Har kört fast lite med justeringen av min ytterdörr, kan om möjligt ha gjort det ännu sämre. Hur fasen justerar man en sån här? :)

Jag har i vinter löst det provisoriskt med extra tätningslister men det är ju inte hållbart i längden så nu skulle jag ta tag i det och få den lite mer rak. Det drar ju som fan från alla håll och kanter när det ser ut såhär.

Jag vill alltså (utifrån sett) "rotera" hela dörren åt höger eller hur man nu ska säga. Vänster nedre hörn ska upp en bra bit och höger uppe ska ner lite. Hur åstadkommer jag det?

Med inringad skruv i bilden nedan så kan jag ju iallafall höja den, men hur sänker jag den sen? När jag skruvar skruven åt andra håller händer ingenting med höjden.
Närbild på en ytterdörrs gångjärn med justeringsskruv inringad i rött.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lite fler bilder.
Närbild på en justerbar ytterdörrs gångjärn med skruvar för justering av höjd och osynlig vinterlandskap i bakgrunden.
Skapa konto
Ytterdörr med synliga tätningslister och tröskel där användaren söker hjälp med justering för att förhindra drag.
Skapa konto
Ytterdörr med fyra fönster och elektroniskt lås som behöver justeras för att täta ordentligt.
Skapa konto

Säkert superenkelt men jag får inte till det alltså :crysmile:

Finns det ingen skruv under gångjärnspinnen?
I sidled så släpper du på dom två yttre träskruven och justerar på insexskruven och drar sedan åt igen, lycka till

B Brolle85 skrev:
Finns det ingen skruv under gångjärnspinnen?
I sidled så släpper du på dom två yttre träskruven och justerar på insexskruven och drar sedan åt igen, lycka till
Nej det gör ju inte det vad jag kan se. Jag kan alltså höja men sen finns det inget sätt att sänka vad jag kan se.

Om jag tänker rätt så borde jag ju sänka den övre och höja den nedre för att få dörren dit jag vill?

• Gilla
Gargaramonstret
  • Laddar…
Det låter ju märkligt brukar ju va en gängad skruv som man justerar både upp och ner

B Brolle85 skrev:
Det låter ju märkligt brukar ju va en gängad skruv som man justerar både upp och ner
När jag skruvar upp den skruven hela vägen så följer liksom inte höjden på gångjärnet med. Undrar om den behöver pressas ihop kanske? Testat att klämma ihop men den rubbar sig inte.

H
Allt utifrån sett
Sitter karmen exakt i lod och våg, är det karmskruv den sitter med och hur mycket är den inbyggd med diverse virke eller puts , så för att få ner gångjärnssidan får du byta ut mellanläggen ( som jag tror och ser ) mellan järnen på karm och dörrblad. Överstycket får inte sitta fast och ska inte vara det, då går det inte att justera enligt nedan. För att lyfta dörren lite på vänster sidas överdel så släpper man lite på vänster sidas ( tror det är 3 skruvar ) 2 skruvar , den översta lite mer än mitten och höger sida dras till lite , då kommer dörrbladet högre upp på vänster sida ( dörren vrides medsols ) Fundera lite det är liksom lite baklänges tänkande vid justering av dörrar

• Gilla
hauling
  • Laddar…
Du kan inte höja mer då dörrbladet ser ut att ligga emot karmens överstycke vid gångjärnssidan annars är det väldigt nära.
För att sänka måste du justera på samtliga gångjärn då tappbärande gångjärn ligger mot den högsta tappen i något gångjärn och reagerar därför direkt när du höjer men inte när du sänker.
För att flytta dörrbladet i sidled i karmen så justeras det genom att du lossar lite lätt på gångjärnets infästningsskruvar i karmen och justerar sedan insexskruvarna för att sedan spänna åt skruvarna som håller fast gångjärnen igen.
Jag tycker det ser trångt mellan dörrblad och karm så det lär inte finnas speciellt mycket justeringsmån.
Är karmen riktigt monterad eller huset kanske satt sig lite, kontrollera att karmen sitter i våg och med räta vinklar samt kryssmätning.
Kanske karmen behöver skruvas isär lite för att det ska bli rätt justeringsmån men karmen kanske sitter rätt.

• Gilla
Paul_ och 1 till
  • Laddar…
Du har skruvat upp dörrbladet för högt. Släpp ner det och luta karmen bakåt genom att justera bak karmen i överkant. Ev styr ut karmen nere lite. Då lyfter sig vänsterdelen av dörrbladet. Alltså karmen som håller gångjärnen. Dörrblad har en ovana att hänga sig lite så jag brukar installera dörrar med lite överhöjd så slipper man tillbaka och justera efter nått år.

Många bra svar, tack!

Okej, men hur släpper jag ner dörrbladet lite? Det är den biten jag inte fattar. För att höja så skruvar jag åt den insexskruven jag ringat in, men åt andra hållet?

H
berisen berisen skrev:
släpper jag ner dörrbladet lite
Sitter det inga brickor mellan gångjärnsdelarna ser så ut, då får du byta till smalare

• Gilla
Mejsans
  • Laddar…
berisen berisen skrev:
Många bra svar, tack!

Okej, men hur släpper jag ner dörrbladet lite? Det är den biten jag inte fattar. För att höja så skruvar jag åt den insexskruven jag ringat in, men åt andra hållet?
Som 123abc skriver
För att sänka måste du justera på samtliga gångjärn då tappbärande gångjärn ligger mot den högsta tappen i något gångjärn och reagerar därför direkt när du höjer men inte när du sänker.

• Gilla
badstars
  • Laddar…
H Hjulbent skrev:
Sitter det inga brickor mellan gångjärnsdelarna ser så ut, då får du byta till smalare
Var hittar jag dom där brickorna då? Kan inte se några. Det du ser på bilden är bara ett tomt mellanrum. Skulle vilja skjuta ihop den där så jag får ner dörrbladet lite men jag vet inte hur.

P
Har du provat skruva ner skruven (den röda) i alla tre samtidigt?

Självklart kommer dörrbladet höja sig om du skruvar upp en men du behöver skruva ner alla för att få ner den.

Om detta redan är gjort har du fått en del andra förslag...

Du behöver sänka dörren nån millimeter med skruven i gångjärnen (alla 3 enl ovan) . Du får röra lite på dörren så den åker ner. Med 3 gångjärn kan det bli lite spänt så den hänger kvar när du skruvar.
Gångjärn på en dörr med synlig springa upptill, markerad med en röd pil som pekar mot justeringsbehovet.
Skapa konto

För att minska springan mellan dörrkarmen och dörrbladet så lätta på insexskruvarna.
Lossa alla stjärnskruvarna på det mittersta gångjärnet medan du justerar det övre rätt.
Dörr med närbild av justeringsskruvar på ett öppet gångjärn, markerade med rött för att visa justeringsmetoden.
Skapa konto

Sen dra åt stjärnskruvarna igen.

Edit: När du är klklar med övre och nedre gångjärnen justerar du in det mittersta och skruvar fast det igen.

Redigerat:
H
berisen berisen skrev:
Var hittar jag dom där brickorna då
Kan vara lite synvilla och brukar finnas, men som dom säger, sitter det skruvar i alla gångjärn får du skruva på alla. Är det mellanrum och det inte går att skruva så dörren går ner får du försöka kapa skruvarna

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.