Fönster & Dörrar
Jarlsgård: [citat] Nej inte alltid, men oftast då det blir en mindre fasadändring (y) Hade man bytt från säg 58x70 till 66x78 så är det ju ingen större skillnad och inget som kommer "synas" så nej, där hade jag nog kanske inte heller brytt mig. Men att göra det större på några dm åt varje håll så hade jag garanterat kollat med en bygglovshandläggare.
topmount: En täckskylt kommer ju spara dörren i längden från nyckelknippe skav.
Feven: Tack det kan nog hjälpa. När jag provade att använda en sådan så lotsande gångjärnet från karmen, så jag ska nog prova att skruva loss gångjärnen och böja till dem i nedmonterat läge.
kristofer12345: haha , nä jag löste det med en enkel mejsel som beskrivet ! Tackar alla
Ahm.s: Ingen ? Vem är återförsäljare i sörmland / Eskilstuna ? Hittar igen info.. tack.
123abc: Tjocka lager med färg kan orsaka problem med plösmått så lås inte fungerar men det är viktigt att gångjärnen sitter fast för att erhålla en bra dörrgång. Jag är ingen expert på dörrenovering eller målning men jag har lutat av färg på dörrar.
maxmart: Wow tusen tack @hscn ! Jag har skickat en förfrågan där så hoppas vi att de kan leverera till Sverige :)
missk79: Huset är nytt, bar fyra år gammalt, men konstaterar att det blev lite för mörkt på övervåningen. På grund av en utbyggnad med högre takhöjd blev det ont om plats för fönster på väggen på övervåningen. Inser nu att det hade varit fint med ett takfönster, eller kallas det ljusschakt när innertaket är platt? Det är alltså inga snedtak inomhus. Någon som satt in ljusschakt i
KnockOnWood: Är det inte spårad plywood? För så tunt massivt virke säljs väl inte alls. Jag skulle nog ersatt med samma panel som på väggarna i övrigt. (Men inte är det lockpanel va?)
123abc: Jag tror det är enklast att beställa där ifrån. En välsorterad bygghandlare eller järnhandlare kan säker beställa hem.
tergo: på sidan 10 kan ev passa https://www.trarydfonster.se/wp-content/uploads/2018/04/reservdelskatalog_traryd_2017_uppdaterad.pdf
oskarsch: Hejsan! Då var det dags att ta sig an hallen och vi tänkte inkludera renovering av ytterdörren där :) Så skulle behöva lite hjälp med vad vi bör åtgärda och hur! Vad vi vet och tror: * Karm fäst i lättbetong (antagligen) * Tror inte ytterdörren är skev * Ytterdörren är 40mm tjock (vet inte exakt material) * Dörren tar emot någonstans och kräver ofta kraft för att stängas *
Rooney: [citat] Företaget heter Heral. Mina fönster heter Salamander Streamline. Priset minns jag inte riktigt nu. Det är ju 7-8 år sedan.
Kultypjämt: Hej Har altandörrar från Elitfönster och passformen på aluminiumet är inte 100%. Har 3 dörrar och ingen är perfekt. Det är inom industrinormen så jag tror inte du kan räkna med bättre oavsett märke.:thinking:
thomas33: Jag har handlat av både https://www.alfafonster.se/ och https://www.mentafonster.se/om-mentafonster Båda både seriösa och levererat vad jag beställt i rätt tid.
Skyttman: [citat] Är det något du fortfarande kan fixa?
123abc: Som jag skrev tidigare så har haft mindre med svenska skydd att göra än de andra. Det är ett svenskt bolag med tillverkning i Eskilstuna. Det gör bra säkerhetsdörrar till lägenheter där jag haft kontakt med dem och jag ser ofta dörrar de bytt i Stockholm. Jag har uppfattat dom som ett duktigt och seriöst företag vid de kontakter jag haft med dom har däremot inte använt deras
Silver78: Tjära går inte in på djupet. Plywood är härligt material. Men min erfarenhet är att om man inte gör målningen grundligt så kommer det att medföra skiktsläppt. Det är därför det är så viktigt att man förseglar kanterna så att skivan inte kan suga fukt. Massivt trä är att föredra om man skall måla med tjära.
123abc: Deras egna fungerar troligtvis bra. Det som det ibland klagas på för dessa låshus är att en fjäder låter väldigt mycket men om så är fallet är det bara att reklamera, Jag har aldrig upplevt problem med reklamationer hos Clas Ohlson utan det brukar fungera väldigt bra. CO lämnar även 2års garanti. Det jag anser att du bör göra är att rita av var öppningen i slutblecket är på
ArneTW: 2, imma om inte värme från elementen kommer upp mot fönstren. Funderade om man vill ha glipan av andra anledningar också... spill vid blomvattning? /ATW
Linnis79: Hej! En fråga om fönster.. Någon som vet en firma med bra pris och bra/snygga fönster? Ska vara öppningsbara trä/aluminium Sköt om er i dessa konstiga/Corona tider!
123abc: Det kan vara ett tillverkningsfel då konstruktionen är vanlig och väl beprövad över många decennium. Om ett tillverkningsfel uppstår anser jag att det är viktigt att skicka tillbaka så att det inte sker igen och problemet kan åtgärdas. Konstruktionen som används är lik den från andra fabrikat. Om det fungerar så lär det fungera under lång tid framöver.
Kicken85: [citat] Okej Förstår att de behöver stå någonstans men att dom kanske borde försöka minimera texten och få de att smälta in lite bättre
sune73: Här bör du tänka till så att denna typ av spanjolett får plats på din fönsterdörr. Jag tänker framför allt på handtagets placering i förhållande till tex glas och bredden på bågen. Gissningsvis är din fönsterdörr överfalsad, det aktiva dörrbladet måste öppnas innan man kan öppna det passiva? Är detta fallet så monteras spanjoletten på det aktiva dörrbladet. Det passiva