Hej!
Bifogar bilder på ett portlås. Det består av ett slags fyrkantig järnstång som är fäst på porten och har ett handtag mitt på. Handtaget förs uppåt när man öppnar och neråt när man stänger. Vet inte om det är någon slags fjäder inuti själva handtaget för stången blir längre vid stängning eftersom ändarna då låses i dörrkarmen upptill och golvet nertill. Det är svårt att förklara, kanske bilderna kan illustrera hur jag menar.
Så till mina frågor. Heter den här typen av lås något speciellt på byggspråk? Finns sådana att få tag på idag, de jag har är från 60-talet.
Med vänliga hälsningar
Christina
Bifogar bilder på ett portlås. Det består av ett slags fyrkantig järnstång som är fäst på porten och har ett handtag mitt på. Handtaget förs uppåt när man öppnar och neråt när man stänger. Vet inte om det är någon slags fjäder inuti själva handtaget för stången blir längre vid stängning eftersom ändarna då låses i dörrkarmen upptill och golvet nertill. Det är svårt att förklara, kanske bilderna kan illustrera hur jag menar.
Så till mina frågor. Heter den här typen av lås något speciellt på byggspråk? Finns sådana att få tag på idag, de jag har är från 60-talet.
Med vänliga hälsningar
Christina
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Verktygstokig
· Sörmland
· 306 inlägg
Verktygstokig
· Sörmland
· 306 inlägg
Det är egentligen inte så stor skillnad som man lätt kan tro.Christina Friberg skrev:
Det finns lite skillnader på själva låshuset men funktionen är den samma.
Den största skillnaden mellan de olika är dimensionerna på stängerna, beroende på storlek av port och tyngd så kan olika stänger vara lämpliga.
Det du har på bild är troligtvis 12mm stänger vilket ser lämpligt ut i den miljön.
Det finns även låsbara garagereglar men det är även möjligt att göra en garageregel låsbar från insidan med t.ex hänglås.
HABO 901 eller ROCA 100 eller 400 finns i de flesta byggvaruhus, låssmeder och järnhandlare.
901 hittar du t.ex även hos byggmax.
Det är inga ovanliga produkter, garagereglar är väldigt vanliga.
Det finns även FIX (ASSA) reglar.
https://oem.assaabloyopeningsolutio...erdörrprodukter/J-Reglar-Portlas-ASSA-OEM.pdf
Redigerat:
Klicka här för att svara