Fönster & Dörrar
KnockOnWood: Jag tycker det ser ut som vanlig kvistfri furu. man använder alltid kvistfritt trä till sådana konstruktioner. Slipa lätt, lacka med utspätt lack och sedan slutstryk med outspätt.
Larsa: Morsans 70-talshus har sådana, ett jäkla gissel.... lättbetongväggar men dörrkarmen går hela vägen till taket. Original var det en skiva vanför dörren, men dessa har tapetserats över med tiden. är det samma lösning kan det vara trixigt att byta karm utan att orsaka skador ovanför dörren
Tomture61: Börja kolla insidan först, fram med tumstocken och mät/kolla om karmen har flyttat på sig.
prototypen: Du kan ju inte sänka ner tröskeln, då kan du ju inte öppna dörren........ Tröskeln ska ligga ovanpå golvet. Protte
apriljox: [bild] [bild] Jag tog itu med ett litet källarfönster, kopplat tvåglas från 1967. Den inre rutan är fäst med lim (tror jag) och en trälist på insidan. Brukar det vara så? Är vanligen bara den yttre rutan fäst med de där små specialspikarna och kitt? I vart fall lyckades jag spräcka den inre rutan. Ska jag passa på och köpa ett LE-glas? Ska jag återanvända de gamla trälisterna
johan_p: Tjo! Ska montera fönsterbleck men funderar på hur man ska göra det på bästa sätt. Blecket förs in i spåret (med silikonsträng) och ska sedan skruvas. Skruven är 3,5mm bred (Essve fönsterbleckskruv), och läppen den ska skruvas i är typ 5mm. Utanpå den ligger då blecket, så det går inte att se att man verkligen hamnar i mitten när man skruvar. Skruvarna är självborrande så man
123abc: Ser att jag skrivit fel, Primo spanjoletterna (68,74,368,374) använder handtag med 7mm sprint (fyrkantspinne).
Pistol: Jag köpte enkelplisséer för insynsskydd i den gul-vita (RAL 9010/ NCS S 0502-Y). Jag tog inga tygprover men maila deras kundsupport så är ju det säkert det inga problem att få hem.
Joukko: Mockfjärd, Sp och Traryd är likadana fönster har jag sett. Är det någon som kör med Orama fönster? Alu på utsidan och lackerad komposit på insidan.
emmli: Vi gjorde precis något liknande men med lite enklare förutsättningar, t ex tunnare vägg, och mindre hål. Vi sågade upp mer höjd i vårt hål för att få in en pardörr med modulmått 13,3x21. Vi byggde också en ram av glespanel (spikläkt) för att ta in breddmåttet lite på hålet och få något bra att fästa karmskruvarna i. Några spontana tankar: Pardörr är snyggt, men kan ni
123abc: Det ser ut som du har ett rakt Fix 83 vilka fungerar till pardörrar, om du har en karm nära handtaget bör du istället använda ett högersvängt handtag t.ex ASSA 83 höger. https://www.assaabloyopeningsolutions.se/sv/local/se/produkter/konsumentgds/fonster/fonsterhandtag-och-tillbehor/83 Det finns även andra handtag om du önskar annat design av handtaget.
123abc: Om produkten ska klara den kylan så krävs det en trådburen produkt med inbyggd värme. Problemet är att denna typ av lösning blir dyr. Det finns inga billiga lösningar som kan garantera funktion men jag anser att man helst inte bör använda fingeravtryck vid kyla. Visst finns det alternativ som har en vettigare prisbild än andra men hur man än vrider och vänder så blir det inte
123abc: Vad är det för fabrikat så kanske det går att söka fram en installationsanvisning och vad det är för fjärrkontroller som används. Vad är det för utrustning som är monterad och vad saknas? Det är svårt att svara med så knapp information, vad finns i andra änden av kablarna? Då det är ett dödsbo så kan det vara svårt att med avtal som ingåtts med en avliden och är ogiltiga
danne9: [citat] Här är tjuven välkommen att sparka in. Vakthunden lär stå och välkomna honom :) Ja det största problemet för mig har varit att komma igång och ta tag i de hela. Men med inlägg blev ja påmind så nu kanske de snart blir av till slut :) Eller om ja ska byta dörr helt. Går i tankar att sätta in en till dörr i samma rum så då kanske man vill ha två likadana lite nyare.
Bassrunner: https://www.leifarvidsson.se/ventiler/filtermatta Där verkar det finnas.
Johan Enander: Hej, Vi vill byta ut två fönster i stugan och ersätta dom med ett fönster med tre sektioner istället för två för att skapa en ”glasveranda” känsla. Dock vill vi ha samma utseende som de andra fönstren då de är i samma rum. Något förslag på vart man kan köpa bra anpassade träfönster till en rimlig peng? //Johan
Janus82: Det snyggaste blir nog att köra på alternativ 2 och då fälla in en salningslist i hela fodrets längd. Men varför vill du inte röra foderstumpen över dörren? det ser ju ut som att det finns luft bakom den så du kanske kan flytta in hela fodret utan att behöva klyva till en salningslist.
JensBjo: Tack igen för kommentarerna .. :) och skönt att du Bo som målare tror det är ok, vi har sett till att det finns luftspalt och så har vi isolerat och tätat extra på insidan så att det bör funka... Angående stålull är det vanlig stålull då ? för rykten och förståsigpåare säger att möss tar sig igen om det mesta .. :)
Draven: Hej. Ja det blev motorstyrda lamellgardiner, det blev absolut snyggast och smidigast. Men inte effektivast, en markis hade hållit ute värmen på ett bättre sätt, men sen hade konstruktionen blivit stor och farlig för hård vind.
Anonymiserad 164638: [citat] Gunga luckan fram och tillbaka med en hand och håll den andra handen under luckan (närmast gångjärnen) och tryck uppåt. Har funkat bra för mig.
Lukas Levin: Hej! Jag har två fönster i samma höjd. De är 3-glasfönster från 2017. Jag har ett torp och ska bygga ut där ett fönster tidigare suttit. Det är dock så att bredden 98 respektive 88 cm. I övrigt är det samma tillverkare etc. Kommer det rent estetiskt synas märkvärt när ena fönstret är 10 cm i bredd mindre. Någon kanske har erfarenhet av detta:)?
verktygsgurun: [citat] Det är inget fel på gångjärnen i detta fallet. De är bastanta!
kirilian: [citat] Vision home såg precis ut som det jag letar efter. Trist att det är bara för inomhusbruk...
GoC: Enklast är att ringa till Velux och fråga. Jag hade ett takfönster där ena rutan sprack efter närmare 20 år. Jag fick en ny glaskassett på garanti då dom hade haft reklamationer på detta. Du kan även kolla på denna sida, knappa in fönstermodell och storlek https://www.velux.se/hjalp-och-rad/efter-kop/service-och-underhall
TorG: Håller med 123abc. Lokala snickerier gör bra dörrar och ofta till priser som konkurrerar med fabrikstilverkade dörrar. Det gäller även fönster. Om du har svårt att hitta något snickeri, fråga en byggfirma om de kan rekommendera något snickeri
Ninni_1969: Tack snälla för toppensvar! Ska testa detta. (y):love:
Kullan: Är alltså på den tunna linan den ska sitta. Hur svårt kan det vara tänker jag ♀️
Syster.K: [bild] [bild] Vi har satt in en takkupa med ett inåtgående halvmånefönster som är fullt öppningsbart. Skulle vilja ha möjlighet att ställa upp det på glänt men just nu är det allt eller inget. Har någon en idé om (helst inte allt för ful) lösning? Kollat på vädringsbeslag i metall men vet inte om det skulle funka.