har fått nått svart på insidan av mina fönster som har uppkommit nyligen. Ser nästan ut som brandrök typ(eldar ej) vad kan de vara?

Bifogar bilder
 
  • Svarta märken på insidan av ett fönsterkarm mot en vit vägg, liknande sot eller mögel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svarta fläckar och ränder på insidan av ett fönsterkarm, liknande sot eller mögel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svarta fläckar på insidan av ett fönster med utsikt över bostadsområde.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
7ender
Vi fick sådär i förra huset, även på väggar. Den enda orsak vi kunde komma på var riklig användning av billiga värmeljus (paraffin). Då gick vi över till stearinljus istället...men vi flyttade inte så långt därefter så är inte säker på om det blev nån skillnad.
 
  • Gilla
Darling McFluff
  • Laddar…
7ender 7ender skrev:
Vi fick sådär i förra huset, även på väggar. Den enda orsak vi kunde komma på var riklig användning av billiga värmeljus (paraffin). Då gick vi över till stearinljus istället...men vi flyttade inte så långt därefter så är inte säker på om det blev nån skillnad.
Okej, har en ljus där inne. Har dock ingen ventilation i rummet om de kan vara boven? Luktar ingen fult eller liknande heller
 
L Caxa89 skrev:
Okej, har en ljus där inne. Har dock ingen ventilation i rummet om de kan vara boven? Luktar ingen fult eller liknande heller
Fukt*
 
Hade så tidigare i vårt hus. Runt fönster och även på spikskallar på väggen syntes också.

Försökte måla över det då vi flyttade in men det kom tillbaka ganska fort.

Det försvann inte förrän vi satte in en ordentlig ventilationsanläggning, ftx. Efter det så har jag inte haft några problem.

Bor i ett hus där det tidigare var självdrag då det eldades och sedan konverterades till bergvärme. Då försvann all naturlig ventilation.

Har nu ett bättre inomhusklimat och inga problem.
 
  • Gilla
matsgran
  • Laddar…
JanneJanne123
Googla på hexesot eller black magic dust. Hade motsvarande problem i vår förra lägenhet.
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
L Caxa89 skrev:
Fukt*
Psst... om du klickar på de tre prickarna nere till höger i ditt inlägg så kan du välja "redigera" och ändra fult till fukt i det inlägget... Funkar iofs bara i tre timmar(?) så nu är det för sent, men till nästa gång... ;)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.