Hej allesammans,
har lagom länge läst alla trådar kring ämnet. Såväl kvalitet, utseende och hållbarhet.
Tänkte därför bumpa upp ämnet och starta en liten diskusion ang. PVC-fönster.
Först o främst då vi själv planerar att köpa.

Anledningen är att det fanns (och finns än) en uppsjö av påstående kring tillverkning,
hållbarhet osv. Oftast kommer dessa påståenden från någon som hört från någon som
känner någon.......
Med andra ord : Låt oss prata erfarenheter och fakta istället för rykten från förståsigpåare
eller svenkst fönstertillverkare

Försöker därför att lista upp vad jag hittade hittills :

- gångjärn i plast
- tål inte nordiska klimatet (särskilt om de kommer från Polen - vilket i princip gäller även dom som
marknadsförs i Sverige)
- är inåtgående och därför inte tät
- svagpunkten i skarvade kanterna
- PVC spriker vid utomhustemperatur under -20°C
- Svaga gångjärn
- blir gula efter några år
- järnprofil under PVC´n eller inte ?

Nyfiken på alla svar från dom som kan PVC fönster och verkligen har erfarenhet

Bytte hemma 2014 från orginalfönster a 1946 till pvc. Överlägset det bästa jag gjort med huset. Känner inte igen något av det du räknar upp utan är helnöjd.

• Gilla
Roger wallmark och 2 till
  • Laddar…
Påstår att det är bluff på samtliga punkter. Jag har varit en del i Rumänien där det uteslutande byggs med PVC fönster om det inte är något specialfall. Det blir kallt på vintern även där och alla fönster jag kollat på ser nya ut förutom smuts på utsidan då, det löses med en tvätt ;)

Visst tätningslister torkar med tiden och sådär, det skiljer lite mellan olika fabrikat också.

• Gilla
Hobbit
  • Laddar…
Vi har fönster tillverkade i Baltikum, eller rättare sagt byggda där. Profilerna (PVC-klädd alu) är tyska, glaset är Pilkington. Bor i norra sverige mmed temperaturer ner under -30 på vintern. Vi kan inte komma på några nackdelar alls. Att dom gulnar kan vi inte säga så mycket om då de bara är 3 år men inget syns hittils. Priset var oslagbart!

• Gilla
Hobbit
  • Laddar…
Hobbit Hobbit skrev:
Hej allesammans,
har lagom länge läst alla trådar kring ämnet. Såväl kvalitet, utseende och hållbarhet.
Tänkte därför bumpa upp ämnet och starta en liten diskusion ang. PVC-fönster.
Först o främst då vi själv planerar att köpa.

Anledningen är att det fanns (och finns än) en uppsjö av påstående kring tillverkning,
hållbarhet osv. Oftast kommer dessa påståenden från någon som hört från någon som
känner någon.......
Med andra ord : Låt oss prata erfarenheter och fakta istället för rykten från förståsigpåare
eller svenkst fönstertillverkare

Försöker därför att lista upp vad jag hittade hittills :

- gångjärn i plast
- tål inte nordiska klimatet (särskilt om de kommer från Polen - vilket i princip gäller även dom som
marknadsförs i Sverige)
- är inåtgående och därför inte tät
- svagpunkten i skarvade kanterna
- PVC spriker vid utomhustemperatur under -20°C
- Svaga gångjärn
- blir gula efter några år
- järnprofil under PVC´n eller inte ?

Nyfiken på alla svar från dom som kan PVC fönster och verkligen har erfarenhet
Jag har PVC-fönster i mitt hus sedan 5 år tillbaka och är helt nöjd. Enda nackdelen är att karmarna är lite klumpigare än på träfönster vilket minskar glasytan. Jag har tillbringat mycket tid i Österrike där PVC-fönster är totalt dominerande. Innan jag bytte själv (i Sverige) så studerade jag installerade fönster i Österrike under lång tid och konstaterade att de verkar åldras utan problem.

De negativa punkter du listar är samtliga fel:
Gångjärnen är av metall, men ofta har de ett plasthölje vilket gör att de kan se ut som gjorda av plast.
Inga problem med klimatet. Jag har sett många PVC-fönster i Alperna som utsätts för samma påfrestningar som i Sverige utan att de går sönder.
De skarvade kanterna är lika hållbara som på ett träfönster. Normalt är det en metallprofil innanför PVC-ytan som ger stabilitet.
Jag har inte sett något fönster som spruckit av kyla. Garanterar dock inte att det inte förekommit.
Gångjärnen är starka.
Fönstren gulnar inte. Jag har sett massor av PVC-fönster från 80-talet i Österrike och de är inte det minsta gula.

• Gilla
Hobbit
  • Laddar…
Bytte själv till PVC för 8 år sedan. Ser ut som nya än i dag.
Det jag ångrar är att köpa vita fönter, utan att ge det en tanke på att det finns många nyanser av vitt.
Tipset är att nyttja möjligheten att få fönstren i den kulör du vill!

Ett till tips. Försök att beställa själv (direkt från fabrik).
Till mitt hus gick fönster inkl grovmontage (går ju sjukt fort) på i snitt 4 500 kr / fönster.
När jag beställt senare (samma märke, samma U-värden etc) har jag kunnat beställa (via bekant som har kontakter) för typ 20-25 % av det priset!

• Gilla
Hobbit
  • Laddar…
nikasp
Det jag tycker är grymt trist är ju att underhållsfria i princip innebär att de inte går att renovera heller. Den dag de tjänat ut är är det bara att kasta allt på tippen och köpa nytt. Känns inte så "modernt" tycker jag.

Vi har ett 1700-talstorp där fönstrena faktiskt gick att renovera från uselt skickat till jättefina men det tog såklart lite tid. Hemma har vi ett hus från 1997 med fönster med träbågar, har inte behövt fixa med dem än.

• Gilla
Hobbit
  • Laddar…
Men det är också en myt, det går utmärkt att laga PVC

• Gilla
Hobbit
  • Laddar…
nikasp
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Men det är också en myt, det går utmärkt att laga PVC
Hur gör man för att spackla eller måla en skada eller om färgen blivit tråkig pga väder, vind och UV? Jag är inte superskeptisk men jag vill personligen inte ha mer plast i något av våra hus utan snarare mindre.

• Gilla
Hobbit
  • Laddar…
nikasp nikasp skrev:
Hur gör man för att spackla eller måla en skada eller om färgen blivit tråkig pga väder, vind och UV? Jag är inte superskeptisk men jag vill personligen inte ha mer plast i något av våra hus utan snarare mindre.
Nu blir ju det inte blekt nämnvärt men det är bara att spackla och måla precis som vanligt. PVC går dessutom utmärkt att limma eller svetsa. Svetsa är lite pilligt men det går.
Om plastens vara eller inte vara är i sig en hel diskussion i sig så det lämnar jag osagt.

• Gilla
Hobbit och 1 till
  • Laddar…
nikasp
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Nu blir ju det inte blekt nämnvärt men det är bara att spackla och måla precis som vanligt. PVC går dessutom utmärkt att limma eller svetsa. Svetsa är lite pilligt men det går.
Om plastens vara eller inte vara är i sig en hel diskussion i sig så det lämnar jag osagt.
Det vore ju fantastiskt om de är lika fina efter 30-40 år men jag tvivlar. Känns trist om man då bara ska slänga allt och köpa nytt. Jag har fått lite annat tänk efter jag fixat med vårt torp som är från 1780-nånting. Gillar inte riktigt slit och släng och föredrar saker som kan renoveras upp. Det här fönstret är säkert 100 år i alla fall.

• Gammalt fönster under renovering med synliga slitage- och åldertecken samt en hetpistol.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Martin_B och 4 till
  • Laddar…
Har haft mina pvc i 10 år.
Inte gula.

• Gilla
Hobbit
  • Laddar…
tack för alla svar hittills

Googlade lite angående hållbarhet av olika sorts fönster

Trä : Max 25 år
Moderna träfönster : 35-40 år
regelbundet underhåll förutsatt
PVC : 40-50 år
i stort sett underhållsfritt

Skillnaden mellan att byta ut ett uttjänad PVC-fönster efter 40år
eller ett träfönster man målad och målad och renoverad och kittad om
efter 35år är ingen förutom nedlagd pengar och tid för underhållet .......

Satsuki
Förstår inte riktigt siffran för träfönster? när vi bytte var träfönstren 40 år och bågarna luktade kåda. Kunde suttit i säkert 40 år till om vi inte hade byggt om och därför behövde fönster i annan storlek....

Hade varit intressant att veta hur PVC ser ut efter 40 år, eftersom de flesta som rekommenderar det haft sina fönster i några år, kanske upp emot 10. Vi vet ju vad som händer m träfönster e 40 år, men hur påverkas PVC av 4 decennier väder och vind?

Tar inte ställning för/emot, tycker bara att diskussionen är lite onyanserad.....

nikasp
Våra 21 år gamla träfönster vara bara lite ankomna i nederkant av bågen på värsta sol/södersidan. Slipade och målade lite. Låter man dem inte bli som min egen bild ovan så är det ju inget enormt jobb.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.