Jag har fått två fönster installerade i väggen på kortsidan av vårt hus. Innan installation så veks byggplasten in runt träramen där fönstrets installerats, går in ca 8 cm där den tejpats för att vara tät.
Sedan har det drevats mellan fönster och träram.

Snickaren sa att ska man följa riktlinjer så ska man lägga ngn skumslang runt fönstret och sedan fogmassa för att det ska bli helt tätt.

Runt våra fönster är det på vissa ställen ca 30 mm öppning mellan fönster och träram. Känns galet att försöka dra fogmassa här...

Måste man täta utanför drevremsan, eller kan det vara öppet?
Eller kan jag sätta en åldersbeständig tejpremsa mellan fönstret och träramen/plasten? Om det är viktigt/korrekt att det är helt difftätt runt fönstret.

Nyinstallerade fönster i träkonstruktion med byggplast och drevning runt området.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

M Metroid skrev:
Jag har fått två fönster installerade i väggen på kortsidan av vårt hus. Innan installation så veks byggplasten in runt träramen där fönstrets installerats, går in ca 8 cm där den tejpats för att vara tät.
Sedan har det drevats mellan fönster och träram.

Snickaren sa att ska man följa riktlinjer så ska man lägga ngn skumslang runt fönstret och sedan fogmassa för att det ska bli helt tätt.

Runt våra fönster är det på vissa ställen ca 30 mm öppning mellan fönster och träram. Känns galet att försöka dra fogmassa här...

Måste man täta utanför drevremsan, eller kan det vara öppet?
Eller kan jag sätta en åldersbeständig tejpremsa mellan fönstret och träramen/plasten? Om det är viktigt/korrekt att det är helt difftätt runt fönstret.

[bild]
Skumslangen snickaren pratade om kallas bottningslist och hjälper förutom att "bottna" till att minska ljudöverföring mellan ut/insida.
Dreva spalten full (utan att packa) och tejpa sedan med difftät tejp.
Det ska vara diffusionstätt på den varma sidan och diffusionsöppet men regntätt på den kalla sidan.
(y):)

använd plastad drev på insidan
t

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.