisningar/diplomat-monteringstips.pdf
https://s.skbv.se/store/files/Ytterdörrar_140619.pdf
Tusen tack för väldigt bra tips. Ska absolut göra ett nytt försök när man slipper jobba under tidspress pga kylan. Det blev liten förbättring men jag misstänker som sagt att något är snett/slarvigt gjort.1 123abc skrev:Om du kan vänta tills det blir varmare så är det ett alternativ framförallt när den typen av arbete som krävs är nytt och ovant.
[länk]
[länk]
För att det ska bli helt tätt och dragfritt så måste jag nu ”tilläggstäta” med en extra list uppe och på insidan av dörrbladet (alltså på gångjärnssidan) och det ska ju knappast behövas tycker jag. Utan listen har jag en liten glipa där och det blir ett himla kallras. Problemet då är att dörren blir lite svårtstängd eftersom man får dra till för att den ska stängas ordentligt men hellre det än kallt golv. Det är nog en hel del som måste justeras åt alla möjliga håll.
Dum fråga kanske, men bör man justera höjden på de tre gångjärnen när dörren är öppen eller stängd?
Det finns inga dumma frågor, det dumma är att inte fråga innan om man undrar något och kanske göra illa sig eller förstöra något.berisen skrev:
Det är en smaksak men jag föredrar att ha dörren stängd när jag justerar i höjdled så dörren är stilla men jag öppnar och stänger dörren för att se att allt går lätt.
Jag kontrollerar om gångjärnen "knäcker" alltså rör sig i sidled som indikerar att något annat inte är helt rätt samt om dörren tar i eller lyfter mot tröskeln vilket betyder att dörrbladet sitter för lågt eller tar i överstycket om dörrbladet är för högt.
Om dörren är öppen kan dörrbladet fångas av vind och då kan man göra illa sig om man inte håller fast dörrbladet eller klämma sig i bakkanten.
När jag justerar så tar jag inte i speciellt mycket men tittar noga om den lyfter gångjärnet så avståndet ökar och backar om den lyfter och känner att den precis ligger emot och kontrollerar ett gångjärn åt gången.
En IR termometer eller värmekamera är bra för att kontrollera kallras/drag.
Klicka här för att svara