Hej!
Bifogar bilder på ett portlås. Det består av ett slags fyrkantig järnstång som är fäst på porten och har ett handtag mitt på. Handtaget förs uppåt när man öppnar och neråt när man stänger. Vet inte om det är någon slags fjäder inuti själva handtaget för stången blir längre vid stängning eftersom ändarna då låses i dörrkarmen upptill och golvet nertill. Det är svårt att förklara, kanske bilderna kan illustrera hur jag menar.

Så till mina frågor. Heter den här typen av lås något speciellt på byggspråk? Finns sådana att få tag på idag, de jag har är från 60-talet.

Med vänliga hälsningar
Christina Gammalt portlås med fyrkantig järnstång och handtag monterat på en vit dörrkarm, visar slitage och patina.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammalt portlås med en fyrkantig järnstång och handtag, monterat på en vit dörrkarm.
Skapa konto
Ett gammalt portlås med en vertikal, fyrkantig järnstång och ett handtag monterat på en portkarm.
Skapa konto
Gamla fyrkantiga järnstångslåset vid en port, med handtag synligt.
Skapa konto

De heter spanjolett och finns i många varianter.

• Gilla
Christina Sandberg
  • Laddar…
Dom brukar kallas garageregel och ibland även portregel eller utanpåliggande spanjolett .
Dom finns fortfarande att få tag på.
Det finns ingen fjäder i utan stängerna påverkas av handtaget.

Redigerat:
  • Gilla
Christina Sandberg
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Dom brukar kallas garageregel och ibland även portregel eller utanpåliggande spanjolett .
Dom finns fortfarande att få tag på.
Det finns ingen fjäder i utan stängerna påverkas av handtaget.
Tack för förklaringen till hur de fungerar.

Martin Berggren Martin Berggren skrev:
[länk]
Tack för länkarna. De på Göthes verkar väldigt gedigna, men oj så många varianter det finns. Jag ska studera dem i lugn och ro innan jag bestämmer mig. Intressant att se dem i genomskärning.

Christina Sandberg Christina Friberg skrev:
Tack för länkarna. De på Göthes verkar väldigt gedigna, men oj så många varianter det finns. Jag ska studera dem i lugn och ro innan jag bestämmer mig. Intressant att se dem i genomskärning.
Det är egentligen inte så stor skillnad som man lätt kan tro.
Det finns lite skillnader på själva låshuset men funktionen är den samma.
Den största skillnaden mellan de olika är dimensionerna på stängerna, beroende på storlek av port och tyngd så kan olika stänger vara lämpliga.
Det du har på bild är troligtvis 12mm stänger vilket ser lämpligt ut i den miljön.
Det finns även låsbara garagereglar men det är även möjligt att göra en garageregel låsbar från insidan med t.ex hänglås.
HABO 901 eller ROCA 100 eller 400 finns i de flesta byggvaruhus, låssmeder och järnhandlare.
901 hittar du t.ex även hos byggmax.
Det är inga ovanliga produkter, garagereglar är väldigt vanliga.
Det finns även FIX (ASSA) reglar.
https://oem.assaabloyopeningsolutio...erdörrprodukter/J-Reglar-Portlas-ASSA-OEM.pdf

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.