J Jarlsgård skrev:
Nackdelen med kopplade fönster är att det blir 2 fönsterrutor till att putsa!

Jag har ratat både persienn och rullgardin faktiskt. Körde mörkläggningsgardiner i sovrummet på prov och det har funkar såpass bra att det blir det forever and ever nu! Mycket snyggare, för gardiner vill man ju ändå ha? ;)
Ah sådana fönster som går att öppna till två delar alltså. Nu hänger jag med.

Problemet är att jag behöver naturligt ljus i mitt kontor/konstrum och en persienn fungerar bättre för justering av ljusinsläpp än en gardin gör. Då kan jag få naturligt ljus som inte bländar när solen ligger rakt på. Sedan har jag tyvärr elelement så måste dra undan gardinerna när de är på. Annars gillar jag också mörkläggningsgardiner. Har sådana och rullgardiner i flera rum. Funkar dock inte överallt tyvärr.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Köpte en nyproducerad lägenhet för ca tio år sen och då var persienner tillval. Tror det kostade en knapp tusenlapp per fönster och att de eftermonterades, men det sista är jag inte säker på. I stan vill jag definitivt ha persienner, på landet är det mindre viktigt, beroende på insynsförhållandena.

Kopplade fönster är två- eller treglasfönster där man kan öppna mellan glasen. Den vanligaste modellen idag antar jag är treglas som är 2+1, där alltså två glas är fast monterade ihop, men det är öppningsbart till det tredje.
Så i ett kopplat 2+1 kan jag öppna och fästa mellanliggande persienn?
 
Ashes Ashes skrev:
Sedan har jag tyvärr elelement så måste dra undan gardinerna när de är på.
Varför då?
 
Ashes Ashes skrev:
Så i ett kopplat 2+1 kan jag öppna och fästa mellanliggande persienn?
Ja, även om det säkert kan finnas enskilda undantag.
 
H
Ashes Ashes skrev:
Jag ogillar utanpåliggande persienne
Om du funderar på att skaffa nya fönster kopplade så fråga vad det kostar att montera persienner direkt på fabrik, är mycket billigare än att sätta in efteråt
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Varför då?
Så värmen sprids bättre. Gardinerna går ända ner till golvet och täcker elementen helt om de är fördragna. Är dessutom orolig att tyget ska brännas om det ligger emot elementen. Elementen är gamla med icke fungerande termostater så de blir riktigt varma.
 
H Hjulbent skrev:
Om du funderar på att skaffa nya fönster kopplade så fråga vad det kostar att montera persienner direkt på fabrik, är mycket billigare än att sätta in efteråt
Tack, det ska jag göra. Låter smidigt.
 
H
Ashes Ashes skrev:
Är dessutom orolig att tyget ska brännas om det ligger emot elementen
Om du har EL-radiatorer av öppen typ eller halvöppna så får dom inte gardiner vara på ett sätt så dom täcker radiatorn samt att dom sluta ca 15 cm ovanför för att inte bli för varma , de s-k oljefyllda kan gardiner hänga direkt mot, sådana radiatorer fingerar som ett vattenburet i värme och luftkonfort
 
H Hjulbent skrev:
Om du har EL-radiatorer av öppen typ eller halvöppna så får dom inte gardiner vara på ett sätt så dom täcker radiatorn samt att dom sluta ca 15 cm ovanför för att inte bli för varma , de s-k oljefyllda kan gardiner hänga direkt mot, sådana radiatorer fingerar som ett vattenburet i värme och luftkonfort
Har gamla elradiatorer från 70-talet. Inga öppningar vad jag ser. Står dock på dem att de inte får övertäckas. När jag var liten hade alla sådana här tunna plåtelement som det stod "får ej övertäckas" "må icke tilldekkes" "ei saa peittää" på. :D
 
H
Då har du s.k slutna EL-paneler, helt släta dom blir riktigt heta på utsidan och framförallt högst upp, därav varning för övertäckning, har sett gardiner som blivit bra gula av värmen och på gränsen till brunt inget bra, så det blir att tänka till lite vad du vill ha och funderar på
 
H Hjulbent skrev:
En fråga då, är dom öppningsbara går det inte ha dom nere för solen och samtidigt ha fönster på glänt, blir lite som en segelbåt
Finns de som har magneter i nedkant på fönsterramen och håller fast dem så de följer fönstret, se tidigare länk till Elitfönsters persienner.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.